24.1.2025

Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa

Kuva Eetu Kokkonen
MG HS

MG HS on kiinalainen lataushybridi, jonka valttikorttina on odotettuun tapaan hinta.

Kiinalaiset aloittivat marssin Suomen automarkkinoille alun perin täyssähköautoilla. Maxus Euniq 5 avasi pelin muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen markkinoille on ilmastunut kourallinen tai parikin uusia merkkejä.

Näistä merkeistä MG kuuluu yksiin olennaisimpiin. Virallisen maahantuonnin alettua perinteisen brittimerkin nimeä kantava kiinalaisvalmistaja alkoi tuomaan sähköautojen lisäksi Suomeen myös täys- ja lataushybridejä. Yksi niistä on tämän artikkelin lataushybridi MG HS.

MG HS

MG HS:n akseliväli on 2 765 millimetriä, kokonaispituus 4 670 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 663 mm. Kokoluokaltaan HS istuu siis kutakuinkin Toyota Rav 4:n ja Škoda Kodiaqin välille. Tavaratilaksi ilmoitetaan 441 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina etuvetoinen

Auton bensiinimoottori on 1,5-litrainen ja turboahdettu. Sähkömoottorin kanssa voimalinjan kokonaisteho on parhaillaan 200 kilowattia (272 hevosvoimaa). Voima välitetään automaattivaihteiston kautta aina vain eturenkaille, nelivetoa ei ole siis saatavilla.

  • Hinta
  • Sähköinen toimintamatka
  • Tehoton PTC-vastus
  • Ei nelivetomallia
  • Etäinen ajotuntuma

Ajoakun kokonaiskapasiteetti on 21,4 kilowattituntia, ja WLTP-standardin mukainen täysin sähköinen toimintamatka on 100 kilometriä. Auton sisäinen laturi on 6,6 kilowattinen, mutta ikävä kyllä vain yksivaiheinen. Suurimmalla osalla kotilataajista paras käytettävissä oleva teho 16 ampeerin sulakkeen kautta on 3,7 kW.

Niin mittaristolla kuin tietoviihdejärjestelmällä ruutupinta-alaa on 12,3 tuumaa. MG:ssä on myös puhelimella operoitavia etäkäyttötomintoja, kuten latauksen ajastus ja esilämmityksen käynnistys. Etäkäynnistystä auto ei tue.

Ei-premium, mutta ok

Premium on tämän päivän sana automainonnassa. Siinä missä joitain vuosia takaperin kaikki halusivat olla dynaamisia, nyt halutaan olla premiumia. Eikä MG tee poikkeusta, vaan mainoksissa kerrotaan auton sisältä löytyvän premiumia kerrakseen.

Nämä puheet voidaan ampua heti alas. Sisustan materiaalit eivät ole premiumia, vaan tyypillistä alempaa keskiluokkaa halvahkon tuntuisine keinonahkoineen ja kiiltomustine muoveineen, eli ei laadullisesti erityisen säväyttävää. Mutta ei laatuvaikutelma kuitenkaan kehnoakaan ole, vaan pikemminkin läpikotaisin kohtuullista. Tietoviihdejärjestelmä on pitkälti tuttu esimerkiksi MG 4:stä, kuten sen toimintakin – kohtuullisen helppoa pienestä jähmeydestä huolimatta.

Istuin ei tue juuri mihinkään suuntaan ja reisituki on pidempijalkaiselle vajavainen, nämäkin siis tyypillisiä kiinalaisauton ominaisuuksia. Tilaa autossa sen sijaan on varsin hyvin, 185-senttimetrinen mahtuu istumaan itsensä taakse, eikä tavaratilassakaan ole moittimista.

Tyypillinen takavuosien lataushybridi

MG HS:n koeajo alkaa lähes suoraan moottoritieltä. Nopeasti on havaittavissa pari takavuosien lataushybrideistä tuttua ominaisuutta: ensinnäkin MG ei osaa hyödyntää navigointijärjestelmään annettua reittiä akun virranhallinnassa. Oletusajotilassa moottoritiellä ajetaan sähkökäytöllä tiettyyn varausrajaan saakka, jonka jälkeen auto haluaisi jemmata virtaa matalampia nopeuksia varten. Auton saa kuitenkin itse pakotettua sähköajotilaan, joten tämä ei ole varsinainen ongelma.

MG HS

Enemmän moottoritiellä häiritsee se, että MG:n lataushybridin sisätilojen lämmitykseen tarkoitettu PTC-vastus on vain 3 kW:n tehoinen. Usein lataushybridien lämmittimet ovat teholtaan luokkaa 5–7 kW. Tämän ratkaisun haittapuoli tuli esille pakkaskelissä moottoritiellä, kun varpaita alkoi paleltamaan. Onneksi polttomoottorin käyntiin lykkääminen alkaa nopeasti lämmittämään sisätiloja hukkalämmöllä. Joissain tapauksissa ison sähkötoimintamatkan edut saattavat jäädä hyödyntämättä täysimääräisesti, mikäli polttomoottoria joutuu käynnistelemään vain sisätilojen lämmittämisen vuoksi.

Muuten sähkövoimalinjassa ei ole moittimista. Polttomoottorin käynnistymisen kyllä huomaa pienenä töksäyksenä, muttei häiritsevästi. Ison ajoakun ansiosta toimintamatka on alkutalven pikkupakkasilla maantieajossa lähes 80 kilometrin luokkaa. Optimiolosuhteissa 100 kilometrin WLTP-toimintamatka lienee saavutettavissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myrskyn jälkeen, on ikävä nelivetoa

Paluumatka Etelä-Suomeen osui ikävästi juuri marraskuun loppuun, Jari-myrskyn jälkimaininkeihin. Kovat sivutuulenpuuskat vaikuttivat merkittävästi ajovakauteen, mutta puuskien kovasta voimakkuudesta johtuen on vaikea sanoa, onko auto erityisen herkkä sivutuulelle.

MG HS

Sen sijaan korkealla istuttavan etuvetoisen ja kitkarenkailla varustetun auton ohjastaminen myrskyssä oli varsin raskasta. Tuntuma liukkaaseen tiehen oli erittäin heikkoa ja vetopito vielä heikompaa. Nelivetovaihtoehdosta ei siis olisi ainakaan haittaa.

Auton alusta ottaa vastaan isommat töyssyt nöyrästi, mutta pienemmissä epätasaisuuksissa HS osoittautuu pintakovaksi. Voimalinjasta irtoaa etenkin hybridikäytöllä riittävästi suorituskykyä hätäisempiinkin ohituksiin, mikäli pitoa saa vain jostain ruovittua tarpeeksi.

MG HS PHEV säilyttää hintavalttikorttinsa täyssähköautoja paremmin, sillä EU:n asettamat rangaistustullit koskevat vain täysin sähköisiä autoja. MG HS:n hinta alkaa Comfort-varustelulla 39 993 eurosta, ja paremmalla Luxury-varustelulla 40 843 eurosta. Auton varustevaihtoehtojen selailuun ei ostajan tarvitse käyttää kovin paljoa aikaa, sillä MG:lle tyypilliseen tapaan valmiiden varustepakettien päälle voi valita ainoastaan metallivärin, vetokoukun ja talvirenkaat.

MG HS PHEV Luxury

LATAUSHYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 496 cm3
2-v. automaattivaihteisto
105 kW (143 hv), 230 Nm
yhteisteho: 249 kW (339 hv)
Akku brutto 21,4 kWh
Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A)
WLTP-kulutus 0,5 l/100km
CO2-päästöt 14 g/km
toimintamatka sähköllä 100 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,8 s
huippunopeus 200 km/h

Mitat
Pituus            4 670 mm
Leveys           1 890 mm
Korkeus         1 663 mm
Akseliväli       2 765 mm
Tavaratila      441 l
Omamassa   1 855 kg
perävaunu    1500 / 750 kg

Euro NCAP    5 tähteä (2024)
Takuu            7 v / 150 000 km
hybridijärjestelmä              7 v / 150 000 km
Hinta alkaen 40 843 €
koeajoauto   41 988 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat