13.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 – kasvojenkohennus kahdella kytkimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivuotias Hyundai i20 sai kasvojen-, tai oikeastaan takaosankohennuksen. Hyvää: harmiton kokonaisuus, ergonomia. Huonoa: persoonallisuutta voisi olla enemmänkin. Ulkonäöltään kohtuupirteä, käytettävyydeltään vaivaton – kas siinä nykyaikaisen korealaisauton piirteet pähkinänkuoressa. Hyundai i20 on kasvojenkohennuksen läpikäyneenä sitä entistäkin alleviivatummassa muodossa.Kasvojenkohennus on tosin tällä kertaa kohdistunut pääosin auton perään. Keulaan tehdyt muutokset kun ovat sen verran näkymättömät, että erojen selvittäminen vaatii valokuvan entisestä versiosta.Vertailu paljastaa, että maskin reunat saavat i20:n hymyilemään entistä vapautuneemmin, ja samalla myös etupuskurin alaosa on saanut uutta ryhtiä.Mutta kuten sanottua, takapäässä on tapahtunut jo enemmän. Rekisterikilpi on nostettu alhaalta takapuskurista valoumpioiden väliin takaluukkuun, ja myös alaosan iso musta muovilista on aiempaa muhkeampi.Kokonaisuus on edelleen tasapainoinen, muttei välttämättä enää yhtä persoonallinen kuin aiemmin. Ainakin allekirjoittaneelle i20:n takaosa toi mieleen elävästi uusimman Ford Fiestan – mutta jokainen voi kuvien perusteella vetää asiasta omat johtopäätöksensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta varusteluaUusina turvavarusteina i20:een on yhdistetty kaistavahti, kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaukovaloavustin.Myös seitsentuumaista kosketusnäyttöä tarjotaan pienempien rinnalle. Nämä ovat varustetasosta riippuen joko vakioita tai sitten lisähintaisia. Se ilahduttaa, että superselkeään kojelaudan ergonomiaan ei muuten ole kajottu.Sitä vaivattomuutta Hyundai i20 -mallistoon tuo puolestaan kaksoiskytkinvaihteisto, joka tulee mallisarjaan nyt ensimmäistä kertaa.Seitsennopeuksinen, valmistajan omaa käsialaa oleva laatikko on tarjolla turboahdetun 1.0 T-GDI -moottorin molempiin tehoversioihin (100 ja 120 hv). Rinnalla tarjotaan edelleen viisi- tai kuusinopeuksista manuaalia.Ajatukset alustassaVaihteisto pelasi lyhyehköllä, Frankfurtin ympäristössä ajetulla koeajolenkillä kuten pitääkin, eli sen toimintaa ei juuri havainnut, eikä lajityypille ominainen viivyttely parkkipaikoillakaan jäänyt mieleen. Sama pätee i20:een muutenkin – kaikki pelaa huomaamattomasti.Tuon kolmisylinterisen bensaturbon ohella kaupan on myös vapaasti hengittävä 1,2-litrainen nelikko (joko 75 tai 84 hv), ainoastaan viisivaihteisena manuaalina. Sen sijaan 1,4-litrainen bensakone jää tämän kasvojenkohennuksen myötä valikoimasta pois.Hyundain mukaan i20:n ohjaustuntumaa ja alustan toimintaa on parannettu, mutta näihin on vaikea ottaa kantaa saksalaisteiden perusteella. Lopullinen arvostelu saakin jäädä Suomen karkeammille asvalteille, kun ensimmäiset autot saapuvat tänne loppukesästä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Hyundai i20 1.0 T-GDI 7-DCT Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1 500–4 000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla