13.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 – kasvojenkohennus kahdella kytkimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivuotias Hyundai i20 sai kasvojen-, tai oikeastaan takaosankohennuksen. Hyvää: harmiton kokonaisuus, ergonomia. Huonoa: persoonallisuutta voisi olla enemmänkin. Ulkonäöltään kohtuupirteä, käytettävyydeltään vaivaton – kas siinä nykyaikaisen korealaisauton piirteet pähkinänkuoressa. Hyundai i20 on kasvojenkohennuksen läpikäyneenä sitä entistäkin alleviivatummassa muodossa. Kasvojenkohennus on tosin tällä kertaa kohdistunut pääosin auton perään. Keulaan tehdyt muutokset kun ovat sen verran näkymättömät, että erojen selvittäminen vaatii valokuvan entisestä versiosta. Vertailu paljastaa, että maskin reunat saavat i20:n hymyilemään entistä vapautuneemmin, ja samalla myös etupuskurin alaosa on saanut uutta ryhtiä. Mutta kuten sanottua, takapäässä on tapahtunut jo enemmän. Rekisterikilpi on nostettu alhaalta takapuskurista valoumpioiden väliin takaluukkuun, ja myös alaosan iso musta muovilista on aiempaa muhkeampi. Kokonaisuus on edelleen tasapainoinen, muttei välttämättä enää yhtä persoonallinen kuin aiemmin. Ainakin allekirjoittaneelle i20:n takaosa toi mieleen elävästi uusimman Ford Fiestan – mutta jokainen voi kuvien perusteella vetää asiasta omat johtopäätöksensä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivatonta varustelua Uusina turvavarusteina i20:een on yhdistetty kaistavahti, kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, kuljettajan vireystilan valvonta sekä kaukovaloavustin. Myös seitsentuumaista kosketusnäyttöä tarjotaan pienempien rinnalle. Nämä ovat varustetasosta riippuen joko vakioita tai sitten lisähintaisia. Se ilahduttaa, että superselkeään kojelaudan ergonomiaan ei muuten ole kajottu. Sitä vaivattomuutta Hyundai i20 -mallistoon tuo puolestaan kaksoiskytkinvaihteisto, joka tulee mallisarjaan nyt ensimmäistä kertaa. Seitsennopeuksinen, valmistajan omaa käsialaa oleva laatikko on tarjolla turboahdetun 1.0 T-GDI -moottorin molempiin tehoversioihin (100 ja 120 hv). Rinnalla tarjotaan edelleen viisi- tai kuusinopeuksista manuaalia. Ajatukset alustassa Vaihteisto pelasi lyhyehköllä, Frankfurtin ympäristössä ajetulla koeajolenkillä kuten pitääkin, eli sen toimintaa ei juuri havainnut, eikä lajityypille ominainen viivyttely parkkipaikoillakaan jäänyt mieleen. Sama pätee i20:een muutenkin – kaikki pelaa huomaamattomasti. Tuon kolmisylinterisen bensaturbon ohella kaupan on myös vapaasti hengittävä 1,2-litrainen nelikko (joko 75 tai 84 hv), ainoastaan viisivaihteisena manuaalina. Sen sijaan 1,4-litrainen bensakone jää tämän kasvojenkohennuksen myötä valikoimasta pois. Hyundain mukaan i20:n ohjaustuntumaa ja alustan toimintaa on parannettu, mutta näihin on vaikea ottaa kantaa saksalaisteiden perusteella. Lopullinen arvostelu saakin jäädä Suomen karkeammille asvalteille, kun ensimmäiset autot saapuvat tänne loppukesästä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Hyundai i20 1.0 T-GDI 7-DCT Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1 500–4 000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan