7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault täydentää katumaasturimallistoaan Rafalella, joka tarjoaa yhdistelee uusia muotoja Espacen ja Australin ideoihin. Tuttujen mallinimien keskellä Renault Rafale erottuu uutena tulokkaana. Mallistosta sen erottaa muutenkin, sillä kyseessä on ensimmäinen uuden muotoilupomo Gilles Vidalen piirtämä auto. Arvaatteko, missä ranskalaistehtaassa Vidale oli töissä aiemmin?Rafale tarkoittaa tuulenpuuskaa. Renaultin markkinointikoneiston mukaan inspiraationa toimivat 1930-luvun alkupuolen Caudron-lentokoneet, joissa käytettiin Renaultin moottoreita. Sidos nopeusennätyksiin käytettyjen lentokoneiden ja 2020-luvun katumaasturin välillä tuntuu jäävän siniseen väriin ja panoraamalasikatossa olevaan lentokoneen siluettiin. Joka tapauksessa Renault Rafale on uusi aluevaltaus. Auto käyttää Australin ja Espacen tapaan CMF-CD-pohjarakennetta ja se jakaa rakenteistaan noin 2/3 Espacen kanssa. Rafalen kattolinja on piirretty lennokkaaksi, joten kolmosriviä ei ole. Helpointa autoa on ajatella kookkaampana tai hiukan ylellisempänä vaihtoehtona Australille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Sisätilat Mukavuus Mallistosta erottautuminen Tutut elementit4,71 metriä pitkä Renault Rafale tähtää siis D-segmenttiin tilavaksi viisipaikkaiseksi katumaasturiksi. Pituus ja akseliväli ovat lähes suoraan Espacesta. Tavaratilaa on 627 litraa ja kontti on sopivan korkea laskevasta kattolinjasta huolimatta. Maavaraa on 177 mm kuormaamattomana, 145 mm täyteen lastattuna.Takapenkillä tilaa on auton pituudestakin johtuen hyvin. Istuinosa voisi olla korkeampikin, jolloin myös reisituki paranisi, mutta Rafalen kohdalla kyse on enemmän hienosäädöistä kuin karkeasta puutteesta. Pääntilaa on hyvin, joten kattolinjan kaarevuus on suunniteltu tarkasti. Kyynärtuessa on painotettu mahdollisuutta omien älylaitteiden käyttöön. Renaultin uusimmissa malleissa nähty Solarbay-panoraamalasikatto on makea ja sen voi “maitolasittaa” lohkoissa esimerkiksi vain etu- tai takapenkkien kohdalta. Ratkaisun ansiosta pääntilaa säästyy, sillä katon verho on jätetty pois.Edessä kojelauta hallintalaitteineen on tuttu jo joukosta Renaultin crossovereita. Esprit Alpine -varustelussa sinistä väriä löytyy esimerkiksi ovitaskuista, istuimet ovat kohtuulllisen muotoillut ja Ranskan lipun värien ompeleminen kerralla on vaatinut uusien ompelukoneiden hankkimista Palencian tehtaalle. Mittariston tehtäviä hoitaa 12,3-tuumainen näyttö, eikä sen näkymissä ole huomautettavaa. Saatavilla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet ovat kelvolliset, mutta Renaultin tapa laittaa kolme viikseä ratin oikealle puolelle aiheuttaa joskus sekaannuksia. Tietoviihdejärjestelmän 12-tuumainen näyttö on pystypäin ja OpenR Link pyörii Android Automotiven (versio 12) päällä, joten Rafalen tuki älylaitteille ja asennettaville sovelluksille on kunnossa. Renaultin ratkaisu ajoavustimien suhteen on alan kärkeä. Ajoavustinpainikkeen kaksoispainallus kytkee kaikki auton järjestelmät kaistatoiminnoista ylinopeusvaroittimeen ennalta valittuun asentoon, joten valikoissa ei tarvitse seikkailla jokaisen käynnistyksen yhteydessä.HybridistrategiaEnsimmäisessä vaiheessa Renault Rafalen keulalta löytyy ranskalaismerkin tuttua E-tech-hybriditekniikkaa. Täyshybridissä 1,2-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria muodostavat 146 kilowatin (200 hv) yhteistehon. Monitila-automaatissa on teknisesti ottaen kuusi vaihdetta, mutta toisaalta moottorit jakavat tekemisiään noin 15 eri tavalla. Veto menee etupyörille. Kuljettajalle auto näyttäytyy tavallisena automaattina, eikä täyshybridiä tarvitse ladatakaan. Järjestelmä pyrkii myös arvioimaan navigaatioon asetettua reittiä kilometrejä eteenpäin, jotta moottoreita käytettäisiin tehokkaimmalla tavalla esimerkiksi nousuissa. 55 litran tankkikin riittää noin 1 100 kilometrin ajoihin.Renault on halunnut antaa Rafalelle urheilullisemman ajettavuuden, mutta tulokset ovat suhteellisia. Ohjaus ja alusta eivät erityisemmin kannusta ajamaan kovaa tai etsimään mutkateitä, mutta ehkäpä eroa on juuri Espaceen sopivasti. Alusta on onneksi nöyrävireinen eikä pompota urheilullista esittäessään. 4Motion-nelipyöräohjauksella kookkaahkon auton saa kääntymään ympäri samassa tilassa kuin Clion.Hiukan myöhemmin Rafalesta saapuu E-tech Plug-in Hybrid 300 4x4 -lataushybridi. 22 kilowattitunnin akku on kookas ja antaa autolle noin 100 kilometrin toimintamtkan sähköllä. Lataushybridi on nelivetoinen, kiitos taka-akselilla olevan sähkömoottorin. Yhteistehoa on 220 kilowattia (300 hv), ja myös polttomoottori saa lataushybridin yhteydessä suuremman ahtimen.Lataushybridistä tulee myös terävämpi Atelier Alpine -versio, jossa Renaultin urheilullinen sisarmerkki on huolehtinut alustan suunnittelusta ja komponenttien valinnasta. Atelier -versiossa on myös kamerapohjaisesti tietä arvioiva järjestelmä, joka säätää iskunvaimentimia ennakoivasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoppuvuoden tulokasSuomeen Renault Rafale saapuu molempina voimalinjaversioina vuoden vaihteen aikoihin. Tuota ennen kuullaan vielä lisää auton hinnoittelusta ja Suomen varustelusta, mutta hintatason on arvioitu olevan lähellä sisarmalli Espacea, eli jonnekin 48 000 euron lähistölle. Renault Rafale E-tech Hybrid 200 hv HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm3 6-v. automaattinen monitilavaihteisto 146 kW (200 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 105 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,9 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 710 mm Leveys 1 866 mm Korkeus 1 613 mm Akseliväli 2 738 mm Tavaratila 627–1 910 l Omamassa 1 721 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta ei tiedossa Lue lisää Kaikki artikkelit 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia - vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”