17.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra GSe – neljä Konia ja 225 hevosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra GSe on Astran sporttiversio ja sen alusta on rakennettu hieman paremmista osista. Aivan täysiverinen GTI se ei kuitenkaan ole. Hyvää: Alustan toimivuus, ajettavuus, suorituskyky, varustelu. Huonoa: ei täysverinen GTI-auto. Opelin GSe-merkintä on tuttu jo vuosikymmenien takaa. Nyt esimerkiksi uusi Opel Astra on saanut sen perälautaansa.Alunperin Opel käytti GSe-merkintää muun muassa Opel Monzassa ja Opel Commodoressa. GSe -lyhenne tuli tuolloin sanoista Grand Sport Einspritzung. Myöhemmin Opel käänsi sen englanniksi ja lyhenne muuttui muotoon GSi – Grand Sport Injection.Nyt ympyrä sulkeutuu ja GSe on täällä taas – tällä hetkellä kahdessa automallissa. Opel Astran lisäksi myös Opel Grandland on saanut kunnian kantaa GSe-kirjanyhdistelmää. Tällä kertaa kirjainyhdistelmän kolmas kirjain tulee sanasta electric. Opel sähköistää mallistoaan ja e-kirjaimelle on nyt annettu sähköinen merkitys.Opel on myös lopettanut performance-brändinsä eli OPC-osastonsa ja GSe on tullut korvaamaan myös sitä. Viimeinen tuotannossa ollut Opelin OPC-malli oli Insignia OPC.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe kaikkein sporttisin AstraKun Opelin polttomoottorikäyttöisestä autosta löytyy GSe-merkintä, silloin on lupa odottaa myös hieman sporttisempaa pakettia.Opel Astra GSe on ladattava hybridi, siinä on 12,4 kilowattitunnin kokoinen akku, joka latautuu yksivaiheisesti 7,4 kilowattitunnin teholla reilussa puolessatoista tunnissa täyteen 32 ampeerin sulakkeen kautta. Kotitalouksille tyypillisemmän 16 A sulakkeen kautta lataus ottaa tuplat edellä mainitusta. WLTP-syklin mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 64 kilometrin luokkaa ja autolla päästiinkin täydellä akulla kesäkelissä reilusti yli 50 kilometriä pelkällä sähköllä.Akkua kannattaa Astrassakin muiden lataushybridien tapaan täyttää taajaan, jotta säästää polttoainekuluissa. Astran polttoainetankki on myös 43 litran vetoinen, ei siis mikään valtavan iso. Tästäkin näkökulmasta autoa kannattaa pitää latausjohdon nokassa taajaan.Bensiinimoottori on 1,6-litrainen ja se kehittää itsessään 132 kilowattia (180 hv) tehoa 6 000 kierroksen lukemissa. Vääntöä moottori tarjoaa 250 newtonmetriä. Kun tähän yhdistetään 81-kilowattinen (110 hv) sähkömoottori, saadaan voimalinja kokonaistehoksi 165 kilowattia (225 hevosvoimaa). Vääntöä voimalinja tarjoaa peräti 360 newtonmetriä.Näillä arvoilla Opel onkin suht sähäkkä tapaus, nollasta sataan autolla pääsee 7,5 sekunnissa. Ohituskiihtyvyys autossa on myös varsin hyvä.Konit kulmissaGSe-merkinnälle halutaan antaa katetta myös siten, että auton jokaiselta kulmalta löytyy hollantilaisen Konin valmistamat FSD-iskunvaimentimet. FSD tulee sanoista Frequency Selective Damping. Frequency tarkoittaa taajuutta, joka tässä yhteydessä puolestaan tarkoittaa tienpinnan epätasaisuuksista tulevaa värähtelytaajuutta. Kun siihen yhdistetään selective eli säädettävyys, päästään tilanteeseen, jossa iskunvaimentimien jäykkyys säätyy tienpinnasta tulevien epätasaisuuksien mukaan. Iskunvaimentimet säätyvät käytännössä niin, että jokaisesta niistä löytyy venttiili, joka muuttaa iskunvaimennuksen vaimennuskäyrää ohjaamalla niissä olevaa öljyä ohitseen tilanteen mukaan.Lopputuloksena on erinomaisesti toimiva alusta. Opel Astran alusta on pitkästä aikaa tämän koko- ja hintaluokan autoissa jotain sellaista, joka on upea kokea. Alusta toimii erittäin täsmällisesti, mutta samalla todella miellyttävästi. Se suodattaa tien epätasaisuudet pois eleettömästi, ollen samalla erittäin mukava. Vaikka alusta on tarvittaessa myös jäykkä ja kova, siitä loistaa poissaolollaan kokonaan pintakovuus.Astra GSe:n erinomaisesti toimiva alusta pääsee parhaiten oikeuksiinsa mutkatiellä. Autolla on helppoa taittaa mutkiin, koska alusta ottaa tien epätasaisuudet vastaan erinomaisesti. Mitä enemmän vauhtia autolle antaa, tuntuu, että sitä paremmin auto imeytyy tiehen.AGR-istuimet kuuluvat asiaanKun hyvin toimivaan alustaan yhdistetään hyvin toimiva ohjaus, ollaan sellaisten asioiden äärellä, joista auton kuljettaja voi nauttia hymyssä suin. Astra GSe:n ohjaus ei ole aivan täydellinen, ja kokonaisuus olisi vieläkin täydellisempi, jos Astran ohjaus olisi vieläkin hitusen tarkempi. Mutta toki täytyy muistaa, että kysymyksessä on perusperheauto, ei mikään yli 100 000 euron sportti.Astran ohjaamossa asiat on myös suunniteltu auton luonteeseen sopivasti. Urheilullisuutta korostaa se, että autossa istutaan alhaalla. Astra GSe:n AGR-istuimet on varustettu hyvillä säädöillä varustetut ja niiden ansioista ajoasennon saa mukavaksi. Ihan täydelliset nekään eivät ole, selkänojan osalta toivoisi vielä hieman suurempaa sivuttaistukea.Astran ohjaamon ja kojelaudan kaksi suurta näyttöä tarjoavat hyvää informaatiota ja keskikonsolin päällä lepäävä näyttö on vielä käännetty sopivasti kuljettajaan päin. Infotainmentin käyttöliittymä on varsin helppo, esimerkiksi ilmastoinnin perussäädöt, sekä infotainmentin koti-näppäin ovat perinteisiä painonappeja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät varusteetMuutenkin Astra-malliston yläpään edustajana GSe on ladattu täyteen lähes kaikki varusteet, mitä Stellantis-konsernista vain löytyy. Hyvän varustelun ja kokonaisuuden kruunaa myös viimeistelty ulkomuoto, auton musta katto sekä 18-tuumaiset mustat vanteet luovat hienoa kontrastia kokonaisuuteen. Astra GSe on urheilullisista ominaisuuksistaan huolimatta kuitenkin perheauto ja perheautolta odottaa myös siihen käyttöön soveltuvia ominaisuuksia. Tavaratila viisiovisessa Astrassa ei ole mikään valtavan iso, vain 352 litraa. Suurempia kuljetustarpeita varten Astrasta on tuttuun tapaan tulossa tarjolle myös Sports Tourer -farmariversio. Sports Tourerin hinta ei ole vielä tiedossa, mutta se on tiedossa, että peruskoossa farmarimallin tavaratila on noin 170 litraa suurempi, eli tarkalleen 516 litraa. Penkit kaadettuna Sports Tourer vetää jo lähes 1 600 litraa.Farmarikorisen Astran tuloa on tosin saanut odottaa jo pidempään. Olemassa olevan tiedon mukaan sen olisi pitänyt tulla myyntiin jo alkuvuonna, mutta vieläkään autolla ei ole edes hintoja.Vaikka Astra GSe onkin Astra-malliston lippulaiva, ihan samaan kategoriaan sitä ei voi laittaa muiden samankokoisten GTI-rassien kanssa. Siinä Astra GSe häviää niin tehossa kuin suorituskyvyssäkin. Tässä mielessä Astra GSe on hieman puolitiehen jäänyt tuotos. Paljon ei kuitenkaan tarvitsisi – vielä aavistuksen tehokkaampi voimalinja, vielä hieman kireämpi alusta, tuhdimpi ohjaus – sekä pari napsua "syvemmät" penkit tekisi siitä vieläkin houkuttelevamman niiden näkökulmasta, ketkä GTI:tä halajavat.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Opel Astra GSe 225 A PHEV Hinta alkaen 46 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 722 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 6 000 r/min Vääntö 250 Nm (1 750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 69-73 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1268 l Omamassa: 1703 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta / akusto 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle