1.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 on pirteä ja erilainen sähköauto, mutta hymy hyytyy nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-30 on persoonallinen auto, mutta vanhanaikainen sähkötekniikka harmittaa. Hyvää: laatuvaikutelma, ajettavuus, hankintahinta. Huonoa: tilankäyttö, ahtaus, toimintamatka, hidas lataus. Mazdalla on hyvä meno: japanilaisvalmistaja tähtää automaailman arvoasteikossa korkeammalle, ja tekee sen omia teitä kulkien. Liikenteessä puhdaslinjaiset ja raikkaasti muotoillut japanilaiset erottuvat, ja ohjauspyörän takaa niissä nauttii selkeistä sisätiloista, jotka kikkailun sijaan panostavat raikkaaseen muotokieleen ja ihmisläheiseen tekniikkaan. Omaleimaisuus näkyy myös moottorikehityksessä, eikä kaikkia yhtiön halu pitäytyä ahtamattomissa bensiinimoottoreissa miellytä. Sähkövoimalinjassa sen sijaan harvemmin on moitittavaa, joten sähköinen Mazda MX-30 kuulostaa mainiolta idealta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilatehottomuutta Teoria ei tällä kertaa kohtaa käytäntöä. Mazda MX-30 myydään Euroopassa vain täyssähköautona, mutta auto on tehty vanhalle perusrakenteelle: Japanissa MX-30 liikkuu nelisylinterisen bensiinimoottorin ympärille tehdyn kevythybridin voimin. Kyse on Mazda 3:n ja CX-30:n perusrakenteen päälle tehdystä sähköautosta. Moottoritilasta löytääkin enemmän hukkatilaa kuin tekniikkaa: pieneen paketoitu suurtehoelektroniikka ja sähkömoottori vievät noin kolmanneksen tilasta, johon hyvinkin mahtuisi vaikka V6 vaihteistoineen. Etutavaratilaa ei silti ole tarjolla. MX-30 panostaa tilan sijaan fiilikseen: auton ulkonäössä on mukavasti karismaa, ja sisätiloissa tutut mazdamaisuudet saavat piristettä korkkipinnoista. Se sopii erinomaisesti koeajoautoon valittuun vaaleaan kangasverhoiluun – ja kerrankin koeajoauto edusti hinnat alkaen -mallia. Turhaa digiloikkaa edustaa osin kosketusnäytöllä tehty ilmastointi: suuresta koosta huolimatta näyttö ei tuo lisäarvoa, ja osa toiminnoista vieläpä tuplataan näytön ympäriltä löytyvillä näppäimillä. Kaupunkiauton tilat perheautossa Etuistuinten viihtyvyys ei ulotu takaistuimelle: vaikka MX-30 jakaa akselivälin crossovermalli CX-30:n kanssa, on autoon onnistuttu loihtimaan jo keskimittaiselle ahtaat takatilat. Käynti takaistuimelle käy BMW i3:sta ja Mazda RX-8 -urheiluautosta tutun kaapparioven kautta. Tämä on epäkäytännöllinen ratkaisu ahtaissa paikoissa: takaovi aukeaa vain etuoven ollessa avoinna, joten auton viereltä ei pääse kulkemaan etu- tai takakautta pois. Myös etuistuinten kippaus on hankalaa. Kuskin istuinta pitää ajaa käsin sähkösäädöillä pois tieltä – apukuljettajan istuin taittuu mekaanisesti, mutta ei palaudu alkuperäiseen asentoon. Siis kaupunkiauton tilat perheauton mitoissa. Kaupunkiautona Mazdaa puolestaan rasittaa superautoluokasta lainattu takanäkymättömyys: kevyen liikenteen huomiointi risteyksissä on vaikeaa. Ahdistusta myös toimintamatkassa Valitettavasti myös Mazdan sähkötekniikka edustaa takavuosia. Ajoakun teoreettinen kapasiteetti on 35,5 kilowattituntia, mikä WLTP-mittauksessa riittää 200 kilometrin ajomatkaan. Syksyisessä kelissä pääkaupunkipyörityksessä noin 175 kilometriä tuntu realistisemmalta. Moottoritiematka Mazdalla kariutui ongelmiin, mutta sitä ennen ajettu viidentoista kilometrin testimatka lämpimällä autolla 120 km/h -nopeudella taittui 26,1 kWh/100 km -keskikulutuksella, mikä vihjaisi toimintamatkan jäävän reiluun 120 kilometriin. Ongelma johtui pikalatauksesta: enimmäistehoksi luvataan 50 kilowattia, mutta puolen tunnin lataus Pohjois-Tapiolan ABC:llä jätti keskitehon 16 kilowattiin. Ongelma toistui toisena päivänä. Toinen pikalaturi ruokki Mazdaa sentään 36 kilowatin teholla – tällä teholla lisämatkaa karttuu noin 100 kilometriä tunnissa. Mazdan peruslataus tapahtuu yksivaihelaturin 6,6 kilowatin teholla, jolla täyslataukseen menee viitisen tuntia. Kotipihassa latausnopeus voi rajoittua virran vuoksi puoleen, tällöin latausaika kasvaa luonnollisesti noin kymmeneen tuntiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjauspyörän takaa mainio Vanhanaikainen sähkötekniikka harmittaa: isommalla akulla ja alhaisemmalla kulutuksella Mazda olisi mainio coupén korvike. Ajettavuudeltaan se on polttomoottorisisarten kaltainen eli helposti omaksuttava ja korkeatasoinen – jousitusmukavuus saattaa sähköversiossa olla jopa polttomoottorimalleja parempi. Nykyisellään se on persoonallinen auto, joka kenties löytää markkinoilta oman, mutta hyvin pienen lokeronsa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 990 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 35,5 / ei ilmoitettu kWh. Lataus Type 2 6,6 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 200 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2655 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?