11.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Karoq – Perusaineksista syntyy hyvä paketti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda Karoqin facelift tarjoaa pienen päivityksen ennestään hyvään malliin. Uudistusta on tarjolla moottoreihin ja ulkokuoreen. Hyvää: ajettavuus, ulkonäkö, viihtyisä ohjaamo Huonoa: sähköistys uupuu Skodan keskiluokan katumaasturimalli on hyvässä iskussa. Vaikka uudistukset ovat edeltäjään verrattuna pieniä, on käsissä auto, joka voi hyvinkin tavoitella luokkansa kärkipaikkaa.Karoq kilpailee samoista ostajista mm. Nissan Qashqain kanssa, joka on jo vuosikausia ollut myydyimpien automallien listan kärkikahinoissa. Ennen Karoqin ilmestymistä Skodan mahdollisuudet haastaa Qashqai lepäsivät Yetin kapeilla harteilla, mutta Karoqilla on oikeasti saumaa moiseen.Uusi katumaasturimallin Skoda tuotiin markkinoille vuonna 2017 ja nyt on ensimmäisen faceliftin aika. Uudistukset ovat maltillisia, ja kasvojenkohotuksen merkit näkyvät ulkoisesti etu- ja takavalojen päivityksenä, sekä uutena maskina.Ulkomuodon lisäksi päivitystä on tullut moottoripuolelle. Voimanlähteet ovat edelleen perinteisiä, sillä valikoimassa on puhtaita bensiini- ja dieselmoottoreita. Sähköistys on rajattu muutamaan valikoituun malliin, joihin Karoq ei siis kuulu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme bensaturboa ja dieselPolttomoottorit ovat kuitenkin kokeneet uudistuksia ja tarjolla on 1-, 1,5- ja 2-litraiset bensiinimoottorit. Kolmikon kaikissa moottoreissa on turboahdin. Tehot ovat suurimmasta pienimpään 81 kW, 110 kW ja 140 kW. Tarjolla on myös dieselmoottori, josta napataan tehoversiosta riippuen 85 kW tai 110 kW.Koeajettu auto on varustettu keskimmäisellä bensiinimoottorilla, eli 1,5-litraisella nelisylinterisellä. Moderni bensiinimoottori vääntää 250 Nm:n edestä kierrosluvulla 1500–3500. Tämä kertoo siitä, että arkiajossa voimantuntua on mukavasti.Vielä muutama vuosi sitten 1,5-litrainen ja 110 kW bensiinimoottori tuntui keskikokoisessa henkilöautossa paikoin ripeältä. 8,8 sekunnin kiihdytyslukema sataseen on mukava, mutta sähköisten voimalinjojen esiinmarssin jälkeen peli on muuttunut. Polttomoottorin kaasunpainallukseen reagointi on hieman viipyilevää.Perinteistä bensa-autoa ajaessaan pitääkin hetkeksi unohtaa ladattavien hybridien ja sähköautojen voimantunne. Skodan 1,5-litrainen moottori on useimmille kuskeille riittävän tehokas ja jopa pirteä. Moottori jaksaa myös ohitustilanteissa kiitettävästi.Kulutuksen puolesta katumaasturimallien kanssa joutuu hieman tinkimään matalampien henkilöautojen lukemista. WLTP:n mukainen yhdistetty kulutus on 6,1 litraa sadalla, mutta koeajolla lukema ylitettiin litralla. Sitä voidaan pitää hyväksyttävänä, sillä reitille sattui muutamia reippaampia moottoritiepätkiä ja kaupunkialueella sahaamista. Haastajia riittää jonoksi saakkaKaroq kilpailee ostajista varsin kilpaillussa luokassa. Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 ja Volkswagen Tiguan ovat malleja, joiden rinnalla Skodan on kestettävä vertailua. Ja kestäähän se.Skodan ehdottomia vahvuuksia ovat dynaaminen ulkonäkö, toimiva (vaikkakin perinteinen) voimalinja, hyvä ajotuntuma ja viihtyisä sisusta. Karoq on hyvä suorittaja jokaisella osa-alueella, mikä on tässä luokassa valttikortti. Skoda ei tarjoa huippusuorituksia, vaan hyvää peruspuurtamista.Yhdessä asiassa Karoq tosin erottuu massasta. Progressiivinen ohjaus on hienosti onnistunut. Pienessä vauhdissa ohjaus on nopea ja Skoda kääntyy ahtaissa paikoissa kilpailijoitaan herkemmin. Maantiellä ohjaus muuttuu luonnollisesti rauhallisemmaksi.Hyvin varusteltu sportlineKuskin paikalta katsottuna homma toimii myös. Hallintalaitteet toimivat kuten pitää ja sportline -varustelutasolla autosta löytyy kattava lista varusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin ja alusta lisäävät käytettävyyttä ja ajotuntumaa.Keulasta löytyvät Matrix LED-valot ja 8” kosketusnäytöstä löytyvät Android Auto ja Apple CarPlay. Ilahduttavaa asia ovat myös urheilulliset istuimet, jotka tarjoavat hyvän sivuttaistuen.Karoqin sisään on saatu mahdutettua hyvät tilat. Takapenkkiläisillä on riittävästi jalkatilaa ja tavaratilakin on luokka huomioiden hyvän kokoinen, litroja se vetää 521. Takajakkarat kippaamalla syntyy 1630 litran vetoisuus.Skoda on onnistunut Karoqin kohdalla tekemään järkevän perusauton, jonka ratissa viihtyy. 1,5-litraisella voimanlähteellä ei ole luvassa elämyksiä, mutta arjen haasteisiin se vastaa toimivalla kokonaisuudella.Kuvat ja teksti: Tuomas Rajala Skoda Karoq 1.5 TSI Sportline DSG Hinta alkaen 4 247 111 € Koeajetun auton hinta varusteineen 5 092 529 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4390 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Tavaratila: 521 l Omamassa: 1399-1617 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti