19.11.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautot sähköistyvät kovaa vauhtia ja Peugeot e-Expert siinä mukana, sitä on kehitetty edelleen. Pakettiauto on monelle yrittäjälle ja yritykselle tärkeä työkalu. Autoteollisuus on lähtenyt sähköistämään pakettiautoja jo vuosien ajan. Autoista tulevat käyttökustannukset ja pallottelu dieselin ja sähköisen pakettiauton välillä ovat varmasti tälläkin hetkellä monen yrityksen ja yrittäjän huulilla. Missä vaiheessa dieselkalustosta siirrytään sähköiseen kalustoon?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantiksen pohjalevy skaalautuu moneenStellantis-konsernin valmistamat pakettiautot on rakennettu samalle pohjalevylle kuin sen monet henkilöautotkin, kuten esimerkiksi Opel Astra, Peugeotit 3008 ja 5008.Koska Stellantis valmistaa autoja samalle EMP2-pohjalevylle erittäin laajasti, sähköpakettiautojen kehitys kulkee samaa tahtia kuin monien muidenkin autojen kehitys. Esimerkiki Peugeot e-Expert -pakettiauto on saanut nyt merkittävää päivitystä esimerkiksi energiatehokkuutensa suhteen. Autossa on nyt uusi entistä tehokkaampi sähkömoottori – ja tämän vuoksi auton kulutus ja toimintamatka on pidentynyt hieman. WLTP-syklin mukainen toimintamatka e-Expertissä on 350 kilometriä. Sähkömoottori e-Expertissä on sama kuin esimerkiksi täysssähköisessä Opel Astrassa.Käytännössä e-Expertin toimintamatka on tietysti lyhyempi, eikä sähköpakusta korkean kulutuksen suhteen ole oikein vieläkään matka-autoksi. Matka-ajossa, jos nopeus nousee välillä sataan kilometriin tunnissa, akullisella sähköä päästelee runsaan 200 kilometriä. Jos autolla ajaa moottoritienopeuksia, kulutus kasvaa vieläkin hyvin merkittävästi. Pakettiauto ei ole kuitenkaan varsinaisesti tarkoitettu matkan tekoon, vaan pääasiassa kaupunkialueilla tapahtuvaan jakeluliikenteeseen tai vastaavaan. Sellaisessa ajossa akullisella pärjää työpäivän hyvin ja esimerkiksi lounastauon aikana voi ladata lisää.Sähköpakussa paljon hyvääSähköpakettiautossa on kyllä dieselmalliin verrattuna monet hyvät puolensa. Pakettiautot ovat hyvin meluisia jo senkin vuoksi, että auton iso tavaratila toimii varsinkin tyhjänä ajettaessa erinomaisena kaikukoppana ja dieselmoottori pitää myös ääntä. Sähköpakussa dieselin ronksutusta ei ole lisänä, joten tienpäällä se on äänimaailmaltaan jo hyvin miellyttävä ajaa.Ohjaamo e-Expertissä on myös uudistunut, niin mittaristo kuin tietoviihdejärjestelmäkin ovat nyt täysin digitaaliset. Peugeotin tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään aivan loogisimmasta päästä. Ohjaus e-Expertissä on hieman kevyt ja tunnoton, eikä se tarjoa paljoa vastetta, mutta tienpäällä auto menee kuitenkin ihan nätisti suoraan.Ajoasento Pösössä ei ole aivan sitä luokkaa, mitä se pakettiautojen kehittyessä nykyään ja parhaimmillaan on, esimerkiksi uudistuneen Ford Transit Customin tasolle ergonomiassa ja mukavuudessa Pösö ei yllä millään muotoa. Ford on myös tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymän näkökulmasta pakumaailmassa parhaimmasta päästä. Pakettiautolla voi olla myös tarve liikuttaa tavaran lisäksi kolmea henkilöö. Ohjaamo täynnä väkeä eli kolmen henkilön kuormalla e-Expert on kuitenkin hankala, keskipaikalla polvitilaa syö vaihde- ja ajo-ohjelmakytkimien sijoituspaikka. Keskipaikalla istuva joutuu istumaan vasen jalka vinossa, eikä jalkaa saa suoraksi ja tämä rasittaa pidemmän päälle.Pakettiauto on tarkoitettu tavaran kuljettamiseen ja e-Expertinkin ajettavuus paranee heti, kun taka-akselin päälle lyödään painoa ja kuormaa. Peräpää muuttuu vakaammaksi kuormattuna. Sähköpakua hankkivan kannattaa kuitenkin muistaa se, että sähköversion tekniikka painaa niin paljon enemmän, että auton kantavuus on dieselversiota pienempi.Koeajoajetun e-Expertin omapaino on 2 128 kiloa ja kantavuus 927 kiloa, kun esimerkiksi dieselmoottoristen Expert-pakujen kohdalla luvut ovat toisenlaiset. Omamassat jäävät niissä 1800 kilon tuntumaan, jolloin kantavuus on mallista riippuen 1 200–1 300 kilon tuntumassa. Hyvää ja huonoa Pakettiautoksi hiljainen Parantunut energiatehokkuus Istuinten keskipaikka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peugeot e-Expert 75 kWh 136 XL Launch edition SÄHKÖAUTO, etuveto 100 kW (136 hv), 260 Nm Akku brutto / netto 75 / 68 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 24 kWh / 100 km toimintamatka 350 km Suorituskyky 0–100 km/h 13,1 s huippunopeus 130 km/h Mitat Pituus 5 333 mm Leveys 2 010 mm Korkeus 1 940 mm Akseliväli 3 275 mm Tavaratila 6 100 l Omamassa 2 128 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 57 860 € koeajoauto 60 040 € Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle