15.4.2025

Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa

Kuva Manu Tuppurainen

Vaikka Toyotan pakettiautouutuus Proace Max EV on iso pakettiauto kuoriltaan, se on rekisteröity kuorma-autoksi. Tämä johtuu sähköauton ajoakun tuomasta korkesta painosta.

Toyotan pakettiautomallisto siirtyy vähitellen sähköön. Nyt sähköisen voimalinja on saanut kaikkein isoin malli, Proace Max. 

Toyotan mallistossa Proace Max on myös uusi tuote, se on lanseerattu vasta vuonna 2023. Samalla se otti japanilaisvalmistajan pakumallistossa isoimman mallin paikan. Toyotalla ei ole aiemmin ollut mallistossa isoa pakua, joten tämä kokoluokka on täysin uutta myös Toyotalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stellantis-yhteistyönä tehty

Proace Max ei ole kuitenkaan ihan aitoa Toyotaa. Se on Stellantis-yhteistyönä valmistettu sähköpaku, joten sama auto on saatavilla myös Opel Movanona, Peugeot Boxerina, Citröen Jumperina ja Fiat Ducatona. Toyota on tästä joukosta saanut nyt viimeisimpänä isoimmat pakun vaatteet puettavakseen.

Moottori on vastikään koeajanut myös auton diesel-version, sillä se oli koeajossa Fiatin merkki keulallaan

Toyota Proace Max EV on hyvin varusteltu. Koeajetussa Premium-varustelutason mallissa oli suunnilleen kaikki varusteet mitä pakulta – tai siis tässä tapauksessa – kuorma-autolta voi vain vaatia. Keulalla on myös ajamisen näkökulmasta tarpeellista varustelua, sillä autossa vakiona led-ajovalot. Koko Proace-mallistossa led-ajovalot sisältyvät autoihin Comfort-tasosta alkaen, mutta EV-malli on aina vähintään Comfort-varusteltu, joten paremmat valot täyssähköversiossa ovat siis vakiona.

Iso ja painava työjuhta

Koska kysymyksessä on sähköauto, jossa on iso painava ajoakku, Proace Max on rekisteröity kuorma-autoksi. Autossa on tämän vuoksi myös digitaalinen ajopiirturi. Lisäksi auton nopeus on rajoitettu reiluun 80 kilometriin tunnissa.

N2-luokan kuorma-autoksi rekisteröinnissä on myös se puoli, että auton 4 250 kilon kokonaismassalla autoon jää myös kantavuutta riittävästi, tarkalleen 1 310 kiloa. 3,5-tonniseksi pakettiautoksi rekisteröitynä kantavuutta autolle ei jäisi kuin muutamia satoja kiloja.

Toyota Proace Max EV on vielä ihan kelvollinen vetojuhtakin. Ei ihan niin hyvä kuin diesel-versio, mutta jarrullista kärryä auton perään saa kytkeä 2 400 kilon edestä. 

Sähköauton ison ajoakun etu on tietysti se, että iso auto kuormankin kanssa liikkuu lataamatta riittävän pitkän siivun yhden päivän aikana. Koeajossa olleen yksilön virallista WLTP-syklin mukaista kantamaa ei ole ilmoitettu, mutta Toyotan mukaan Proace EV -mallistolla olisi jopa 420 kilometrin toimintamatka. 

Moottorin koeajo osoitti, että toimintamatka on jopa yllättävän hyvä, autolla ajettiin lataamatta reilusti yli 300 kilometrin siivu, joka on paljon isolle autolle.

Peräti 17 kuutiota tavaratilaa

Koeajettu versio oli L4H3 pisimmällä akselivälillä ja myös pisimmällä ja korkeimmalla mahdollinen korilla oleva Proace Max. Lyhyen ja pisimmän version pituudessa on eroa vajaa metri ja korkeudessa noin 50 senttiä. Kun auton kori venytetään pisimmilleen ja korkeus kasvatetaan korkeimmilleen, kuormatilan kokokin kasvaa 10 kuutiosta 17 kuutioon. Eurolavoja isoimman mallin lattiapinta-ala vetää kaikkiaan viisi kappaletta. Korkeaan koriin esimerkiksi korkeat kodinkoneet, kuten jääkaapit ja pakastimet mahtuva pystyasennossa.

Korkein H3-kori on mahdollista valita kahteen pisimpään L4-akseliväliin. Kuormatilan liukuovet voi myös myöhemmin autoa speksatessa valita auton molemmille puolille, tämä ominaisuus tulee myyntiin vielä tämän vuoden puolella. Koeajossa olleessa versiossa sivuovi oli siis vain oikealla puolella.

Iso auto, pitkä akseliväli ja myös lähes kolmen metrin korkeus vaativat kuskilta tarkkuutta ajaessa. Korkeudessa pitää muistaa, että autoa ei kolhi talojen räystäisiin ja pituudessa tietysti se, että risteykset ajetaan riittävän laajoilla kaarilla, että auton takapyörä ei oikaise liikaa. Auton 360-asteen peruutustutka yli 14 anturin voimin sekä peruutuskamera tekevät käsittelystä ahtaimmissa tiloissa helpompaa. Muut avustimet toimivat ajaessa eleettömästi taustalla. Sivutuuliavustin auttaa kovassa tuulessa maantieajossa, sekin Proace Maxilla tuli koettua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miellyttävä äänimaailma

Isoksi hyötyajoneuvoksi ajettavuus Proace EV:ssä on kerrassaan mallillaan. Auton äänimaailma on pakettiautoksi ja kuorma-autoksi todella miellyttävä, sillä dieselin roksutusta ei tietenkään kuulu. Mitä nyt tuuli hieman suhisee ja rengasäänet kuuluvat läpi ohjaamoon. Tällä on myös työkäytössä puolensa, hiljaisempi äänimaailma tekee työnteosta stressittömämpää – ja varsinkin kun äänettömyyttä on tarjolla koko työpäivä. Sähköauton kyseessä ollessa myös henkilöautoa pienempi matkustamotila lämpenee todella nopeasti.

Taka-akseli Toyotassa on toteutettu jäykkänä lehtijousilla, edessä on MacPherson-joustintuet,  aivan kuten aiemmin koeajetussa Fiat Ducatossakin. Sähköversiolla tyhjänä ajaminen on miellyttävämpää ja tasaisempaa kuin dieselversiolla, koska sähköauton korkeampi paino tasoittaa jousituksen elämistä. Taka-akseli ei ole läheskään niin pompottava sähköversiossa kuin dieselillä ajettaessa.

Sähkökäyttöisen Proace Max -auton alkaen hinta on runsas 75 000 euroa. Jos autosta haluaa pisimmän ja korkeimman version, sen alkaen hinta on puolestaan 80 030 euroa. Koeajossa ollut versio oli varustelultaan Premium, jonka alkaen hinta on 81 340 euroa. Koeajokissa oli lisävarusteena vielä vajaan 800 euron arvoinen metalliväri.

Vastaavankokoinen dieselversio on vajaa 12 000 euroa edullisempi ja tällöin auto on rekisteröity pakettiautoksi. Sähköautoversion hinta on siis vielä hieman korkeahko verrattuna dieseliin. Kuljetustarpeitaan pohtivan kannattaa ajokkia miettiessään nimenomaan ottaa huomioon sähköversion C-ajokorttiluokka, sekä se, kuinka nopeasti hintaeron pystyy kuolettamaan edullisemmalla käyttövoimalla, vaikka tämän kokoinen dieselautokaan ei ihan pienellä polttoainemäärällä liiku.

Ajokilometrit sähköversiolla puolestaan voivat tulla hyvinkin edullisiksi, jos autoa pystyy yöaikaan seuraavan päivän kuljetuksia varten esimerkiksi lataamaan edullisella sähkösopimuksella.

Hyvää ja huonoa

  • Toimintamatka
  • Äänettömyys
  • Varustelu
  • Vaatii kuorma-auton ajoluvan
  • Hinta

Toyota Proace Max 110 kWh L4H3 Premium EV

SÄHKÖAUTO, etuveto

200 kW (272 hv), 410 Nm

Akku brutto / netto 110,0 / 97,8 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus – kWh / 100 km

toimintamatka 420 km

Suorituskyky 0–100 km/h – s

huippunopeus 90 km/h

Mitat

Pituus 6 492 mm

Leveys 2 050 mm

Korkeus 2 760 mm

Akseliväli 4 035 mm

Tavaratila 17 000 l

Omamassa 2 940 kg

perävaunu 2 400 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 75 590 €

koeajoauto 82130 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat