3.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – perusvarma pisti paremmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai uudistaa Kona-mallistonsa täyssähkömalli EV:n ehdoilla. Tuloksena on entistä tyylitellympi ja teknisesti parempi malli. Hyvää: ajettavuus, toimintamatka, nopeampi pikalataus Huonoa: erikoinen muotokieli Katumaasturimalli Kona saapuu Suomen markkinoille vain sähköistettynä. Tarjolla on jatkossa täyshybridi ja täyssähkö. Muilla markkina-alueille tehtaillaan myös polttomoottoriversiot, mutta meikäläisille markkinoille pelkkää bensamallia ei saada. Voimalinjaksi on tarjolla kevythybridi, jonka voimanlähteenä toimii 1.6-litrainen bensiinimoottori. HEV-malli tuottaa 141 hv ja 265 Nm. Täyssähköinen Electric pistää teholukemissa paremmaksi 218 hevosvoimallaan, mutta jää väännössä jälkeen 255 Nm:lla. Sähköversiota on tarjolla kahdella eri akkukoolla, joista pienempi on 48 kWh. WLTP:n mukainen toimintamatka pienemmällä akulla on 377 kilometriä, ja suuremmalla 65 kWh akulla 514 kilometriä. Sähkötekniikassa ja aerodynamiikassa on siis tapahtunut selkeää kehitystä, sillä isolla akulla päästään aivan uusille kilometrilukemille. Toimintamatkaa tärkeämpi tieto on se, että 10–80 km lataus tapahtuu pikalaturilla 41 minuutissa. Latausnopeus on nopeimmillaan isoakkuisella versiolla 100 kW, mikä ei sähköautomaailmassa ole lähelläkään markkinoiden huippulukemia. Mutta Kona Electric ei toki ole markkinoiden kallein sähköauto, joten tämä voitaneen antaa anteeksi. Pienempiakkuinen versionappaa virtaa hieman hitaammin: 74 kW -nopeudella. Ilahduttavaa on myös navigaattoripohjainen akun esilämmitys, mikä auttaa latausnopeuteen kotimaan talvissa. Lämmityksen saa myös kytkettyä päälle manuaalisesti, jos latauspisteelle ei halua jostain syystä ajella navigaattorin kanssa. Kytkeminen tapahtuu infotainment-näytön kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoilu jakaa mielipiteet Sähkötekniikan lisäksi uusiksi on mennyt ulkomuoto, joka varmasti jakaa mielipiteet. Kona on persoonallisesti veistelty automalli, jossa on paljon yksityiskohtia. Monet niistä ovat tuttuja Ioniq-mallistosta, mutta Kona on omanlaisensa. Keulaa hallitsee koko keulan leveydelle ulottuva LED-valolista. Keulan ilme on erikoinen ja vaatii hieman totuttelua. Kyljissä on tiukkoja pokkauksia, jotka tuovat muotoiluun mukavasti twistiä. Kona on yhdistelmä pulleaa pyöreyttä ja suoria linjoja, ja tämä vaatii pientä totuttelua. Kokonaisuus on hieman poikkitaiteellinen, eivätkä omat silmät ehtineet tottua muotoiluun koeajoreissun aikana. Ulkoisen uudistuksen ohella sisätilat ovat kasvaneet ja ainakin 183 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan vaivatta. Etujakkarat ovat mukavat, mutta reisituki saattaa muodostua ongelmaksi pitkille kuljettajille. Nahkaverhoillut penkit ovat ilmastoidut, mikä tuo pientä luksusfiilistä keskihintaiseen sähköautoon. Konassa on toki paljon myös tuttua. Sisusta muistuttaa monilta osin Ioniq 5 ja 6 –malleja, ja vaihdevalitsin on edellisestä mallista poiketen tuotu ratin takana olevaan viikseen. Lisäksi mittaristo ja näyttö ovat vastaavat kuin merkin kalliimmissa automalleissa. Infotainment-näyttö ja mittaristo kulkevat yhteisnimellä ccNC (connected car Navigation Cocpit), jota voi laajentaa lisäpalveluilla vastaavaan tapaan kuin puhelinta. Tällä hetkellä järjestelmään on saatavissa esimerkiksi Amazon Music, mutta lisää hankittavaa ilmaantuu tuonnempana. Uusiin ominaisuuksiin lukeutuu myös digital key, mikä tarkoittaa, että auton avaimena toimii puhelin tai älykello. Tällä hetkellä ominaisuus toimii vain Applen tuoteperheen laitteilla, mutta myöhemmin luvassa on sovellus myös android-käyttäjille. Auton avaimien unohtaminen ei siis Konan tapauksessa pysäytä matkaa, mikäli taskusta löytyy yhteen paritettu luuri. Polttomoottorimainen tuntuma Konassa on tätä nykyä myös V2L (Vehicle-to-Load) adapteri, joka mahdollistaa auton käytön varavirtalähteenä. Sen avulla voi ladata tai käyttää sähkölaitteita joka 3,6 kW kuluttavia sähkölaitteita. Tämä mahdollistaa varsin laajan kattauksen työkaluja tai muuta sähkölaitteita. Auto toimii siis valtavan kokoisena varavirtalähteenä. Konan alusta on edellisen mallin tavoin tukeva, mutta uudessa mallissa on enemmän ison auton tuntua, mikä on tervetullutta. Tuntuma tiehen on hyvä ja eikä auto kallistele mutkatiellä ylimääräisiä. Rengasmelukaan ei ole mahdoton, mutta tilanne saattaa toki olla toisenlainen kotimaan reikäjuustoteillä. Vaikka Kona Electricissa on reippaasti tehoa, on suorituskyky enemmän polttomoottorimainen, kuin sähköautoista tuttu kiivas ja terävä. Paikalta lähtiessä Hyundai kiihtyy pehmeästi, mutta vauhdista hieman terävämmin. Sport-ajotilassa moottorinohjaus voisi olla kiivaampi, sillä tällaisenaan erot eri ajotilojen välillä ovat melko pieniä. Ilahduttavaa on myös se, että yhden polkimen i-Pedal-järjestelmä toimii hyvin. Oli myös mukava huomata, että rekuperaatioon oli ilmestynyt Auto-tila, joka haistelee vallitsevia liikenneolosuhteita ja nappaa jarrutusenergiaa talteen silloin kun edessä oleva tilanne vaatii, mutta antaa auton myös rullata vapaalla. Uusi voimalinja ja aerodynamiikka ovat tehneet hyvää kulutukselle. Koeajolenkillä Kona nielaisi 17 kWh / 100 km, mikä ei ole lainkaan hassumpi suoritus tilanteessa, jossa ei ajeltu kulutuslukema mielessä. Konaa on uudistettu oikeista paikoista. Pidempi toimintamatka, nopeampi lataus ja reilummat sisätilat ovat asioita, joita autoilijat varmasti arvostavat. Vieläpä kun kuskin näkökulmasta autosta on tehty tyylikkäämpi, on paketti koko lailla kasassa. Ainoa selvästi häiritsevä seikka on muotoilu, joka vaatii hieman lisää totuttelua. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Hyundai Kona Electric Moottori Sähköauto, etuveto Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 255 Nm Vääntö 255 Nm Akku Akuston energiasisältö: 65,4 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 514 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,7-16,6 (yhd.) Mitat pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 466 l Omamassa: 1698-1795 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe