19.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kilpailun kirittäjä – Mitsubishi Eclipse Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross käy kilpaa suositussa kaupunkimaasturien luokassa. Hyvää: pitkä takuu, matkustustilat, moottorin kyvyt. Huonoa: portaaton vaihteisto, etuistuin, ohjaustunto, takanäkyvyys. Mitsubishin Eclipse Cross on uutuus, joka taistelee elintilasta myydyimmässä kaupunkimaasturiluokassa. Tulokas asettuu Mitsubishin autokatraassa ASX:n ja Outlanderin väliin. Ulkomitat ovat hyvin likellä ikisuosikki Nissan Qashqaita. Valinnanvaraa riittää, sillä tässä autoluokassa ostajien sieluista Qashqain lisäksi kilvoittelevat muun muassa Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Opel Grandland X, Škoda Karoq, Peugeot 3008, Mazda CX-5, Renault Kadjar ja Ford Kuga.Auto on jyhkeä ilmestys, jonka muodot jakanevat mieliä. Rohkeuden puutteesta ei muotoiluratkaisuja voi syyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaista tyyliäKojelaudan kytkinratkaisut ja yleisilme sisällä on taattua aasialaistyyliä: kaikkea on runsaasti. Tyyli on kaukana pelkistetystä. Sisäilme on melko tyylikäs, jos kohta muovinen. Kyynärnojalla voi lepuuttaa oikeata kättä, mutta harmi kyllä nojan korkeutta ei voi säätää eikä noja liiku eteenpäin.Liikkuvuus olisi hyödyksi etenkin, jos käyttää kosketuslevyä auton toimintoja säätäessä. Kosketuslevy toimii niin hyvin kuin kosketuslevyt tapaavat toimia. Valikolta toiseen vievä pyörökytkin hoitaisi asian vähintään yhtä hyvin, todennäköisesti vaivattomammin. Nyt tulee hutinäpäytyksiä. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kertoo riittävät ajossa tarvittavat perustiedot.Hyvät sisätilatAjoasennon saa säädettyä hyvin: istuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät. Etuistuimen reunat ovat tahdottoman löysät eivätkä tue kunnolla. Istuin ei säädy takareunastaan tarpeeksi alas, joten reisitukikin jää heikoksi.Mikä harmillista, istuimen asentosäätö on ratkaistu heppoisin muovivivuin, joiden karkeajakoinen porrastus ei vedä vertoja pyörösäädölle.Luulisi, että tämän hintaluokan autoversiossa istuinsäätö olisi ratkaistu sähköisesti.Matkustamon tilat ovat väljät, myös takana matkaavien näkökulmasta. Tavaroille tilaa saisi olla enemmänkin tilaa, kontti on aika matala. Kätevää on, että takaistuimet liikkuvat 20 sentin verran eteenpäin. Peilit kuin Dumbon korvatNäkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomaisella tolalla, mutta tähyily taakse ja takaviistoon tuottaa tuskaa. Takaikkuna on niin matala, ettei siitä näe kunnolla. Ikkunapinta myös jakaantuu kahteen. Umpinaisten kulmien vuoksi takaviistoon on hankala nähdä peruutettaessa tai kaistanvaihtotilanteissa. Takaikkunan yläosan pyyhin ei kurakelillä paljoa avaa näkymiä.Sivupeilit ovatkin suureksi avuksi, sillä ne ovat kookkaat kuin Dumbon korvat. Ei tule heti mieleen, missä muussa autossa olisi yhtä isot sivupeilit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottoriMitsubishi Eclipse Cross on etuvetoisena aina bensiinimoottorinen. Koeajossa on uusi 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori (163 hv) portaattomalla CVT-automaatilla.Moottorin kyvyt ovat arkiajossa tyystin riittävät, mutta käyttöiloa leikkaa portaaton CVT-vaihteisto. Muuten elo sujuu, mutta kiihdytystilanteissa meistä ei ole ystäviksi. Moottorin kierroksia saa huudattaa aika lailla, ennen kuin alkaa tapahtua.Matka-ajossa auto on perustoimiva, joskin ohjaustunto jättää toivomisen varaa. Jousituksen nypyttämisenkin huomaa.Kaikin herkuinKoeajossa on uutuudesta etuvetoinen Intense Premium -versio, joka on kuorrutettu monin herkuin. Etuvetoisena auton saa edullisimmillaan 28 490 eurolla, tämän yksilön hinta kipuaa 41 590 euroon.Nelivetoisena Eclipse Crossin saa edullisimmillaan 36 690 eurolla. Vertailun vuoksi: edullisin nelivetoinen isoveli-Outlander CVT-vaihteisena maksaa 39 995 euroa, ja sen konepellin alla on kaksilitrainen bensiinimoottori.Intense Premiumin vakiovarusteita ovat muun muassa kaistavahti, heijastusnäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ledajo- ja päiväajovalot, kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat, peruutuskamera ja lasikatto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mitsubishi.fi/eclipse-cross Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense Premium 2WD Hinta alkaen 28 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 590 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, CVT-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4405 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa