26.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusrakenne on entinen, neljäs sukupolvi toi Hyundai Santa Fe -mallistoon muutakin kuin pelkän kasvojenkohennuksen. Hyvää: sisätilat, ergonomia, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: niukka mallivalikoima. Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on jo perinteinen malli: se tuli myyntiin vuonna 2001, jolloin elettiin paitsi Hyundain toista tulemista Suomen markkinoille, myös katumaasturien ensimmäisiä askelia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvukipujen vastakohtaKuten tänään tiedetään, noista molemmista ilmiöistä tuli varsin nopeasti automaailman peruskauraa. Hyundai otti täällä pysyvän paikkansa, ja katumaasturibuumi puolestaan kasvoi ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.Pitkä kokemus tässä autoluokassa näkyy ja tuntuu neljännen sukupolven Santa Fe:ssä, joka vaikuttaa hyvin valmiin oloiselta tuotteelta.Auto on saanut seitsemän senttimetriä lisää pituutta, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja edelleen kehitetystä entisestä. Rakenne on samalla tehty aiempaa kevyemmäksi ja jäykemmäksi.Muihin radikaaleihin muutoksiin kuuluvat taemmas siirretyt A-pilarit, jotka ovat sallineet aiempaa pidemmän konepellin. Keulan muodoissa korealaiset ovat muutenkin taas siirtymässä persoonallisempaan päin – pitkän asiallisen ajanjakson jälkeen.Niinpä uuden Santa Fe’n ilme on ahnas, suorastaan liskomainen. Ajovaloumpiot ovat maskin kokoon nähden litteät, mikä tuo elävästi mieleen esimerkiksi Jeepin tuoreimmat mallit. Rohkeudesta huolimatta kokonaisuus on edelleen tasapainoinen.TilaälynväläyksiäVenytetty akseliväli on tehnyt sisätiloista aiempaakin väljemmät. Keskirivillä huomionarvoista on nykyautoksi varsin kohtuullinen reisituki, ja penkin pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt kuuluvat tilamaasturin taattuihin varusteisiin. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Molemmat takapenkkirivit kaatuvat vaakatasoon, ja samalla pääntuet painuvat tarvittaessa alas – toisin kuin konsernisisar Kia Sorentossa, missä ne jäävät epäkäytännöllisesti tielle töröttämään.Muukin kuljetussuunnittelu on älykästä; kuormauskynnystä ei synny mihinkään suuntaan, ja hattuhyllyn saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle. Viiden hengen kuormalla tavaratila on jo suorastaan valtava: kasvua 40 litran verran lukemaan 625 l. Ei tuosta vain pihalleKojelauta on kokonaan uusittu. Kiiltävine paneeleineen ja nahkapäällysteineen se huokuu aiempaa kalliimpaa tunnelmaa, kuitenkaan korealaisten tavaramerkkiä eli simppeliä käytettävyyttä unohtamatta. Myös ohjauspyörä on päivitetty, ja säilytyslokeroita on runsaammin. Ajoasentoa ei voi missään suhteessa moittia.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille, ja varoittaa siitäkin, jos takaa tuleva auto on vaarassa ajaa ohjaamosta poistuvien matkustajien ylitse. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Pikanttina lisänä muun muassa nopeusnäytön fonttikokoa sekä väriä voi muuttaa, ja myös varsinaisen mittariston ulosanti on säädettävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimansiirtoa viilattuMoottorivalikoima on niukka mutta toimiva. Suomeen tullaan tuomaan ennestään tuttua nelisylinteristä ja 2,2-litraista dieseliä; tehoa sekä vääntöä löytyy samat 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä kuin aikaisemminkin.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan. Laatikon lyhyempi ykkösvaihde ja pidempi suurin pykälä tuovat lisää joustavuutta ajo-olosuhteiden molempiin päihin.Sähköiseen monilevykytkimeen perustuvan nelivedon toimintaa on niin ikään kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös etuvetoinen versio. Kahden vuoden sisällä luvassa on myös hybridiversio niin ”perus-” kuin ladattavana painoksena.Etevä ensivaikutelmaValmistaja kehuu ajettavuuden, ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen – näitä avittavat muutokset ohjaustehostuksessa, alustassa sekä äänieristyksessä. Emme kiistäneet asiaa ainakaan Barcelonan ympäristössä kuvauspaikkoja etsiessämme; kutakuinkin kaikki Santa Fe:ssä miellytti kriittistä toimittajaparivaljakkoa.Kun sitä tilaa riittää, aivan kuten moottorissa voimaa eikä mikään muukaan tunnu häiritsevän, ison maasturin ominaisuudet vaikuttavat olevan hanskassa. Syksyn mittaan saamme sitten jatkokokemuksia kotimaassa, kunhan myynti meillä alkaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja