1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renaultsport Clio Cup – kauppakassista kilpa-autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On kilpa-automaisia perheautoja, ja sitten on oikeita kilpa-autoja. Renaulsport Clio Cup on ehdottomasti jälkimmäinen. Kilpa-automainen on kuvaus, jonka kuulee ajoittain suorituskykyisistä katuautoista. Väitteellä kai viestitään auton nopeudesta ja kyvykkyydestä rataolosuhteissa. Kieltämättä monet huippuluokan katuautot ovatkin suorituskyvyltään aivan eri luokkaa, kuin nyt ajettu Renaultsport Clio Cup. Silti Clio on ehta kilpa-auto. Sen sisätilat hohtavat valkoista peltiä ja takaistuimen tilalla on metreittäin teräsputkea. Kulku autoon käy turvakaaren ahtaan aukon läpi kuppi-istuimelle, jonka kuusipistevöitä kiinnitellessä menee tovi. Jos vyöt suljettuaan huomaa unohtaneensa oven auki, ei auta kuin aloittaa alusta. Ajoasennon saa moitteettomaksi, kiitos tavallisesta Renaultsport Cliosta lainattujen ohjauspyörän säätöjen ja kiskoilla liikkuvan istuimen. Toki jos turvavyöt on jo ehditty kiristää, täytyy taas aloittaa alusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen askel on vaikein Kun lopulta kaikki on valmista, antaa vieressä istuva kouluttaja käynnistysluvan. 1,6-litrainen turboahdettu perusmoottori on lainaa Renaultsport Clion katuversiosta, mutta sitä ei tyhjäkäynnillä uskoisi. Moottorin reagointia pehmentävät kannakkeiden kumityynyt on kilpurista jätetty pois, joten koko kori tärisee nelisylinterisen tahtiin. Clion ykkösvaihde kytketään painamalla kytkin pohjaan, kurottamalla vasemmalla kädellä ohjauspyörän oikean laidan näppäin pohjaan ja vetämällä oikealla kädellä suuresta vaihtolavasta. Seuraa kolaus, joka ei jätä vaihtotapahtumaa epäselväksi. Katu-Clion kuusivaihteisen kaksoiskytkinlaatikon tilalla on Sadevin valmistama sekventiaalivaihteisto. Kouluttajat ovat etukäteen opastaneet Clion kytkimen temperamenttisuudesta. Vauhtipyörää ei juuri ole, joten mikään ei estä moottoria sammumasta, jos kytkintä nostaa liian räväkästi. Clio lähtee yllättävän pehmeästi liikkeelle, ja kävelyvauhdissa nostan kytkintä lisää. Klonk. Auto sammuu nolosti. Sama toistuu kerran, kunnes matkaan päästään amatöörimäisen nykimisen saattelemana. Aikaa kilvanajolle Ensimetrit taittuvat ropinan säestämänä, kun sadekelin kilparenkaat heittävät tienpinnasta kiviä auton paljaaseen pohjaan. Vauhdin kasvaessa sivuäänet peittyvät paljaassa peltikorissa kaikuvan suorahampaisen vaihteiston ulvontaan. Täyskaasulla 220 hevosvoimainen Clio Cup kiihtyy juuri ja juuri niin hyvin, ettei suorilla ehdi tulla tylsää. Lavea kilparata on myrkkyä vauhdintunteelle. Vauhdissa Clio on yksinkertaisesti helppo ajettava. Jo lämmittelykierroksella autoon syntyy hyvä tuntuma – auto tuntuu pieneltä GTI-luokan autolta, joka on jalostettu rata-ajoa varten. Ja juuri sellainenhan se onkin. Clio Cup on yksi lukuisista kohtuuhintaisista vakioautosarjojen ponnahduslaudoista, joissa nuoret lupaukset näyttävät voitontahtonsa yleisössä piileville kykyjenetsijöille. Noin tuhatkiloiset autot liikkuvat viihdyttävää vauhtia, mutta nopeus antaa sijaa paikkojen hakemiselle ja ohitusstrategian hiomiselle. Viihdyttävimmillään monikymmenisen autojoukon kärkikymmenikkö taistelee voitosta puskuri puskurissa. Kyse on shakista autoilla. Nöyrä ja vaivaton Clio on erittäin nöyrä ja vaivaton ajokokemus. Auto ohjautuu loogisesti haluttua ajolinjaa pitkin, ja perusvakaa ajokäytös vaihtuu painonsiirroilla hienoiseen yliohjaamiseen. Ratakäyttöön rakennettu alusta ei turhaa kalistele, joten auton paimentamisen sijaan keskittymisen voi kohdistaa ajolinjoihin. Tehostamattomat jarrut sentään vaativat tavallista enemmän voimaa, mutta palkitsevat erinomaisella tuntumalla. Auton rajat löytää kilpa-autoihin kokematonkin vaivatta, mutta rajoilla puhdas ja nopea kierros kysyy taitoa. Yksinään rataa kiertäessä Renaultsport Clio Cup on hieno auto oppia rata-ajon perusteita, mutta pian vaivattoman auton ratissa alkaa janoamaan lisää toimintaa, kilvanajoa. Ja juuri se tekee Clio Cupista kilpa-auton. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renaultsport Clio Cup Moottori Bensiinimoottori, 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. sekventiaalivaihteisto, etuveto Teho 164 kW (220 hv), 6000 r/min Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Mitat akseliväli 2576 mm Omamassa: 1080 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?