3.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Sedan – manuaalivaihteisto pelastaa Skyactiv-X -uutuusmoottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan odotettu Skyactiv-X toimii mainiosti, kunhan sen valitsee manuaalivaihteistolla. Hyvää: hiottu, nöyrä luonne, taloudellisuus, vaihteisto. Huonoa: alavääntö heikko turbomoottoreihin verrattuna, ei tunnu tehoiseltaan. Mazdan Skyactiv-X -uutuusmoottori saapui kovan hehkutuksen keskellä tammikuiseen parivertailuumme. Joitakin kuukausia aiemmin saimme voimanlähteestä ensimakua Bulgarian Sofiassa järjestetyissä ensikoeajoissa. Paikallisilla vuoristoteillä manuaalivaihteiset koeajoautot jättivät uutuusmoottorista erittäin lupaavan vaikutelman, ja koeajo tiivistyikin lauseeseen: tuntuu kuin perinteiseltä suurelta polttomoottorilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaatin ongelmat Hehkutus hieman laantui parivertailumme etenemisen myötä. Hybridikäyttöistä Toyota Corollaa vastaan valitsimme automaattivaihteistolla varustetun Mazdan. Olemme ennenkin moittineet japanilaisvalmistajan kuusivaihteisen perinteisen automaatin ohjelmointia, eikä uusi moottori valitettavasti tuonut käytökseen parannusta. Skyactiv-X ei tuntunut 180-hevosvoimaiselta, eikä kulutuksessa ollut mitään ihmeellistä, vaikka pihistä moottorista olikin kyse. Maantieajon 5,3 l/100 km vastapainoksi taajamakulutus pyöri 7,4 litrassa sataa kilometriä kohden – supertehokkaan hybridivoimalinjan ansiosta Corolla vei Mazdaa niin kulutuksessa kuin suorituskyvyssäkin. Entä manuaali? Vertailun jälkeen varasimme koeajoon manuaalivaihteisen Mazda 3:n samalla Skyactiv-X -moottorilla. Sedan-korisena autoa ei voi verrata suoraan automaattivaihteiseen vertailu-Mazdaan, eikä kelikään olisi tehnyt kulutusmittauksesta vertailukelpoista. Halusimme kuitenkin selvittää, miten huippumoderni Skyactiv-X -moottori selviää, kun sitä ei rasiteta vanhanaikaisella kuusiportaisella automaattivaihteistolla. Maantiekulutus kunnossa Koeajolle sattui sopivasti retki pääkaupunkiseudulta Kaustiselle ja takaisin. Lähes tarkalleen tuhatkilometrinen lenkki tarjosi mainion mahdollisuuden tarkastella Mazdan maantiekulutusta, vieläpä neljän hengen kuormalla. Halusimme myös tutkia miten korkeampioktaaninen polttoaine vaikuttaa korkeapuristeisen moottorin toimintaan, joten ennen mittausta ajoimme tankin tyhjäksi ja aloitimme matkan täydellä tankilla 98E:tä. Mazdan suositus on tosin tavallinen 95E, eli arvokkaammasta vaihtoehdosta ei välttämättä ollut hyötyä. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy Mazdan vaihtoavustimen ehdotuksiin: Skyactiv-X haluaa jatkuvasti isompaa pykälää, ja taajamien läpi moottorin pyörintänopeus pysyy noin tuhannen paikkeilla. Totuttelun jälkeen siinä ei ole mitään ihmeellistä, moottori vetää nöyrästi ja protestitta. Vaihtoavustimen pyyntöjä noudatellen ja tehokkaasti ennakoiden, mutta muuten normaalisti liikennevirrassa ajaen Mazda kiersi lenkin lukemalla 5,1 l/100km (ajotietokone 4,7 l/100km – valitettavan epätarkka). Aivan viiden litran rajaan emme tällä kuormauksella yltäneet, mutta tulos on silti hyvä. On tosin todettava, että aika moni vastaavan tehoinen turbomoottori menisi samaan, vieläpä huomattavasti runsaammalla alaväännöllä varustettuna. Kaupunkiajon lukemia emme mitanneet tarkasti, mutta ajotekniikkaa hiomalla ja vaihtoavustinta noudattaen autolla päässee jonkin verran vertailussa automaattiserkulle mittaamaamme 7,4 l/100 km arvoa alhaisempaan tulokseen. WLTP-testissä mitattu 5,8 l/100km keskikulutus lienee saavutettavissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuudet kokonaisuudessa Manuaalivaihteistosta pitävälle kuljettajalle Mazda 3 2.0 Skyactiv-X on erittäin miellyttävä auto, jonka vahvuudet löytyvät kulutusmittauksien numeroiden sijaan ajokokemuksesta. Vaihtotuntuma on supersulava, ehkä hieman ”onton” tuntuinen, mutta kuitenkin markkinoiden parhaimmistoa. Vaihteisto myös pelaa hienosti yhteen lineaarisesti vetävän ja nopeasti reagoivan moottorin kanssa. Ehkä osin vedon lineaarisuudesta johtuen Mazda tosin ei tunnu aivan luvatun 180-hevosvoiman tehoiselta. Mazdan start-stop -järjestelmä käynnistää moottorin vasta kytkinpolkimen alkaessa nousta. Ainekset katastrofiin ovat olemassa, mutta kevythybridijärjestelmä pyöräyttää moottorin niin nopeasti käyntiin, ettei piirrettä tahdo edes huomata. Sekin lisää miellyttävyyttä. Mazda sopiikin erityisesti kuljettajille, joiden mielestä nykyaikaiset turbomoottorit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat kaikessa tehokkuudessaan vähän karkeita. Kokonaisuudesta muodostuu erilainen, mutta erinomainen pari kuljettajalle hiotun Mazda 3:n kanssa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 29 650 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, kevythybridijärjestelmä Teho 132 kW (180 hv), 6 000 r/min Vääntö 224 Nm (3 000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan