12.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: tavallisen räväkkä – Škoda Octavia RS 245 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Entisestään terhakoitunut Škoda Octavia RS 245 on urheilullinen järkivalinta. Hyvää: tavallisuus, voimalinja, lukkoperä ja mukautuva alusta. Huonoa: tavallisuus, hinta lisävermein, ei nelivetoa tarjolla. Alla on Škoda Octavia RS 245. Autoyksilöllä on jännä vaikutus kuulijaansa. Kun alkaa kertoa auton malliversiota, ei vastapuoli havahdu mietteistään vielä Octavia-sanan tai TSI:n kohdalla, mutta loppulitania jo valpastuttaa kysymään. Ai ärässä ja 245, onkos se siis edeltäjäänsä ärhäkämpi? On se.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKademieltä karttaenAlla on tuorein RS-perheen vesa ja arkiautoilijan saavutettavissa oleva unelma. Octavia RS 245 on teholtaan räväkkä, mutta ulkomuodoiltaan kademieltä karttavan tavallisen näköinen. Ehkä se kertoo jostain perisuomalaisuudesta, että tavallisuus on monelle valtti.Ja kyllä, sanottakoon jo nyt kaikille vastaväittäjille, että on RS-malli toki maustettu sporttisin yksityiskohdin. Muut kuin armoitetut skodatuntijat havaitsevat urheilullisen luonteen oikeastaan vain takaluukun takareunan maltillisesta spoilerista ja vinosuunnikkaan muotoisista pakoputkenpäistä. Ja kyllä, mustat 19-tuumaiset Xtreme-vanteet ovat näyttävät.Pakoputkista kannattaa vielä kertoa, että etu- ja takavaimentimet on suunniteltu uudelleen myös pakoäänten tuottaman äänimaailman vuoksi.Lähellä perus-OctaviaaSisällä ilme on sekin aika lähellä perus-Octaviaa. Sporttista ilmettä luovia yksityiskohtia ovat erinomaisen sivutuen tarjoavat ja sähkösäätöiset urheilulliset etuistuimet, niiden selkänojien RS-logot, koristeompeleet ja myös nahkapintainen ohjauspyörä.Autossa on muuten toki takaistuimet ja konttikin, mutta ei niistä sen enempää. Tämän auton sielu on toisaalla. 15 hevosvoimaa lisääRS-tulokkaan teho – kuten jo arvasittekin – on 245 hevosvoimaa. Koeajossa on siis rivakin ja väkevin konsaan valmistettu sarjatuotanto-Octavia. Tehoa on likistetty 15 hevosvoimaa lisää sitten edellisen RS-mallin.Teho tuo ajoon vaivattomuutta: reserviä on, kun sitä tarvitaan esimerkiksi pitkissä ylämäissä tai ohituskiihdytyksissä. Kiihdytykset vauhtivälillä 60–120 kilometriä tunnissa ovat helppoja ja nautinnollisia. Kun suoristaa oikean jalkaterän, niin alkaa tapahtua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiveittäKilometrien nielentä sujuu viiveittä. Myös RS:n vaihteisto ja tasauspyörästö ovat saaneet uutta ilmettä. Märkäkytkimin toteutetussa kaksoiskytkinvaihteistossa on nyt seitsemän vaihdetta.Ymmärrän toki heitäkin, joiden mielestä ainoa oikea valinta urheilulliseen autoon on manuaalivaihteisto.RS kiihtyy seisoviltaan sataseen 6,6 sekunnissa. Ja vääntöäkin löytyy 370 newtonmetrin verran ja se on käytössä vaivattomuutta takaavan laajahkolla kierrosalueella 1 600–4 300 r/min.Ajajan auto!Edellä kerrottu on tavanomaista kauraa, mutta Octavia RS 245:n se jokin on sähköinen monilevykytkimellä toteutettu tasauspyörästön lukitus (XDS), joka kohentaa pitoa ja vähentää autolle luonteenomaista aliohjautuvuutta. Se myös parantaa auton reagointikykyä.Kun tähän yhdistyy hyvä ohjaustuntuma ja 15 milliä perus-Octaviaa matalampi alusta, on alla auto, jota voi kuvailla kahdella sanalla.Ajajan auto.DCC eli mukautuva alusta tuo ajoelämykseen vielä ripauksen lisää. Ajotiloja on valittavissa viisi normaalista sporttiin ja alustavalintojakin kolme eli comfort, normal ja sport.Mukavuusasetus ei aina auta, sillä näyttävät ja kookkaat renkaat (225/35/19) sopivat ilmeeseen, mutta tuovat mukanaan täristelyä epätasaisilla tiepinnoilla ja jyminää sileilläkin pinnoilla.Lystiä kylläAuto on lysti viedä, sillä se toisaalta kertoo kaiken aikaa käskijälleen missä mennään, mutta myös antaa anteeksi virheitä eli tarvittaessa paimentaa sopivasti.Harmi kyllä, tällä kertaa auton ja kuskin kykyjä ei ollut mahdollista koetella tieliikenteen ulkopuolella. Varmasti osa RS:n ostajista ajaa harrastuksekseen aika ajoin myös radalla, jos vain päällysteen leveys riittää ajolinjoille – ja kukkaro kestää rengaskulut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHintaa kertyyKoeajoautolla on hintaa ilman lisävarusteita 38 558 euroa. Autoyksilö on kyllästetty monin lisävarustein, joita ovat esimerkiksi pysäköintiavustin, panoraama-kattoluukku, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin, 9,2-tuumainen värikosketusnäyttö, 9-kaiuttimellinen äänentoisto ja peruutuskamera pesimellä. Herkut nostavat hinnan kipurajoille 47 828 euroon.Kirkas ja selkeä näyttö on erinomaisen korkeatasoinen, mutta sijaintinsa puolesta heijasteluille altis.Mikä jäi koeajon jäljiltä harmittamaan?Omalta kohdalta se, ettei viime lauantaina natsannut lottoarvonnassa. Ja yleisemmin arvioituna se, ettei tuoreinta RS-perheen jäsentä saa nelivetoisena – ainakaan vielä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/octavia-rs Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI Hinta alkaen 38 558 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 828 € Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 5000–6700 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen