9.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: paljon vääntöä pienestä – Hyundai i20 1.0 T-GDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei se teho, vaan vääntö. Hyvää: Vaivattomuus, moottori, sisustan viimeistely. Huonoa: Ohjaus, alusta poikittaissaumoissa. Turboahdetut bensiinimoottorit saapuvat vaiheittain Hyundai-mallistoon. Viime vuonna i30 malliston huipulle saapui 1,6-litrainen 186 hevosvoimainen moottori. Nyt ahtimen pönkittämästä alaväännöstä pääsee nauttimaan huomattavasti edullisempaan hintaan myös Hyundai i20 -mallissa.Uusi litrainen kolmisylinterinen T-GDI -moottori syrjäyttää mallistossa vähitellen vanhan ahtamattoman 1,4-litraisen. Molemmat yltävät 100 hevosvoiman huipputehoon, mutta vääntölukema paljastaa ylipaineen edut: vanhan 1,4-litraisen on tyytyminen 134 newtonmetriin 3 500 kierroksella, kun uusi pikkuturbo tuottaa 172 newtonmetriä lavealla 1 500–4 000 kierroksella minuutissa.Turbokoneen autoveroton hinta on 1,4-litraista suurempi, mutta alhaisempien päästöjen vuoksi verollinen hinta jää noin satasen alhaisemmaksi. Edullisimmalla Comfort-varustetasolla uutuusmoottorilla varustetun i20:n saa kotipihaan 16 490 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveää etenemistäJuuri 1 500 kierroksen jälkeen uutuusmoottori liikuttaa i20:ta oikein mallikkaasti. Hyundai etenee osakaasulla ja alakierroksilla vaivatta, mikä saa auton tuntumaan reippaalta. Monien muiden pikkuturbojen tavoin vasta ohitustilanteet paljastavat, ettei huipputehoa lopulta ole sataa hevosvoimaa enempää.Kolmisylinterisen värinänvaimennus on onnistunut autoluokka huomioiden hyvin. Matalilla kierroksilla vedättäessä ohjaamoon välittyy tärinää, mutta varsinaisella käyntialueella kone vetää puhtaasti.Hienoinen kauneusvirhe, tai enemmänkin poikkeava ominaisuus uudesta moottorista löytyy. Ahtopainetta rajoitetaan poikkeuksellisen paljon moottorin ollessa kylmä, joten ensikilometrit i20 liikkuu verkkaisesti. Toiminto suojelee voimanlähdettä ja turboahdinta. Ongelmasta ei voi puhua, ellei sitten talvipakkasten hidastama lämpeneminen kostaudu verkkaisena kulkuna.Hyvän väännön ansiota turbo-i20:n välitykset ovat huomattavasti 1,4-litraista pidemmät. Moottoritieajossakin moottorin pyörintänopeus pysyy niin alhaisena, ettei ohjaamoon kantaudu käyntiääniä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana litraisen turbomoottorin kanssa i20 tarjoillaan viisivaihteisella vaihteistolla, kun 1,4-litraisen parina on yksi vaihde enemmän.Valttina vaivattomuusMelutaso pysyy miellyttävänä myös rengasäänien puolesta, joskin arvostelua haittaavat koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat. Kenties renkaista johtuen auton ohjauksessa on jonkin verran epätarkkuutta. Epätarkan tuntuman aiheuttama löysyys on vaivannut muitakin Hyundai-malleja.Ohjausta lukuun ottamatta ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Hyundai on vaivaton kumppani ydinkeskustasta moottoritielle. Mallikas jousitusmukavuus kärsii läpitunkevista poikittaissaumoista.Hyundai i20 on varmanpäälle tehty pikkuauto. Kokonaisuudessa ei ole juuri ärsykkeitä, joskaan ei myöskään sykähdyttäviä ominaisuuksia. Autossa vaivaton ajettavuus yhdistyy laadukkaaseen sisustaan. Kokemus kääntynee plussan puolelle viimeistään moottorin lämmettyä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai i20 1.0 T-GDI Style Hinta alkaen 19 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen