16.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Näppärä nakumalli – Suzuki GSX-S125 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki GSX-S125 nousee kerralla piikkiluokan kärkitaistoon. Hyvää: jarrut, jousitus, ketteryys. Huonoa: ei isokokoiselle kuljettajalle, lievä hermostuneisuus nopeissa kaarteissa. Suzukin on pitkään odotettu täydentävän valikoimaansa 125-kuutioisella mallilla. Odotus palkittiin, kun japanilaisvalmistaja toi markkinoille sekä GSX-R125 -sporttimallin että GSX-S125 -nakun. Nyt koeajamamme nakumallin ennakoidaan nousevan suosituimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittasuhteet kohdallaanIsokokoisimmille kuljettajille Suzuki ei ole mitoitukseltaan paras mahdollinen, mutta pienemmille ja keskikokoisille ergonomia on sopiva. Matalan istuinkorkeuden ansiosta lyhyemmänkin on helppo hallita Suzukia.Kun vielä erittäin paljon kääntyvä ohjaustanko tekee kääntöympyrän halkaisijasta pienen, on pyörä kaupunkiliikenteen pyörityksissä ketterä. Lyhyen akselivälin ja terävän ohjattavuuden varjopuolena ajettavuus tuntuu nopeissa mutkissa jopa hieman hermostuneelta.Ajoasento on lievästi eteen nojaava, mutta painoa ei tule silti liikaa käsien varaan. Mittaristo on harvinaisen selkeälukuinen, ja hallintalaitteet käteen sopivat sekä laadukkaan tuntuiset. Virtalukossa on ”shutter key” -järjestelmä, jolla virta-avaimen aukko voidaan sulkea ilkivallan ja murtamisen estämiseksi. Kovahko satula antaa hyvän tuntuman, ja osoittautui koeajossa varsin mukavaksi.TäysitehoinenVaihteisto on välitetty moottorin voimavarat huomioon ottaen lyhyeksi. Huipputehoa on lain sallimat täydet 15 hevosvoimaa. Tasamaalla nopeus asettuu lukemaan 110–120 km/h. Alamäessä ja myötätuulessa vauhti nousee helposti suuremmaksi, ylämäessä ja vastatuulessa se taas hyytyy selvästi. Kytkinkahva on kevyt käyttää. Vaihteistokin on sujuvatoiminen, ja vapaa löytyy helposti. Liikkeellelähtö onnistuu tarvittaessa kakkosvaihteella, mikä tuo samalla ison pyörän tuntua, kun lyhyeltä ykkösvaihteelta ei tarvitse heti vaihtaa suuremmalle pykälälle.Koeajokulutus jäi vaihtelevassa mutta reippaassa ajossa tasan kolmeen litraan, jolloin tankillinen riitti 350 kilometrin matkalle.Etujarru on 125-luokan parhaimmistoa sekä teholtaan että tuntumaltaan. Takajarrukin on tunnokkuudeltaan hyvä. Jousitus on onnistunut yhdistelmä kantavuutta ja pintaherkkyyttä. Maantieajossa ilahduttaa lisäksi moottorin värinättömyys.125-luokassa suositut KTM 125 Duke ja Yamaha MT-125 saavat Suzukista kovan kilpailijan. Pyörä on hinnaltaan edullisempi, mutta ajotuntumaltaan ja laatuvaikutelmaltaan vähintään kilpailijoiden tasolla. Tarjolla on räväkän sinisen MotoGP-värityksen ohella musta ja puna-musta vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki GSX-S125 Hinta alkaen 4 790 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 10000 r/min Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, paino tankattuna 133 kg, akseliväli 1 300 mm, tankin tilavuus 11 litraa. Rengaskoko: edessä 90/80-17, takana 130/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja