9.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: paljon vääntöä pienestä – Hyundai i20 1.0 T-GDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei se teho, vaan vääntö. Hyvää: Vaivattomuus, moottori, sisustan viimeistely. Huonoa: Ohjaus, alusta poikittaissaumoissa. Turboahdetut bensiinimoottorit saapuvat vaiheittain Hyundai-mallistoon. Viime vuonna i30 malliston huipulle saapui 1,6-litrainen 186 hevosvoimainen moottori. Nyt ahtimen pönkittämästä alaväännöstä pääsee nauttimaan huomattavasti edullisempaan hintaan myös Hyundai i20 -mallissa. Uusi litrainen kolmisylinterinen T-GDI -moottori syrjäyttää mallistossa vähitellen vanhan ahtamattoman 1,4-litraisen. Molemmat yltävät 100 hevosvoiman huipputehoon, mutta vääntölukema paljastaa ylipaineen edut: vanhan 1,4-litraisen on tyytyminen 134 newtonmetriin 3 500 kierroksella, kun uusi pikkuturbo tuottaa 172 newtonmetriä lavealla 1 500–4 000 kierroksella minuutissa. Turbokoneen autoveroton hinta on 1,4-litraista suurempi, mutta alhaisempien päästöjen vuoksi verollinen hinta jää noin satasen alhaisemmaksi. Edullisimmalla Comfort-varustetasolla uutuusmoottorilla varustetun i20:n saa kotipihaan 16 490 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keveää etenemistä Juuri 1 500 kierroksen jälkeen uutuusmoottori liikuttaa i20:ta oikein mallikkaasti. Hyundai etenee osakaasulla ja alakierroksilla vaivatta, mikä saa auton tuntumaan reippaalta. Monien muiden pikkuturbojen tavoin vasta ohitustilanteet paljastavat, ettei huipputehoa lopulta ole sataa hevosvoimaa enempää. Kolmisylinterisen värinänvaimennus on onnistunut autoluokka huomioiden hyvin. Matalilla kierroksilla vedättäessä ohjaamoon välittyy tärinää, mutta varsinaisella käyntialueella kone vetää puhtaasti. Hienoinen kauneusvirhe, tai enemmänkin poikkeava ominaisuus uudesta moottorista löytyy. Ahtopainetta rajoitetaan poikkeuksellisen paljon moottorin ollessa kylmä, joten ensikilometrit i20 liikkuu verkkaisesti. Toiminto suojelee voimanlähdettä ja turboahdinta. Ongelmasta ei voi puhua, ellei sitten talvipakkasten hidastama lämpeneminen kostaudu verkkaisena kulkuna. Hyvän väännön ansiota turbo-i20:n välitykset ovat huomattavasti 1,4-litraista pidemmät. Moottoritieajossakin moottorin pyörintänopeus pysyy niin alhaisena, ettei ohjaamoon kantaudu käyntiääniä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana litraisen turbomoottorin kanssa i20 tarjoillaan viisivaihteisella vaihteistolla, kun 1,4-litraisen parina on yksi vaihde enemmän. Valttina vaivattomuus Melutaso pysyy miellyttävänä myös rengasäänien puolesta, joskin arvostelua haittaavat koeajoauton alla pyörivät hiljaiset kitkarenkaat. Kenties renkaista johtuen auton ohjauksessa on jonkin verran epätarkkuutta. Epätarkan tuntuman aiheuttama löysyys on vaivannut muitakin Hyundai-malleja. Ohjausta lukuun ottamatta ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Hyundai on vaivaton kumppani ydinkeskustasta moottoritielle. Mallikas jousitusmukavuus kärsii läpitunkevista poikittaissaumoista. Hyundai i20 on varmanpäälle tehty pikkuauto. Kokonaisuudessa ei ole juuri ärsykkeitä, joskaan ei myöskään sykähdyttäviä ominaisuuksia. Autossa vaivaton ajettavuus yhdistyy laadukkaaseen sisustaan. Kokemus kääntynee plussan puolelle viimeistään moottorin lämmettyä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai i20 1.0 T-GDI Style Hinta alkaen 19 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?