31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN TGE on uudistunut, mutta päällepäin se ei näy juuri lainkaan. MAN TGE:n laaja mallisto pakettiautoista kevyisiin kuorma-autoihin ja bussiversioihin on liki ennallaan. Repertoaari on pääosin yhtenevä sisarmalli Volkswagen Crafterin kanssa. Sisarukset valmistuvat samalta linjalta vain erilaisilla maskeilla ja logoilla varusteltuna.TGE:n peltikorisen umpipakettiauton akselivälejä on kaksi ja korin pituuksia sekä korkeuksia kolme. Kuormatilavuutta kertyy 9,9–18,4 kuutiometriä ja kantavuutta 1 000–1 200 kg. Moottorit ovat tuttuja kaksilitraisia dieseleitä, tehovaihtoehdot ovat joko 103 kW (140 hv) ta 130 kW (177 hv). Täyssähkövaihtoehto on jäänyt jäähylle, eikä hybridisointia ole keveimmässäkään muodossa.Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti. Vetotavaksi on valittavissa joko etu- tai neliveto, takavedon jäädessä kuorma-autoihin. Maahantuoja povaa nelivetoautomaatin nousevan suosituimmaksi 8 000 euron hintalisästä huolimatta, ja tarjosi moista kokeiluun keskipitkällä ja korkealla korilla.Ajoltaan TGE on ennallaan, jämäkkyys on edelleen hallitsevana piirteenä mukavuuden kärsimättä. Kilpailijoiden sähköuutuuksien jälkeen moottorin äänet ovat selkeitä, mutta meluisa ei TGE ole. Minkä pitkä akseliväli maantiellä vakaudessa voittaa, joutuu kaupungissa vekslailuna maksamaan takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistä henkilöautomaisempi ohjaamoUlkoa mallia ei uudeksi erota, vain tarkimmat voivat huomata pienet viilaukset etuhelman muodoissa ja ajovaloissa. Sen sijaan kuljettajan näkymät on pantu uusiksi. Mittaristo on vaihdettu näyttöruuduksi, kosketusnäyttö on uudempaa sukupolvea ja kojelaudasta vähennetty nappuloita.Sinällään ruutia ei ole tarvinnut keksiä uudelleen – sähköinen arkkitehtuuri on kuin suoraan emokonserni Volkswagenin henkilöautoista. Älkää kuitenkaan pelästykö: ei aivan suoraan, sillä hipaisunäppäimiä on vähemmän.Volkkareita ajanut oppii MAN:in uudet kikat nopeasti, koska virtuaalimittariston ja kosketusnäytön näkymät ovat tutut, samoin valikkorakenne. MAN on kuitenkin siirtynyt suoraan tuoreimpaan sukupolveen, missä hipaisukytkimiä on vain kosketusnäytön alareunassa, nekin nyt valaistuna. Myös uusimmat, itse räätälöitävät pikakuvakkeet löytyvät näytön ylälaidasta.Ohjauspyörä on uusi ja vaikuttaa hyötyautoon pienikehäiseltä, ja ratin nappulat ovat perinteisen selkeät. Automaattivaihteiston valitsin on nyt viiksi ratin oikealla puolella, mutta harmillisesti kojelautaan on jätetty pahkura manuaalivaihtoehdon vaihdevipua varten keskimatkustajan polvea kolhimaan.Pyyhkimien käyttö on saatu sopimaan vilkkuviikseen, ja kojelautaan siirretty valokytkin on niin ikään samanlainen kuin VW-henkilömalleissa. Käsijarru on vaihtunut sähköiseen ja toimii myös pysähdyksissä automaattisesti. Virtalukko on korvattu starttinappulalla, ja avaimet voi pitää taskussa.Uudistus on lisännyt yhdistettävyysominaisuuksia sekä tietoturvaa ja ennen kaikkea mahdollistanut kameroiden, tutkien ja varustelun lisäämisen. Nyt vakiovarustukseen kuuluu muun muassa kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, hätäjarrutusavustin, kaistavahti, kuolleen kulman vahti, rengaspainevalvonta, puhelimen lataus, mukautuva vakionopeudensäädin ja parkkitutkat. Lisävarustelistalta arsenaalia voi vielä täydentää vaikkapa pysäköintiavustimella, kääntymisavustimella, automaattivaloilla, ratin lämmityksellä tai hätäpysäytysjärjestelmällä. Hyvät ja huonot puolet malliston laajuus ajettavuus kuskin paikka kääntöympyrän halkaisija ei vähäpäästöisiä vaihtoehtoja MAN TGE 3.180 4x4 aut. DIESELMOOTTORI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 1 968 cm3 8-v. automaattivaihteisto 130 kW (177 hv), 410 Nm WLTP-kulutus 10,5 l/100km CO2-päästöt 269 g/km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus ei ilm. Mitat Pituus 6 836 mm Leveys 2 040 mm Korkeus 2 590 mm Akseliväli 4 490 mm Tavaratila 13,6 m3 Omamassa 2 365 kg perävaunu 3 000 / 750 kg Takuu 2 v Hinta alkaen 52 900 € koeajoauto 85 000 € (+ huoltoautovarustus 4 750 €) Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: MAN OptiView – joko saa heittää hyvästit kuolleelle kulmalle? 7.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Vuoden Kuorma-auto 2021 MAN TGX 8.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: heitimme keikan MAN TGM -kuorma-auton uudistetussa ohjaamossa 11.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE 13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi aluevaltaus – MAN TGE 3.180 4.1.2020 Ajoneuvot Leijonalla voittoon – vuoden matkabussi 2020: MAN Lion’s Coach 13.4.2018 Ajoneuvot Henkilöautokortilla – uusi raskaan sarjan MAN TGE 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle