1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renaultsport Clio Cup – kauppakassista kilpa-autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On kilpa-automaisia perheautoja, ja sitten on oikeita kilpa-autoja. Renaulsport Clio Cup on ehdottomasti jälkimmäinen. Kilpa-automainen on kuvaus, jonka kuulee ajoittain suorituskykyisistä katuautoista. Väitteellä kai viestitään auton nopeudesta ja kyvykkyydestä rataolosuhteissa. Kieltämättä monet huippuluokan katuautot ovatkin suorituskyvyltään aivan eri luokkaa, kuin nyt ajettu Renaultsport Clio Cup.Silti Clio on ehta kilpa-auto. Sen sisätilat hohtavat valkoista peltiä ja takaistuimen tilalla on metreittäin teräsputkea. Kulku autoon käy turvakaaren ahtaan aukon läpi kuppi-istuimelle, jonka kuusipistevöitä kiinnitellessä menee tovi. Jos vyöt suljettuaan huomaa unohtaneensa oven auki, ei auta kuin aloittaa alusta.Ajoasennon saa moitteettomaksi, kiitos tavallisesta Renaultsport Cliosta lainattujen ohjauspyörän säätöjen ja kiskoilla liikkuvan istuimen. Toki jos turvavyöt on jo ehditty kiristää, täytyy taas aloittaa alusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen askel on vaikein Kun lopulta kaikki on valmista, antaa vieressä istuva kouluttaja käynnistysluvan. 1,6-litrainen turboahdettu perusmoottori on lainaa Renaultsport Clion katuversiosta, mutta sitä ei tyhjäkäynnillä uskoisi. Moottorin reagointia pehmentävät kannakkeiden kumityynyt on kilpurista jätetty pois, joten koko kori tärisee nelisylinterisen tahtiin.Clion ykkösvaihde kytketään painamalla kytkin pohjaan, kurottamalla vasemmalla kädellä ohjauspyörän oikean laidan näppäin pohjaan ja vetämällä oikealla kädellä suuresta vaihtolavasta. Seuraa kolaus, joka ei jätä vaihtotapahtumaa epäselväksi. Katu-Clion kuusivaihteisen kaksoiskytkinlaatikon tilalla on Sadevin valmistama sekventiaalivaihteisto.Kouluttajat ovat etukäteen opastaneet Clion kytkimen temperamenttisuudesta. Vauhtipyörää ei juuri ole, joten mikään ei estä moottoria sammumasta, jos kytkintä nostaa liian räväkästi.Clio lähtee yllättävän pehmeästi liikkeelle, ja kävelyvauhdissa nostan kytkintä lisää. Klonk. Auto sammuu nolosti. Sama toistuu kerran, kunnes matkaan päästään amatöörimäisen nykimisen saattelemana.Aikaa kilvanajolleEnsimetrit taittuvat ropinan säestämänä, kun sadekelin kilparenkaat heittävät tienpinnasta kiviä auton paljaaseen pohjaan.Vauhdin kasvaessa sivuäänet peittyvät paljaassa peltikorissa kaikuvan suorahampaisen vaihteiston ulvontaan.Täyskaasulla 220 hevosvoimainen Clio Cup kiihtyy juuri ja juuri niin hyvin, ettei suorilla ehdi tulla tylsää. Lavea kilparata on myrkkyä vauhdintunteelle.Vauhdissa Clio on yksinkertaisesti helppo ajettava. Jo lämmittelykierroksella autoon syntyy hyvä tuntuma – auto tuntuu pieneltä GTI-luokan autolta, joka on jalostettu rata-ajoa varten. Ja juuri sellainenhan se onkin.Clio Cup on yksi lukuisista kohtuuhintaisista vakioautosarjojen ponnahduslaudoista, joissa nuoret lupaukset näyttävät voitontahtonsa yleisössä piileville kykyjenetsijöille. Noin tuhatkiloiset autot liikkuvat viihdyttävää vauhtia, mutta nopeus antaa sijaa paikkojen hakemiselle ja ohitusstrategian hiomiselle. Viihdyttävimmillään monikymmenisen autojoukon kärkikymmenikkö taistelee voitosta puskuri puskurissa. Kyse on shakista autoilla.Nöyrä ja vaivatonClio on erittäin nöyrä ja vaivaton ajokokemus. Auto ohjautuu loogisesti haluttua ajolinjaa pitkin, ja perusvakaa ajokäytös vaihtuu painonsiirroilla hienoiseen yliohjaamiseen. Ratakäyttöön rakennettu alusta ei turhaa kalistele, joten auton paimentamisen sijaan keskittymisen voi kohdistaa ajolinjoihin. Tehostamattomat jarrut sentään vaativat tavallista enemmän voimaa, mutta palkitsevat erinomaisella tuntumalla.Auton rajat löytää kilpa-autoihin kokematonkin vaivatta, mutta rajoilla puhdas ja nopea kierros kysyy taitoa. Yksinään rataa kiertäessä Renaultsport Clio Cup on hieno auto oppia rata-ajon perusteita, mutta pian vaivattoman auton ratissa alkaa janoamaan lisää toimintaa, kilvanajoa. Ja juuri se tekee Clio Cupista kilpa-auton.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renaultsport Clio Cup Moottori Bensiinimoottori, 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. sekventiaalivaihteisto, etuveto Teho 164 kW (220 hv), 6000 r/min Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Vääntö 270 Nm (2500–5500 r/min) Mitat akseliväli 2576 mm Omamassa: 1080 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti