18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän Teksti Janne Huhtala Kuva Indian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oli sitten kyse iskutilavuudesta, suorituskyvystä tai malliversioiden määrästä, niin uusi Scout tarjoaa kaikkea edeltäjäänsä enemmän. Indian, se vanhempi ikonisista amerikkalaisista moottoripyörämerkeistä, uudistaa kymmenen vuoden ikään ehtineen keskiluokan Scout-mallistonsa. Uudistus tuo mukanaan sekä odotettuja että odottamattomia muutoksia. Odotettua on iskutilavuuden kasvu ja komeammat teho- ja vääntölukemat, odottamatonta puolestaan hyväksi havaitun alumiinirungon vaihtuminen perinteiseen rautarunkoon. Malliversioita on viisi (Scout Classic, Scout Bobber, Sport Scout, Super Scout ja 101 Scout) ja varustetasoja kolme, joten valinnanvaraa riittää joka lähtöön. Keskitytään koeajoartikkelissa kuitenkin kaikkia malleja yhdistäviin ominaisuuksiin, ja siihen miten ne ovat muuttuneet malliuudistuksen yhteydessä.Vasemmalta Scout Bobber, Scout Classic, 101 Scout, Sport Scout ja Super Scout.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlarekisteriin selvästi lisää voimaaAiemman 1133-kuutioisen Scoutin moottori oli varsinainen kierroskone, kun huipputeho saatiin 8100 minuuttikierroksella. Moottoria kasvatettiin lisäämällä sylinterin porausta neljällä millimetrillä ja pitämällä iskunpituus ennallaan. Uuden SpeedPlus-moottorin teho kasvoi 17 prosentilla, mutta huipputehoa saadaan 850 kierrosta alemmalla lukemalla. Vääntö puolestaan kasvoi 14 prosentilla, ja vääntöhuipun kierrosluku nousi 400 kierroksella. Moottorin luonne muuttui selvästi, sillä nyt se on selvästi vahvempi ala- ja keskikierroksilla. Ajomoodeja on kolme: Sport, Standard ja Tour. Standardilla kaasuun reagointi on pehmeää ja moottori käytös kuminauhamaista. Kun vaihtaa Sport-modelle, muuttuu kumilanka selvästi jäykemmäksi ja tuntuma terävämmäksi, ihan siinä ja siinä onko se jo liiankin terävä, erityisesti kun huomioidaan voimansiirron selkeä välys moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Normaalissa ajossa kierroslukumittarin neula pysyy enimmäkseen 3000 ja 4000 välissä eikä kiihdytyksissäkään tule juuri käytettyä yli 6000:n kierroksen lukemia. Laaja käyttöalue tekee moottorista helpon käyttää, mutta ylärekisteri jää helposti käyttämättä kokonaan. Siinä mielessä voi sanoa, että moottori on jopa liian tehokas tai ainakin huipputeho on viety tarpeettoman korkealle nostamalla kierroslukua.Super Scout tuulilasilla ja sivulaukuilla.Pitkät välityksetVaihteisto ja kytkin ovat luonteeltaan hyvin pyörän muuhun tyyliin sopivia. Vaihdepoljin ei ole sporttipyörämäisen herkkä, mutta vaihteet kytkeytyvät hyvin kunhan voimaa käyttää vähän enemmän. Kytkin on tuntumaltaan aiempaa kevyempi, mutta vieläkin se vaatii sormivoimaa kohtuullisen määrän, mikä sopii pyörän luonteeseen mainiosti. Kytkimen toiminta on sujuvaa, eikä se nappaa kiinni liian hätäisesti. Vaihteita on kuusi, ja suurin niistä on välitetty todella pitkäksi, sillä satasen mittarinopeudessa kierroksia on vain 3000. Kun kierroslukumittarin punaraja on 9000 kierroksen kohdalla, tarkoittaa se että välitysten mukainen teoreettinen huippunopeus olisi 300 kilometriä tunnissa, mutta käytännössä huiput tietysti ovat selvästi alempana, lähellä 200 kilometriä tunnissa.Scout BobberPerusjousitus ja -jarrut riittävät, 101 tarjoaa enemmänEtujousitus on tuntumaltaan pehmeä, ja se niiaa jarrutuksissa selvästi. Takapään joustomatka on malliversiosta riippuen joko kaksi tai kolme tuumaa (51 tai 76 mm). Jousitukset selviävät normaaleista ajotilanteista vailla suuria huomautuksia, mutta parantamisen varan huomaa kun pääsee ajamaan säädettävällä USD-keulalla ja lisäsäiliöllisillä takaiskareilla varustetulla Scout 101:lla, joka menee epätasaisuuksien yli selvästi hienovaraisemmin. Yhdellä etujarrulevyllä ei saavuteta huippuhidastuvuuksia, mutta jarruissa on riittävästi tehoa pyörän luonteeseen suhteutettuna. Kuten jousituksessa, myös jarrujen kohdalla huomaa parantamisen varan, kun kokeilee välillä tuplalevyillä ja Brembon radiaalisatuloilla varustettua Scout 101:a. Ajettavuus on hyvin samantapainen kuin aiemmassa mallissa, joten alumiinirungon vaihtumisella rautarungoksi lienee enemmän merkitystä rakenneltavuuden ja muutostöiden kuin ajettavuuden kannalta. Kaarreajossa 19-tuumaisella etupyörällä varustetut Sport ja 101 ohjautuvat tarkemmin kuin 16-tuumaisella etupyörällä olevat versiot. Pyörä ja runko tuntuivat vakailta kaikissa kallistuskulmissa aina siihen asti, että jalkatapit raapivat asfalttia. Yllättäen pyörän paino rautarungolla on samalla muutaman kilon kevyempi.101 ScoutMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia valittavissa omalle vartalolle sopivaksiIstuinkorkeus on versiosta riippuen noin 665-680 millimetriä. Jalkatapit ovat selvästi satulaa edempänä, jolloin paino on reilusti istumalihasten varassa. Ohjaustanko on mallista riippuen vähän ylempänä tai alempana ja edempänä tai taaempana, ja omalle vartalolle sopivin malli löytynee kokeilemalla eri versioita. Varttikatteelliset Sport ja 101 antavat ajoviimaa vastaan paremman suojan moottoritienopeuksissa kuin täysin katteettomat Bobber ja Classic. Sportin iso tuulilasi suojaa ehkä hyvin sateelta, mutta aiheuttaa ainakin 180-senttisen kuljettajan kypärään myös turbulenssia. Mittaristo on luettavuudeltaan selkeä, mutta käyttövalikko voisi olla selkeämpi. Nyt valikoissa liikutaan eri nappeja käyttelemällä, ja jos ei jotakin toimintoja niillä löydä, niin kolmantena vaihtoehtona on vielä mittariston kosketusnäyttö. Logiikka ei oikein auennut koeajon aikana, joskin kaikki halutut valinnat ja näytöt löytyivät kun nappeja aikansa paineli. Scout ClassicTyylillä uudistettu ulkonäkö - ei silti täydellinenUlkonäkö on tuttua Scoutia, jopa siinä määrin että merkkiin perehtymätön ei välttämättä huomaa mallin uudistuneen. Tätä voidaan pitää kehuna, sillä Scoutin yksi perusominaisuus on ajattomuus, ja muotoilun päälinjoissa on yhä selviä yhtäläisyyksiä alkuperäiseen, vuoden 1920 Scoutiin. Ruotsalaismuotoilija Ola Stenegärd on onnistunut luomaan uutuudesta ehjän kokonaisuuden. Classicia lukuunottamatta takalokasuoja on erittäin lyhyt ja kuin rälläkällä katkaistu, ja oletettavasti selvästi parempi ulkonäöltään kuin sadekelin ominaisuuksiltaan. Muuten tyylikkäästä kokonaisuudesta erottuu muutama yksityiskohta, jotka tuovat mieleen amerikkalaisten autojen suurpiirteisyydet suunnittelussa; johtosarja pilkottaa selvästi näkyvissä rungon ja satulan välistä, takajarrunestesäiliö on turhankin näkyvällä paikalla heti jalkatapin tuntumassa ja V-moottorin sylinterikansien Indian-logoista toinen on pysty- ja toinen vaakasuunnassa. Liikaa variaatioita?Kuluttajan näkökulmasta on teoriassa hienoa, että Scout on tarjolla nyt viitenä malliversiona ja kolmena varustetasona (paitsi Super Scout ja Scout 101 ainoastaan korkeimmalla varustetasolla), jolloin eri malliversioita on 11, ja kun värivaihtoehdot huomioidaan niin vaihtoehtoja on kaikkiaan 26. Suomen pienellä moottoripyörämarkkinalla se valitettavasti tarkoittaa, että kaikkia eri varuste- ja värivaihtoehtoja tuskin tulee riittämään kaikille halukkaille, ainakaan muuten kuin tilaamalla tehtaalta ja odottamalla. Osa vaihtoehdoista olisi Suomen kannalta tarkasteltuna ollut ehkä helpompi korvata varuste-, ohjaustanko- ja vanneoptioilla ja lisävarusteilla. Ilahduttavaa puolestaan on hintataso, joka alkaa 19 699 eurosta ja kolmen mallin hinta jää alle 20 000 euron. Sivulaukuin ja tuulilasein varustettu Super Scout ja huippumalli 101 Scout ovat saaneet saman hinnan, 23 399 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa moottorin vahva keskialue ajo-ominaisuudet ajaton ulkonäkö mittariston käyttövalikko sadekeli kastelee kuljettajan selän TEKNIIKKA V2-moottori 1 250 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, hihnaveto 79 kW (107 hv) / 7 250 r/min 108Nm / 6 300 r/min Istuinkorkeus 665-680 mm Akseliväli 1 562 mm Polttonestesäiliö 13 l Massa tankattuna 249 kg Rengaskoko edessä 130/90B16 tai 130/60B19 takana 150/80B16 Takuu 5 vuotta Hinta alk. 19 699 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 8.4.2024 Moottoripyörät Täysin uusi Indian Scout – tyyli säilyy, tekniikka uudistuu 9.2.2024 Ajoneuvot Indian Roadmaster Elite -erikoismallia valmistetaan vain 350 kappaletta 23.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian Sport Chief – ne pienet, mutta merkittävät muutokset 9.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian FTR Sport – jenkkimuskelin sporttisempi puoli 23.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Indian Sport Chief – 29,5 astetta urheilullisuutta 7.4.2023 Ajoneuvot Indian Challenger RR – baggerien kuningas 24.6.2022 Ajoneuvot Indian FTR Stealth Grey Special Edition – vain 150 nopeimmalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti