27.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Smart #3 – risuaidalla kohti uutta tulevaisuutta Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart on kasvanut miniauton statuksesta täysikokoiseksi autoksi. Voisi sanoa, että kyseessä on lähes Mercedes-Benz. Mutta ei sitten kuitenkaan. Smart on nimennyt uutuusmallinsa nuorisolaisesti hästägein. #1 ja #3 ovat molemmat täyssähköautoja, ja varsin suorituskykyisiä sellaisia. Molemmat ovat myös selkeästi suurempia kuin menneen ajat Smartit. #3:n hyttiin mahtuu istumaan mukavasti neljä aikuista. Kyseessä on ensimmäistä kertaa auto, joka ei kerää pienen kokonsa vuoksi sääliviä katseita. Se on samaan aikaa hyvä ja huono. Smartin suurin erottuvuustekijä on kateissa. Kolmonen on tehty samalle pohjalevylle Volvo EX30:n kanssa. Vaikka Smart operoi Mercedesin brändin alla, on Kiinayhteys ilmeinen. Smartin omistuksesta puolet on Geelyllä, joka siis omistaa myös Volvon. Tästä syystä autolla on paljon yhtäläisyyksiä Moottorin käyttötestiauton kanssa. Kolmos-Smartin jännittävin versio on nelivetoinen Brabus, joka tarjoutui myös koeajettavaksi. Kyseessä on hävyttömän tehokas pieni sähköauto. Molemmilla akseleilla omat sähkömoottorinsa. Takamoottori puskee 272 hevosvoiman (200 kW) teholla ja etupyörille jätetään 156 hevosvoimaa (115 kW). Yhteensä tehossa päästään 428 hevosvoimaan ja väännössä 584 Nm:iin. Moista tehoreserviä tapaa etenkin tässä hintaluokassa harvoin. Brabus siis tarkoittaa suorituskykyä myös uuden Smartin kohdalla. Muuten virityspajan nimi tuntuu olevan hieman päälle liimattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ripeä kuin mikä Kiihtyvyyttä autossa tosiaan piisaa. 0–100 km/h suoritetaan 3,9 sekunnissa. Tämä kiihtyvyys saavutetaan launch controlin avulla, ja repäisy puhuttelee. Jos tehoa on mahdollista tuottaa ylenpalttisesti, hauskaa että niin myös tehdään. Muut ajo-ominaisuudet eivät aivan yllä rajun kiihtyvyyden tasolle. Alusta on kyllä jämäkkä, mutta sen potentiaali on nopeasti hyödynnetty kiivaammassa ajossa. Kyseessä ei siis ole motorsportiin soveltuva malli, kuten vaikka Hyundai Ioniq 5 N tai Kia EV6 GT. Tehomallin akku on 64 kWh kokoinen, mikä takaa kohtuullisen toimintamatkan. WLTP-vertailuluku on tasan 400 kilometriä. Keskikulutus sadalle kilometrille on 17,9 kWh, mikä on kokoluokka huomioiden kova. Toisaalta se ei yllätä, sillä voima tarvitsee energiaa. Onneksi lataaminen tapahtuu liukkaasti. Valmistajan ilmoittama 150 kW latausnopeus ylittyi laturilla pariinkin kertaan, mikä on aina mukava yllätys. 10–80 prosentin lataus saavutetaan puolessa tunnissa. Toki sillä edellytyksellä, että laturissa riittää potkua. Tietoviihde yskähtelee Smartin suurimmat haasteet eivät olekaan suorituskyvyssä tai latausnopeudessa, vaan ohjelmistossa. Koeajon aikana auton tietoviihdenäyttö temppuili moneen kertaan muun muassa sammuttaen itsensä kesken ajon. Tämän jälkeen auton toiminnallisuuksia ei saanut käytettyä ennen auton sammuttamista. Hauskinta on se, että auton sammuttaminen onnistuu vain kävelemällä pois Smartin välittömästä läheisyydestä. Tämä johtuu siitä, että järjestelmä käynnistyy itsestään avainten lähestyessä autoa ja sammuu vasta kun koukut viedään riittävän kauas. Siksi temppuilu on kiusallista ja vaivalloista. Tietoviihdenäytön temppuilu kiihtyy tiiviimmäksi mitä pidemmälle koeajo pääsee jatkumaan. Välillä liikkeelle lähtiessä on pakko säätää musiikki sopivalle äänentasolle ja nopeusvaroituksen raivostuttava piippaus pois, sillä pian näyttö lakkaa toimintansa, ja sen jälkeen asioille ei ole mitään tehtävissä. Maahantuojan mukaan ongelma johtuu Hello smart -applikaation puutteesta. Asian pitäisi siis korjaantua toukokuun 2024 lopussa, jolloin sovellus rantautuu Suomen kamaralle. Ennen tätä temppuilua saattaa olla luvassa. Haastetta on myös latausluukun kanssa, sillä se ei suostu avautumaan laturille mentäessä. Välilä vaivaan auttaa ovien avaaminen ja sulkeminen, mutta ei aina. Välillä puolestaan auttaa se, että avaimet käyvät muutaman kymmenen metrin päässä. Toki ei sekään aina. Smart elää omaa elämäänsä, eikä välitä kuskin toimenpiteistä. On kuitenkin todettava, että esimerkiksi latausluukkuongelmat vaivasivat vain Brabus-yksilöä, sillä myöhemmin koeajolla ollut takavetoinen ei temppuillut vastaavalla tavalla. Autot ovat siis edelleen yksilöitä. Tietokone vai auto? Yksi kummallinen asia Smartissa on myös se, että konepellin avausmekanismin vipu on sijoitettu oven etureunan tuntumaan. Kun autosta nousee ulos, tarttuu jalka usein vipuun ja ponnauttaa konepellin auki. Asia ei ole suuri, mutta hieman ärsyttävä. Smartia ajaessa tulee elävästi mieleen se, että autot ovat tätä nykyä enemmän tietokoneita kuin ajoneuvoja. #3:n tietoviihdenäyttö on häkellyttävän laaja ja toiminnallisuuksia on tuhottomasti. Käytännössä kaikki toiminnallisuudet on piilotettu valikoihin, ja välillä niitä saa kelailla pitkiä aikoja läpi säätääkseen vaikkapa ilmastointia. Osalle toiminnoista soisi löytyvän fyysiset kytkimet. Yksi asia ovat toki erilaiset turvallisuuteen liittyvät hälytykset. Ylinopeusvaroitin, vireystilanvalvonta ja automaattinen nopeudentunnistusjärjestelmä ovat asioita, joiden kanssa eläminen sovussa on vaikeaa. Toki tilanne on sama kaikissa uusissa autoissa, mutta hästäk-mallin piippaukset ovat suorastaan raivostuttavia. Onneksi kaiken saa säädettyä pois. Vaikka Smartissa on muutamia varsin häiritseviä piirteitä, on siinä myös hyviä puolia. Voimalinja on ruudikas ja lataus nopea. Sisätilat ovat hyvät ja ajomukavuus kohdallaan. Kun ohjelmiston pienet puutteet saadaan ratkaistua, on käsissä järkevän hintainen sähköauto. Etenkin kun asiaa tarkastelee kattavan vakiovarustelun ja suorituskyvyn näkökulmasta. Smart #3 Brabus SÄHKÖAUTO, neliveto Teho 315 kW (428 hv), 584 Nm Akku netto 64,0 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 150 kW WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km Toimintamatka 400 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 400 mm Leveys 1 844 mm Korkeus 1 556 mm Akseliväli 2 785 mm Tavaratila 323-411 l Omamassa 1 900 kg Perävaunu: 750/1600 kg (jarrullinen) Euro NCAP 4 (2022) Takuu 5 v / ei km-rajaa Ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 54 790 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pieni vallankumous – Smart EQ Fortwo ja EQ Forfour 22.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Smart EQ Fortwo – vielä kerran virkeämmin 27.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo Cabrio Electric Drive – kuvitelmista keskustoihin 30.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio 5.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour 29.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: pieni, mutta pippurinen Smart Fortwo 5.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Smart Forfour 17.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja 12.1.2024 Ajoneuvot Smart julkisti kauas puusta pudonneiden sähköcrossoveriensa hinnat – molempien mallien alkaen-hinnat 40 tonnin paikkeilla 29.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa 17.11.2023 Ajoneuvot Uusi isompi Smart tulee myyntiin Suomessa 4.9.2023 Ajoneuvot Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto 19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia 15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta 15.2.2022 Ajoneuvot Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 3.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Grand Koleos on Geely Monjaron kaksonen, ja sukua Volvo XC40:lle toisin kuin millekään muulle Renaultille 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 2.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes S124 ja nykyisinkin laatua henkivä ergonomia 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia