16.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka-e on itsevarmemmin Opel sisarmerkkeihin verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen Opel Mokka-e ja polttomoottoriversio Mokka päivittävät suosikki-crossoverin raikkaasti. Hyvää: voimalinjavaihtoehdot, raikas tyyli, rohkeammin Opel. Huonoa: monivaihelataus lisävaruste. Alkuperäinen Opel Mokka, sittemmin Mokka X, osui markkinoille juuri nykyisen crossover-buumin alkuvaiheessa. Mallin aikana Opel ennätti siirtyä ensin General Motorsilta PSA-ryhmään ja nyt osana PSA:ta uuteen superbrändi Stellantikseen. Vauhdikkaasti PSA-rakenteelle siirretyn Opel Corsan jälkeen Mokka antaa saksalaisvalmistajalle paremmat edellytykset viedä merkkiä uuteen suuntaan. Corsan tavoin mallistoon kuuluu alusta alkaen sähköversio. Uusi keulailme on konseptiautosta lainattu Vizor, ja viilauksia on tehty myös Blitz-logoon ja mallinimeen. Musta konepelti ja värikorostukset eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta kokonaisuus näyttää raikkaalta ja erilaiselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä vai nuotiollaUusi malli on hiukan sutjakampi mitoiltaan kuin edellinen Mokka, mutta sisätilat ovat pysyneet ainakin lähellä aiempaa. Matkustamossa Mokka-e antaa varovaisen nyökkäyksen muun muassa uuden Citroën C4:n suuntaan vaihteenvalitsimen ja leveän kynnyksen muodossa. Myös tietoviihdejärjestelmä perustuu PSA:n uudistettuun versioon. Painikkeissa, ohjauspyörässä, viiksissä ja mittaristossa on puolestaan selkeän opelmainen tunnelma.Malliuudistuksessa auton painosta on saatu karsittua yli 100 kilogrammaa. Polttomoottorimalleina toimivat 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka on tarjolla 100 ja 130 hevosvoiman versioina, tai 110 hevosvoiman 1,5-litrainen diesel. Automaattivaihteiston saa 130-hevosvoimaisen bensiinimallin yhteyteen, muut luottavat manuaaliin.Polttomoottorilla varustettuna Mokka-malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta.Toinen paahtoMielenkiintoisin yksittäinen versio on kuitenkin Mokka-e -sähköauto, joka perustuu Opel Corsa-e:n ja Citroën ë-C4:n tavoin 50 kilowattitunnin akustoon, jolla saavutetaan noin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella. Sähkövoimalinja nipistää Mokka-e:n tavaratilasta noin 40 litraa polttomoottorimalliin verrattuna.Etuakselille on sijoitettu 136 hevosvoiman ja 260 newtonmetrin sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkiajon vaatimuksiin ja reagoi liikennevaloissa sähköisen terävästi. Ainakin Keski-Euroopan kitkarenkailla Suomessa piipahtanut Mokka-e liikkui kohtuullisen mukavasti ja suhteellisen äänettömästi.Vakiovarusteena on 7,4 kW:n latauslaite (1 x 32 A), joka on päivitettävissä Suomessa kätevämmäksi 11 kW:n kolmivaihelaturiksi (3 x 16 A). CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW. Parhaimmillaan akun saa täyteen alle tunnissa, Type 2 -latausasemasta tyypillisesti työpäivässä ja suko-kotilatauksessa joskus seuraavana päivänä.Mokka-e:n hinnat alkavat 34 990 eurosta Comfort-varustetasolla. Suomeen uusi Mokka ja Mokka-e saapuvat vielä huhtikuun aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Mokka-e Executive Hinta alkaen 39 969 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A), lisävarusteena Type 2 11 kW (3 x 16 A + 1 x 32 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 324 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4151 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2561 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km (FlexCare), ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous