1.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 on pirteä ja erilainen sähköauto, mutta hymy hyytyy nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-30 on persoonallinen auto, mutta vanhanaikainen sähkötekniikka harmittaa. Hyvää: laatuvaikutelma, ajettavuus, hankintahinta. Huonoa: tilankäyttö, ahtaus, toimintamatka, hidas lataus. Mazdalla on hyvä meno: japanilaisvalmistaja tähtää automaailman arvoasteikossa korkeammalle, ja tekee sen omia teitä kulkien. Liikenteessä puhdaslinjaiset ja raikkaasti muotoillut japanilaiset erottuvat, ja ohjauspyörän takaa niissä nauttii selkeistä sisätiloista, jotka kikkailun sijaan panostavat raikkaaseen muotokieleen ja ihmisläheiseen tekniikkaan. Omaleimaisuus näkyy myös moottorikehityksessä, eikä kaikkia yhtiön halu pitäytyä ahtamattomissa bensiinimoottoreissa miellytä. Sähkövoimalinjassa sen sijaan harvemmin on moitittavaa, joten sähköinen Mazda MX-30 kuulostaa mainiolta idealta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilatehottomuuttaTeoria ei tällä kertaa kohtaa käytäntöä. Mazda MX-30 myydään Euroopassa vain täyssähköautona, mutta auto on tehty vanhalle perusrakenteelle: Japanissa MX-30 liikkuu nelisylinterisen bensiinimoottorin ympärille tehdyn kevythybridin voimin. Kyse on Mazda 3:n ja CX-30:n perusrakenteen päälle tehdystä sähköautosta.Moottoritilasta löytääkin enemmän hukkatilaa kuin tekniikkaa: pieneen paketoitu suurtehoelektroniikka ja sähkömoottori vievät noin kolmanneksen tilasta, johon hyvinkin mahtuisi vaikka V6 vaihteistoineen. Etutavaratilaa ei silti ole tarjolla. MX-30 panostaa tilan sijaan fiilikseen: auton ulkonäössä on mukavasti karismaa, ja sisätiloissa tutut mazdamaisuudet saavat piristettä korkkipinnoista. Se sopii erinomaisesti koeajoautoon valittuun vaaleaan kangasverhoiluun – ja kerrankin koeajoauto edusti hinnat alkaen -mallia. Turhaa digiloikkaa edustaa osin kosketusnäytöllä tehty ilmastointi: suuresta koosta huolimatta näyttö ei tuo lisäarvoa, ja osa toiminnoista vieläpä tuplataan näytön ympäriltä löytyvillä näppäimillä.Kaupunkiauton tilat perheautossaEtuistuinten viihtyvyys ei ulotu takaistuimelle: vaikka MX-30 jakaa akselivälin crossovermalli CX-30:n kanssa, on autoon onnistuttu loihtimaan jo keskimittaiselle ahtaat takatilat. Käynti takaistuimelle käy BMW i3:sta ja Mazda RX-8 -urheiluautosta tutun kaapparioven kautta. Tämä on epäkäytännöllinen ratkaisu ahtaissa paikoissa: takaovi aukeaa vain etuoven ollessa avoinna, joten auton viereltä ei pääse kulkemaan etu- tai takakautta pois. Myös etuistuinten kippaus on hankalaa. Kuskin istuinta pitää ajaa käsin sähkösäädöillä pois tieltä – apukuljettajan istuin taittuu mekaanisesti, mutta ei palaudu alkuperäiseen asentoon.Siis kaupunkiauton tilat perheauton mitoissa. Kaupunkiautona Mazdaa puolestaan rasittaa superautoluokasta lainattu takanäkymättömyys: kevyen liikenteen huomiointi risteyksissä on vaikeaa.Ahdistusta myös toimintamatkassaValitettavasti myös Mazdan sähkötekniikka edustaa takavuosia. Ajoakun teoreettinen kapasiteetti on 35,5 kilowattituntia, mikä WLTP-mittauksessa riittää 200 kilometrin ajomatkaan. Syksyisessä kelissä pääkaupunkipyörityksessä noin 175 kilometriä tuntu realistisemmalta. Moottoritiematka Mazdalla kariutui ongelmiin, mutta sitä ennen ajettu viidentoista kilometrin testimatka lämpimällä autolla 120 km/h -nopeudella taittui 26,1 kWh/100 km -keskikulutuksella, mikä vihjaisi toimintamatkan jäävän reiluun 120 kilometriin.Ongelma johtui pikalatauksesta: enimmäistehoksi luvataan 50 kilowattia, mutta puolen tunnin lataus Pohjois-Tapiolan ABC:llä jätti keskitehon 16 kilowattiin. Ongelma toistui toisena päivänä. Toinen pikalaturi ruokki Mazdaa sentään 36 kilowatin teholla – tällä teholla lisämatkaa karttuu noin 100 kilometriä tunnissa.Mazdan peruslataus tapahtuu yksivaihelaturin 6,6 kilowatin teholla, jolla täyslataukseen menee viitisen tuntia. Kotipihassa latausnopeus voi rajoittua virran vuoksi puoleen, tällöin latausaika kasvaa luonnollisesti noin kymmeneen tuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauspyörän takaa mainioVanhanaikainen sähkötekniikka harmittaa: isommalla akulla ja alhaisemmalla kulutuksella Mazda olisi mainio coupén korvike. Ajettavuudeltaan se on polttomoottorisisarten kaltainen eli helposti omaksuttava ja korkeatasoinen – jousitusmukavuus saattaa sähköversiossa olla jopa polttomoottorimalleja parempi. Nykyisellään se on persoonallinen auto, joka kenties löytää markkinoilta oman, mutta hyvin pienen lokeronsa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 990 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 35,5 / ei ilmoitettu kWh. Lataus Type 2 6,6 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 200 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2655 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”