3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta ja aina seitsenpaikkainen. Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta. Etuosasta kaksikkoa ei erota toisistaan, mutta perien erilaisuus muuttaa autojen olemusta merkittävästi. Pienempi 3008 on menevä coupemainen luiskaperä ja 5008 puolestaan järkevä farmarimainen pystyperä. Perän muoto yhdessä vaaksan pituuslisän kanssa mahdollistaa 5008:n seitsenpaikkaisuuden. Tilavamman korin hintalisä on kolmisen tuhatta euroa. Molempien voimalinjavalikoima on yhtenevä, vaihtoehtoja on kolme, hybridi (136 hv), lataushybridi (195 hv) tai täyssähkö (210 hv). Lataushybridi ja sähköversio ovat saman hintaisia hybridin ollessa kymppitonnin halvempi.Eri voimalinjat saapuvat Suomeen eri tahdissa. Hybridi-5008 on jo kokeiltu pikaisesti, koeajoon saatiin nyt täyssähköinen E-5008 lataushybridin seuratessa myöhemmin syksyllä. Varustelutasoja on kaksi, Allure ja GT. Mikään 5008:n ulkomuodossa, suorituskyvyssä tai ominaisuuksissa ei ole urheilullista, mutta GT tuo lisää myös muutamia toiminnallisia avustimia. Nyt alkuun kaupoille houkutellaan Launch Edition-paketilla, sellaiseen lankesimme mekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikäs sisustusPeugeot 5008 on ainakin alkuun aina seitsenpaikkainen. Ja kyllä, takimmaisella rivilläkin mahtuu aikuinen istumaan, kunhan keskirivin matkaajat tinkivät hulppeista polvitiloistaan liu’uttamalla istuintaan eteenpäin. Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila kolmannen rivin takana jää olemattomaksi, jotain saa ujutettua tavaratilan ja kolmosrivin alla olevaan syvennykseen. Sähköautossa konepellin alla olisi tilaa etutavaratilalle, mutta ilmeisesti sellaista ei ole haluttu, kun ei se mahdu polttomoottoriversioihin. Jos takariviä ei tarvitse, tavaratilaa on tietysti silloin yllin kyllin ja keskirivillä lokoisat oltavat. Keskirivin selkänoja on kallistettavissa ja kaadettavissa kolmessa osassa. Keskirivin keskipaikkakin on käyttökelpoinen. Vieläkö pitää muistuttaa Peugeotin poikkeavasta ohjaamosta? Pieni ratti ja sen yli katseltava mittaristo ovat tulleet jäädäkseen. Ja eipä se haittaakaan, ainakaan, jos ryhdikäs suht pysty ajoasento on itselle luonteva. Mittariston vieminen kauemmas eteen aiheuttaa pientä tuskaa saman lasipinnan alle yhdistetyn kosketusnäytön käyttämiseen. Käyttö vaatii kurottelua käsi suorana, jolloin kosketuksen tarkkuus pienimpiin kuvakkeisiin tai osoitteen kirjoittamiseen vaikeutuu. Tehtävää onneksi helpottaa muutamat perinteiset kytkimet ja lähemmässä pienemmässä näyttöruudussa olevat itse räätälöitävissä olevat pikakuvakkeet. Ratin kiiltävät nappulat eivät ole hipaisutoimisia, vaan vaativat painalluksen.Leppoisaan matkantekoonPeugeot E-5008:n sähkömoottori on teholtaan 157 kW. Potku riittää yksin ajellessa, mutta varmaankaan isoa tila-autoa ei hankita siihen. Kuormalla voimavarat ehtyvät vauhdin kasvaessa, vaikka liikkeellelähdöt ovatkin sähköautojen tapaan viiveettömiä. Laiskanpulskea suorituskyky sopii kuitenkin alustan kanssa hyvin yhteen. Jousitus on vielä tyhjänä napakka, mutta tulee pehmeämmäksi kuorman myötä. Matala melutaso kruunaa matkustusmukavuuden. Kevyt ohjaus ja pieni ratti vaativat totuttelua juoheiden ajolinjojen saavuttamiseksi.Kevyellä kuormalla ja ajotavalla kulutuksen saa pysymään 15 kWh/100km tietämillä, jolloin mainostettu 480 kilometrin toimintamatka 73 kWh-akustolla on mahdollinen. Kuitenkin täysi lasti, moottoritienopeus, lämmitys tai ilmastointi nostaa kulutuksen yli 20 kWh/100km, silloin käytännön toimintamatka säilyisi vielä yli 300 kilometrin. Pikalatausteho jäi testikerralla alle 100 kW:n. Sekä tehon että toimintamatkan puutteeseen on ensi vuonna tulossa nelivetoinen kaksimoottorinen (237 kW) versio isommalla akulla (98 kWh). Hyvät ja huonot puolet mukavuus hiljaisuus istuimien muotoilu tilat tunnoton ohjaus kosketusnäytön kurottelu Peugeot E-5008 Allure Launch Edition SÄHKÖAUTO, etuveto 157 kW (210 hv), 345 Nm Akku netto 73 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km toimintamatka 407 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 791 mm Leveys 1 895 mm Korkeus 1 694 mm Akseliväli 2 901 mm Tavaratila 259 – 1 815 l Omamassa 2 293 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v./100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 42 398 € koeajoauto 51 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 31.7.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – Toulousen tyyliä Töölööseen 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 31.3.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-3008 – unohda edeltäjät, trendileijona on komea myös teknisesti 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä