6.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoa nyt myös automaatilla – Suzuki SX4 S-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki SX4 S-Cross on tarjolla nyt myös automaattivaihteistolla. Hyvää: Uusi moottori, tilat, automaattivaihteisto. Huonoa: Ohjaustuntuma, ulkomuodon vaatimaton päivitys. Suzuki SX4 S-Cross edustaa valmistajansa mallistossa perheautoluokkaa. Vuonna 2013 esitelty automalli sai viime vuoden puolella melko kattavan päivityksen. Vuoden vaihduttua Suomi-mallisto täydentyi vielä nyt koeajetulla automaattivaihteistolla.Edeltävään S-Cross sukupolveen verrattuna uutta on nyt moottori, vaihteisto ja varustelu. Myös maavaraa on korotettu 15 millimetrillä. Automaattivaihteiston tarjoamasta mukavuudesta on maksettava 3 000 euroa viisivaihteista manuaalia enemmän.Paperilla uudistus on vaikuttava, mutta käytäntö jakaa mielipiteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa perheellePerheautona Suzuki SX4 S-Cross on pienehköltä vaikuttavasta koostaan huolimatta sopiva jopa neljälle aikuiselle. Viideskin sopii sekaan, mutta silloin takapenkillä tunnelma tiivistyy melkoisesti. Takapenkin istuma-asento on pysty ja istumakorkeus sopiva pidemmällekin.Matkavaraa mahtuu mukaan jalkapallovarusteiden ja viikonlopun yli kantavan ruokakauppareissun verran vaivattomasti, mutta suurempaa tavaramäärää varten 430 litraa vetävän kontin tasaava välipohja saa jäädä kotiin.Kuski kaipaa lisätukeaKompakti koko antaa myös lupauksen ketteryydestä, mutta tämä lupaus jää osin lunastamatta. Näkyvyys ulos ei ole paras mahdollinen, joten vakiovarustukseen kuuluva peruutuskamera tulee tarpeeseen.Kuskin paikalla istuessa kaipaa lisää jalkatukea ja tarkempia säätöjä istuimelta. Hallintalaitteita ei tarvitse kurkotella. Tumma sisusta miellyttää silmää kojelaudan kovaa muovipintaa lukuun ottamatta.Valmistajan korostama keulan uudistettu ilme ei kaikkia ilahduta. Kenties rohkeampi linja olisi kirvoittanut enemmän kiitosta.Aina litran moottoriPäivityksen myötä SX4 S-Cross on varustettu 1,0-litran suoraruiskutusturbomoottorilla. Edeltäjän 1,6-litraiseen moottoriin verrattuna vääntöä on tarjolla selvästi matalammilla kierroksilla. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi alle kuusi litraa sadalla, käytännössä polttoainetta kuluu hieman enemmän.Koeajettu kuusivaihteinen automaatti on odotetusti vaivaton ja litran moottori pärjää oivallisesti varsinkin taajama-ajossa. Sisämelu ei matalilla nopeuksilla häiritse. Moottoritiellä humina yltyy. Nopeissa ohituksissa jää kaipaamaan lisäpotkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLevoton ajettavaKuljettaja voi ohjata nelivetojärjestelmää vastaamaan ajo-olosuhteita. Valittavissa on neljä ajotilaa mutkateille sopivasta sportista vaativamman maaston lock-asetukseen. Ensimmäinen parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla lisää voimaa takapyörille. Jälkimmäinen jakaa voiman tasan akselien välillä.Ajotuntuma ei ansaitse pelkkää kiitosta, varsinkaan jos kuljettaja on tottunut vaivattomaan ajoon. Ohjaus ei keskitä kovin ketterästi ja autoa on ajettava ajatuksella varsinkin uraisilla asvalttiteillä. Aktiivisesta ajamisesta nauttivaa moinen voi toki miellyttääkin.Alusta on onnistunut yhdistelmä ajettavuutta ja mukavuutta niin kuopissa, töyssyissä kuin kaarteissakin. Auto on liikkeissään vakaa ja kuljettajan apuna on myös ajonvakautusjärjestelmä. Mäkilähtöavustin auttaa pysäköinnissä.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.suzuki.fi/sx4scross/ Suzuki SX4 S-Cross 1.0 4WD GL+ 6AT Hinta alkaen 28 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 734 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 82 kW (112 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1580 mm, korkeus 1785 mm, akseliväli 2600 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”