28.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: sisäistä kauneutta – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n iso Gran Turismo siirtyi sukupolvenvaihdoksessa osaksi 6-sarjaa ja samalla mukaan on tullut joukko 7-sarjan hyveitä. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus varauksin. Huonoa: alustan värinä runflat-renkailla. BMW:n uusi 6-sarjan Gran Turismo syntyy yhdistelemällä paloja mallistosta. Keula periytyy mainiosta 7-sarjasta. Taka-akseli taas on 5-sarjan Touringin tilaa säästävä ratkaisu. Koska auto on teknisesti yhdistelmä seiskaa ja viitosta, on luonnollista, että BMW:n suurin Gran Turismo kohoaa mallivaihdoksessa viitossarjan yläpuolelle.Keulan ja perän väliin jäävä alue ei edelleenkään viehätä esteetikkoja: muodot ovat aiempaa 5-sarjan Gran Turismoa sulavammat, mutta auto näyttää edelleen enemmän rahtilentokoneelta kuin ajattoman kauniilta Concordelta. 64 milliä laskettu perälinja tuo hieman lisää sulavuutta, ja kattolinjakin on nyt 21 millimetriä matalammalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTila vastaan tyyliUlkonäkö ei kuitenkaan ole BMW:n Gran Turismo -malliston juttu. Tyypillisesti automaailmassa nopeaa ja mukavaa matka-autoa tarkoittava GT-tunnus viittaa baijerilaismerkillä viistoperän ja tila-auton välimuotoon. Sen kauneus löytyy sisältä: kömpelö kattolinja ja pitkä akseliväli tarjoavat hulppeat tilat. Akseliväli on identtinen lyhytkorisen 7-sarjan edustusauton kanssa, joten kolmen istuttavalla takaistuimella voi nauttia runsaista polvitiloista. Korkean katon ansiosta istuinosa on voitu kohottaa riittävän korkealle ja sitä on kallistettu sen verran, että takaistuimella voi nauttia mainiosta reisituesta.6-sarjan Gran Turismo on aina viisipaikkainen, mutta takaistuimesta on tarjolla kahta versiota: perusistuin on tasaisempi ja paremmin kolmelle sopiva, kuvien sähkösäätöisellä selkänojan kallistuksella varustetun Comfort-istuimen muotoilussa taas painotetaan mukavuutta kahdelle.Tavaratilaa riittää 610 litran verran. Kasvua edeltäjästä on 110 litraa. Takaistuimet taittuvat kolmessa osassa. Touringista lainattu taka-akseli on aina ilmajousitettu, edessä kierrejouset voi vaihtaa ilmapusseihin lisärahalla. Koeajoautossa pakettia täydennettiin Executive Drivella, joka koostuu ilmajousituksen lisäksi mukautuvasta iskunvaimennuksesta, nelipyöräohjauksesta ja sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta.Portugalin ajoittain yllättävänkin huonokuntoisilla teillä yhdistelmä toimii lupaavasti. Ainoa kauneusvirhe koskee moottoritiellä matkustamoon kantautuvaa värinää, joka todennäköisesti johtunee 19-tuumaisista runflat-renkaista. Vannevalikoima kattaa koot 17–21 tuumaa. Ensivaikutelma antaa lupaavan kuvan melutasosta, mutta palaamme aiheeseen myöhemmin kotimaan koeajossa.Koeajettu 640i on tällä hetkellä ainoa Suomessa hinnoiteltu bensiinikäyttöinen vaihtoehto. Kolmilitrainen turboahdettu rivikuutonen sopii suureen matka-autoon mainiosti, mutta valitsemalla kuusisylinterisen dieselin 630d (265 hv) tai 640d (320 hv) säästää rahaa huomattavasti. Kaikki versiot ovat aina nelivetoisia. Maailmalla tarjotaan myös takavetoista nelisylinteristä 630i -mallia. 6-sarjan Gran Turismoa tarjotaan vakiomallin lisäksi kolmella tyylipaketilla: Sport Line, Luxury Line ja M Sport. Ensin mainittu vaihtaa listoja ja koriste-elementtejä mustiksi, Luxury taas painottaa kromattuja kohteita. Koeajoautossakin oleva M Sport näkyy puskureissa ja helmoissa. M Sport tuo autoon myös runflat-renkaat.Ajoltaan BMW 640i Gran Turismo muistuttaa vahvasti isompaa 7-sarjaa. Sen liikkeissä on kookkaan auton arvokkuutta, mutta mutkiin kehtaa mennä hieman lujempaakin.Uusi Gran Turismo on mielenkiintoinen: se on edelleen helppo tuomita esteettisin perustein, mutta käytännössä mukavuudesta ja avaruudesta on helppo pitää.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.bmw.fi/6-sarja/gran-turismo.html BMW 640i A xDrive Gran Turismo Hinta alkaen 103 667 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 5091 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 3070 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja