7.7.2024

Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla

Kuva Aake Kinnunen
Renault Rafale E-tech

Renault täydentää katumaasturimallistoaan Rafalella, joka tarjoaa yhdistelee uusia muotoja Espacen ja Australin ideoihin.

Tuttujen mallinimien keskellä Renault Rafale erottuu uutena tulokkaana. Mallistosta sen erottaa muutenkin, sillä kyseessä on ensimmäinen uuden muotoilupomo Gilles Vidalen piirtämä auto. Arvaatteko, missä ranskalaistehtaassa Vidale oli töissä aiemmin?

Renault Rafale E-tech

Rafale tarkoittaa tuulenpuuskaa. Renaultin markkinointikoneiston mukaan inspiraationa toimivat 1930-luvun alkupuolen Caudron-lentokoneet, joissa käytettiin Renaultin moottoreita. Sidos nopeusennätyksiin käytettyjen lentokoneiden ja 2020-luvun katumaasturin välillä tuntuu jäävän siniseen väriin ja panoraamalasikatossa olevaan lentokoneen siluettiin. 

Renault Rafale E-tech

Joka tapauksessa Renault Rafale on uusi aluevaltaus. Auto käyttää Australin ja Espacen tapaan CMF-CD-pohjarakennetta ja se jakaa rakenteistaan noin 2/3 Espacen kanssa. Rafalen kattolinja on piirretty lennokkaaksi, joten kolmosriviä ei ole. Helpointa autoa on ajatella kookkaampana tai hiukan ylellisempänä vaihtoehtona Australille.

Renault Rafale E-tech

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Sisätilat
  • Mukavuus
  • Mallistosta erottautuminen

Tutut elementit

4,71 metriä pitkä Renault Rafale tähtää siis D-segmenttiin tilavaksi viisipaikkaiseksi katumaasturiksi. Pituus ja akseliväli ovat lähes suoraan Espacesta. Tavaratilaa on 627 litraa ja kontti on sopivan korkea laskevasta kattolinjasta huolimatta. Maavaraa on 177 mm kuormaamattomana, 145 mm täyteen lastattuna.

Renault Rafale E-tech

Takapenkillä tilaa on auton pituudestakin johtuen hyvin. Istuinosa voisi olla korkeampikin, jolloin myös reisituki paranisi, mutta Rafalen kohdalla kyse on enemmän hienosäädöistä kuin karkeasta puutteesta. Pääntilaa on hyvin, joten kattolinjan kaarevuus on suunniteltu tarkasti. Kyynärtuessa on painotettu mahdollisuutta omien älylaitteiden käyttöön. 

Renaultin uusimmissa malleissa nähty Solarbay-panoraamalasikatto on makea ja sen voi “maitolasittaa” lohkoissa esimerkiksi vain etu- tai takapenkkien kohdalta. Ratkaisun ansiosta pääntilaa säästyy, sillä katon verho on jätetty pois.

Renault Rafale E-tech

Edessä kojelauta hallintalaitteineen on tuttu jo joukosta Renaultin crossovereita. Esprit Alpine -varustelussa sinistä väriä löytyy esimerkiksi ovitaskuista, istuimet ovat kohtuulllisen muotoillut ja Ranskan lipun värien ompeleminen kerralla on vaatinut uusien ompelukoneiden hankkimista Palencian tehtaalle. 

Renault Rafale E-tech

Mittariston tehtäviä hoitaa 12,3-tuumainen näyttö, eikä sen näkymissä ole huomautettavaa. Saatavilla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet ovat kelvolliset, mutta Renaultin tapa laittaa kolme viikseä ratin oikealle puolelle aiheuttaa joskus sekaannuksia. Tietoviihdejärjestelmän 12-tuumainen näyttö on pystypäin ja OpenR Link pyörii Android Automotiven (versio 12) päällä, joten Rafalen tuki älylaitteille ja asennettaville sovelluksille on kunnossa. 

Renault Rafale E-tech

Renaultin ratkaisu ajoavustimien suhteen on alan kärkeä. Ajoavustinpainikkeen kaksoispainallus kytkee kaikki auton järjestelmät kaistatoiminnoista ylinopeusvaroittimeen ennalta valittuun asentoon, joten valikoissa ei tarvitse seikkailla jokaisen käynnistyksen yhteydessä.

Hybridistrategia

Ensimmäisessä vaiheessa Renault Rafalen keulalta löytyy ranskalaismerkin tuttua E-tech-hybriditekniikkaa. Täyshybridissä 1,2-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria muodostavat 146 kilowatin (200 hv) yhteistehon. Monitila-automaatissa on teknisesti ottaen kuusi vaihdetta, mutta toisaalta moottorit jakavat tekemisiään noin 15 eri tavalla. Veto menee etupyörille. 

Renault Rafale E-tech

Kuljettajalle auto näyttäytyy tavallisena automaattina, eikä täyshybridiä tarvitse ladatakaan. Järjestelmä pyrkii myös arvioimaan navigaatioon asetettua reittiä kilometrejä eteenpäin, jotta moottoreita käytettäisiin tehokkaimmalla tavalla esimerkiksi nousuissa. 55 litran tankkikin riittää noin 1 100 kilometrin ajoihin.

Renault Rafale E-tech

Renault on halunnut antaa Rafalelle urheilullisemman ajettavuuden, mutta tulokset ovat suhteellisia. Ohjaus ja alusta eivät erityisemmin kannusta ajamaan kovaa tai etsimään mutkateitä, mutta ehkäpä eroa on juuri Espaceen sopivasti. Alusta on onneksi nöyrävireinen eikä pompota urheilullista esittäessään. 4Motion-nelipyöräohjauksella kookkaahkon auton saa kääntymään ympäri samassa tilassa kuin Clion.

Renault Rafale E-tech

Hiukan myöhemmin Rafalesta saapuu E-tech Plug-in Hybrid 300 4x4 -lataushybridi. 22 kilowattitunnin akku on kookas ja antaa autolle noin 100 kilometrin toimintamtkan sähköllä. Lataushybridi on nelivetoinen, kiitos taka-akselilla olevan sähkömoottorin. Yhteistehoa on 220 kilowattia (300 hv), ja myös polttomoottori saa lataushybridin yhteydessä suuremman ahtimen.

Renault Rafale E-tech

Lataushybridistä tulee myös terävämpi Atelier Alpine -versio, jossa Renaultin urheilullinen sisarmerkki on huolehtinut alustan suunnittelusta ja komponenttien valinnasta. Atelier -versiossa on myös kamerapohjaisesti tietä arvioiva järjestelmä, joka säätää iskunvaimentimia ennakoivasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Loppuvuoden tulokas

Suomeen Renault Rafale saapuu molempina voimalinjaversioina vuoden vaihteen aikoihin. Tuota ennen kuullaan vielä lisää auton hinnoittelusta ja Suomen varustelusta, mutta hintatason on arvioitu olevan lähellä sisarmalli Espacea, eli jonnekin 48 000 euron lähistölle.

Renault Rafale E-tech

Renault Rafale E-tech Hybrid 200 hv

HYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3

6-v. automaattinen monitilavaihteisto

146 kW (200 hv), 205 Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO2-päästöt 105 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat

Pituus 4 710 mm

Leveys 1 866 mm

Korkeus 1 613 mm

Akseliväli 2 738 mm

Tavaratila 627–1 910 l

Omamassa 1 721 kg

perävaunu 1 500 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 4 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta ei tiedossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat