15.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220 d – tuntisotalla tähtäimen suuntaan dieselin voimin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz E-sarjan diesel tuntuu siltä kuin tarkoitettukin: sen ratissa voisi istua yhtäsoittoisesti niin pitkään kuin on tarve. Hyvää: Mukavuus, viimeistely, kulutus. Huonoa: Kumahtelu terävissä töyssyissä, ovenkahvat. Mercedes-Benz E-sarja on läpi vuosikymmenien ollut suosittu auto muun muassa taksikäytössä – eikä ihme – se on tarjonnut lähes aina huippuluokan mukavuutta ja nykyaikaisia mukavuuksia. Tällä kertaa tavoite on sama kuin aina ennen: painaa S-sarjaa edullisempi auto, joka kuitenkin alkaa tuomaan edustusautomallin mukavuuksia myös alempiin hintaluokkiin. Mallisarjan tarkempiin uudistuksiin voi perehtyä aiemmassa ensikoeajojutussa, nyt keskitytään enemmän siihen miltä auto tuntui pidemmän kotimaan koeajon aikana.Ensivaikutelmalta uusi ”Eemeli” ei näytä muuttuneen radikaalisti, eikä se varmaan ole tarkoituskaan. Kasvaneesta akselivälistä huolimatta auto ei näytä aiempaa kookkaammalta. Auton muotoilussa on pysytty muutenkin perinteisemmällä askeleella, kuin esimerkiksi täysin sähköisen EQE:n kanssa.Ulos ponnahtavat ovenkahvat tuntuvat yhä hieman rimpulalta ratkaisulta arvokkaassa autossa. Muuten ensivaikutelma on viimeistellyn tuntuinen. Vaalea sisusta näyttää kauniille, vaikka tietääkin lattiamattojen tahraantuvan sillä hetkellä kun autoon astuu sisälle – kenkien kopistelusta huolimatta. Tunnelma ohjaamossa on rauhallinen, eikä esimerkiksi tunnelmavalaistusta tai näyttöpinta-alaa tunnu olevan häiritsevää määrää pimeässäkään kelissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat oltavatEtenkin etupenkkiläisten oltavat ovat mainiolla tolalla. Tilaa ei puutu, ajoasento on helposti miellettäväksi säädettävissä ja jopa vakiovarusteinen kuljettajan istuin tukee joka suunnasta riittävästi vaikkeikaan erityisen napakasti, eikä selkä puudu pidemmälläkään ajomatkalla. Takaistuimille 185-senttimetrinen sopii polvitilan puolesta hyvin, pään tilaakin on välttävästi, mutta pidemmät joutuvat istumaan röhnöttävämmässä asennossa. Takaistuimet on hyvin muotoiltuja, ja niilläkin viettää aikaa mielellään. Tavaratilaa dieselmallissa on 540 litraa ja sen kanssa pystyy koon puolesta elämään. Litroja on konttiperäksi hyvin, mutta luonnollisesti käytettävää on pituussuunnassa erinomaisesti, mutta korkeussuunnassa heikommin. Lisää käytettävyyttä saa kaatamalla takaistuimet.Matkustamossa uusi juttu on lisävarusteinen Superscreen, jota ei koeajoyksilössä ole ruksittu. EQ-sähköautoista tutun Hyperscreenin hengessä tehty Superscreen yhdistää kookkaamman keskinäytön (14,4”) ja apukuljettajan näytön (12,3”) saman lasipinnan alle, mutta mittaristo (12,3”) säilyy erillisenä yksikkönä. Vakiona E-sarjaan kuuluva 14,4-tuumainen vaakasuuntaan asennettu keskinäyttö istuu muuhun sisustaan kiitettävän huomaamattomasti, ja tietoviihdejärjestelmä on muutenkin helppokäyttöinen. Välillä tosin huomaa kaipaavansa edellisestä E-sarjastakin tuttua kosketuslevyä järjestelmän käyttämiseen.Taloudellisuus korvaa sävelen puutteenKoeajossa on perinteinen nelos-diesel, jonka yhteyteen on paritettu 17 kilowatin (23 hevosvoiman) käynnistingeneraattori, joka pystyy parhaillaan 205 newtonmetrin vääntöön. Käytettävyydeltä kevythybridi ei eroa täysin sähköistämättömästä voimalinjasta mitenkään, eli kuluttaja voi pitää sitä ”tavallisena” dieselautona.Dieselmoottorissa riittää suorituskykyä tavalliseen ajoon oikein hyvin. Ohituksissa neloskoneen ääni ei hivele korvaa, mutta melu pysyy voimakkuudeltaan kiitettävän matalana korkeammallakin kierroksilla. Moottorin on luonteeltaan on tasaisen vääntävä, kuten dieseliltä voi odottaakin. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto vaihtaa pääsääntöisesti huomaamattomasti, mutta voi välillä jäädä risteyksissä ihmettelemään kuljettajan ajatuksenjuoksua.Kaikkein parasta dieselvoimalinjassa on kulutus. Edes moottoritieajossa kesäkelillä kulutus ei tunnu nousevan juuri yli 5l/100 km -lukemiin, ja maantiellä 4,5 l/100 km ei ole lainkaan tavoittamattomissa. Ja tämä siis ilman mitään lataamisten pohdiskelua.Kumahtelusta huolimatta erinomainenMyöskään ajettavuuden osalta E-sarja ei tarjoa mullistavia yllätyksiä. Alustan toiminta on hyvin tasapainoista, eikä vauhtia tarvitse hillitä edes huonommilla teillä, jos takapenkin asiakkaalla on kiire kotiin. Terävämmät töyssyt tiessä huomaa kyllä ohjaamossa, mutta ei häiritsevinä tärskähdyksinä, vaan hentoina kumahduksina. Äänieristys on erinomaisella tolalla. Niin kaasu- kuin jarrupolkimen tuntuma on luonnollinen, eikä yllättäviä nykäyksiä tapahdu kiihdyttäessä tahi hidastaessa.Moottoritienopeuksissa saksalainen kulkee erittäin vakaasti, eikä edes pieni sivutuuli aiheuta ratin takana toimenpiteitä. Tätä edesauttaa myös selkeä ohjauksen keskialue. Muuten ohjaus on melko tunnoton ja harmiton.Yleisesti käytös on äärimmäisen neutraalia ja hienostunutta, ja ajettavuudesta on vaikea löytää mitään merkittävää moitittavaa. 500 kilometrin siivun jälkeen tuntuu, että ajamista olisi voinut jatkaa vielä helposti tuntisotalla. Erikoismaininta täytyy antaa hyvin hienosäädetyistä ajoavustimista, harvoin tulee vastaan koeajoautoa, josta ei koko viikon aikana tee mieli kytkeä kaista-avustinta pois päältä.Niille jotka näkevät dieselauton itselleen parhaaksi ratkaisuksi uusi E-sarja tarjoaa tuttuun tapaan ominaisuuksiltaan ja ajettavuudeltaan monipuolisen paketin edullisimmillaan 60 900 euron hintaan. Takavetoiseen bensiinilataushybridiin pääsee käsiksi 72 350 eurolla, ja nelivetoiseen vajaat 3 000 euroa kalliimmalla. Diesellataushybridiä ei ole vielä hinnoiteltu.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC A Premium Hinta alkaen 76 594 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 865 € Moottori Dieselmoottori 1 993 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 145 kW (197 hv), 3600 r/min Vääntö 440 Nm (1800–2800 r/min) Vääntö 440 Nm (1800–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4949 mm, leveys 2065 mm, korkeus 1469 mm, akseliväli 2961 mm Tavaratila: 540 l Omamassa: 1975 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle