3.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage koki kasvojenkohennuksen. Pikavilkaisun takaa paljastuu odotettua enemmän muutoksia. Hyvää: tilat, varustelu. Huonoa: voimalinjan viiveet, rengasmelu. Uudistettu Kia Sportage saapui Suomeen hiukan varkain, vaikka onhan korealaisvalmistajan katumaasturin neljäs mallipolvi jo sopivassa vaiheessa elinkaartaan. Muutoksia on ensisilmäyksellä vaikea havaita, sillä lähes jokaista osa-aluetta on terävöitetty vain hieman.Keulan ajo- ja sumuvaloissa on uusi ilme, puskurin muotoja on tarkisteltu ja Kian tuttu tiikerikeulamaski on saanut tavallista enemmän kurveja. Takana uudistukset jatkuvat samalla linjalla: takavalojen lisäksi puskuriin on vedelty uusia viivoja muotoilijoiden kynästä.Sisätiloissa tarina jatkuu samankaltaisena. Uusi ohjauspyörä, uusittu mittaristo, päivitetty 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja muutamat muut kosmeettiset yksityiskohdat parantelevat Sportagen hyvää ohjaamoergonomiaa entisestään. Kattavat sisätilat eivät sinänsä ole muuttuneet, joten tilaa löytyy helposti 4–5 aikuisenkin tarpeisiin.Varustevalikoimaa on sitäkin piristetty kasvojenpesun yhteydessä. Tietoviihdejärjestelmä osaa entistä enemmän temppuja, ja saatavilla on nyt 360 asteen ympäristökamera helpompaa pysäköintiä varten. Listalta löytyy myös kuljettajan vireystilan valvonta sekä ruuhkatoiminnoilla terästetty mukautuva vakionopeudensäädin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalinjassa mietittävääAjamisen kannalta mielenkiintoisimmat uudistukset löytyvät moottorivalikoimasta. 2,0-litraisen kevythybrididieselin lisäksi päivitetty 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori tuo etenemiseen uutta puhtia. Kahtena tehoversiona saatava pienempi diesel on koeajamamme nelivedon yhteydessä aina 136-hevosvoimainen – 115 hevosvoiman painos löytyy vain etuvetoisen valikoimasta.Moottoritehon puolesta voimalinja jaksaakin kuljettaa varsin kookasta katumaasturia mukisematta. Ongelmaksi muodostuu jahkailu kaasupoljinta painettaessa – hieman samaan tapaan kuin 1,6-litraisessa T-GDI -bensiinimallissa.Käytännössä odottelu tuntuu kuljettajan kiristyvinä hermoina liikkeelle lähdettäessä. Muuten Sportage pysyy liikenteen tahdissa mukisematta.Kia ei ilmeisimmin ole faceliftin yhteydessä tehnyt merkittäviä muutoksia Sportagen alustaan. GT-Linen 19-tuumaiset vanteet ovat edelleen hiukan liioittelevat, ja tuovat mukanaan turhan pintakovia piirteitä. Samalla rengasmelu on selvästi kuuluvissa.Uusilla eväillä Sportage pitänee paikkansa markkinoilla lähivuodet, ja suoriutuu ainakin Euroopan katumaasturimarkkinoilla jopa Kian yleistä markkinaosuutta paremmin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/sportage Kia Sportage 1.6 CRDi SCR ISG AWD GT-Line DCT A/T Ecodynamics 136 hv Hinta alkaen 46 638 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 638 € Moottori Dieselmoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 600/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa