21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Scrambler 400X on erinomainen pyörä aloittelijalle, mutta tarjoaa hauskaa myös kokeneelle kuskille. Voiko 400-kuutioinen ja 40 hevosvoimaa tuottava moottoripyörä olla oikeasti hauska? Triumph osoittaa, ettei kaikessa ole kyse huipputehosta, väännöstä ja kuutiotilavuudesta. Scrambler 400X on paljon kuutioitaan suurempi tapaus.Odotukset pienimoottoriselle scramblerille eivät olleet ennen koeajoa kovinkaan korkealla. Ennakkoon povasin pyörää aloitteljoile sopivaksi kuriositeetiksi, josta ei kokeneemmalle motoristille kerry kummallisia tarinoita jaettavaksi. Välillä on hyvä todistaa omat uskomuksensa vääriksi.Scrambler 400X ei sisällä superlatiiveja. Kyseessä on kuitenkin täysikokoinen moottoripyörä, jonka tahdit tuottaa 400-kuutioinen ja yksisylinterinen voimanlähde. Huipputehoa on 40 hevosvoimaa ja vääntöä 37,5 Nm. Omina nuoruusvuosinani lähes samanlaisia tehoja irrotettiin 125-kuutioisista kaksitahtivehkeistä.Voimaa Triumphissa ei ole liiaksi, minkä vuoksi jokainen hevosvoima pitää käyttää hyödyksi jokapäiväisessä ajossa. Kun Scramblerin keula kääntyy kohti moottoritietä, täytyy kaasukäden rystyset kääntää kohti perää voimalla. Kaasua annostellaan muodossa on-off, sillä kaikki muu on liian vähän.Motarilla pyörä jaksaa kulkea liikennevirran mukana, mutta ei juuri enempää. Toisaalta tämän luokan moottoripyörällä ei muutenkaan tee mieli ajella autobahnilla. Kyseessä ei välttämättä ole myöskään maailman mukavin matkapyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHykerryttävän hauska sorallaParhaimmillaan Scrambler 400X onkin kaupungissa, mutkateillä ja ennen kaikkea asfalttiviidakon ulkopuolella. Soralla Triumphista kuoriutuu hykerryttävän ketterä ja hauska kumppani, jonka potentiaalia ei heti uskoisi. Ensiasennuskumeina olevat Pirelli MT60:t toimivat hiekalla oikein hyvin.Ilahduttavaa on myös se, että Scrambler 400X:stä saa kytkettyä pois luistoneston ja takapyörän ABS:n. Luistonestoa ei toki näillä tehoilla tarvitsisi muutenkaan, mutta sen poistaminen soralla on aivan ehdoton edellytys. Luistonesto ja ABS kun pilaavat ajon asfalttitien ulkopuolella väkisinkin.Moottori on sorahommiin hieman ponneton, mutta oikeastaan juuri passeli. Vauhdit eivät kasva samalla tavalla kuin tonniluokassa, mikä on anteeksiantavaa. 400X:n kanssa ei tule tilanteita, joissa vauhtia on mutkaan tullessa 50 km/h liikaa. Ruutia on kuitenkin sen verran, että sora kyllä lentää takapyörästä iloisesti.Triumphin alusta on muut ominaisuudet huomioiden hyvä. Sen kanssa voi huoletta mennä enduroreitille kokeileman rajoja, mutta suurempia ilmalentoja kannattaa harkita tarkkaan. Keula on 43 mm USD, joka tuntuu pyörään mukavan järeältä. Keulassa ei ole lainkaan säätöjä, ja takajousessakin ainoastaan esijännityksen säätö.Joustoa on sekä keulassa että perässä 150 mm, ja kun tämä yhdistetään 19” eturenkaaseen, alkaa pyörässä olla mukavasti maavaraa. Alusta on juuri ja juuri riittävä, sillä tässä tapauksessa kuskin elopaino nousee sadan kilon tuhdimmalle puolelle. Tuntuu täysikokoiselta, ja onkinScrambler 400X tuntuu monessa suhteessa aivan täysikokoiselle pyörälle. Ja sitä se on rungoltaan ja alustaltaan. Moottori saattaa herättä monessa epäilyksiä, ja rehellisyyden nimissä on todettava, että kyllä hevosvoimien ja kuutioiden tuplaaminen olisi toki monessa tilanteessa paikallaan. Mutta se veisi pyörästä myös paljon pois.Yksi ylivertainen ominaisuus oli lähellä jäädä mainitsematta: hinta. Nelisatanen Scrambler maksaa alle 8000 euroa, mikä on suorastaan pilahalpa hinta. Siihen verrattuna yksityiskohdat ja viimeistely ovat huippuluokkaa.Vastaavalla hinnalla kilpailua ei käytännössä ole. Lähin vertailukohde on Husqvarna Svartpilen 401, mutta Husse on tyyliltään hyvin erilainen. Toki se tuo peliin hieman enemmän elektroniikkaa kuin brittiläinen kilpakumppani.Triumphin pikku-Scrambler edustaa moottoripyöräilyä aidoimmillaan. Moottori, ohjaustanko ja kaksi rengasta ovat kosenpti, joka takaa yksinkertaisimmillaankin mahdollisuuden hauskanpitoon. Muuta ei oikeastaan tarvita. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 30.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Daytona 660 – erilainen, silti aito Daytona 24.3.2024 Moottoripyörät Triumph Rocket 3 Storm – 182 hevosvoimaa ja 225 newtonmetriä 3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? 15.1.2024 Ajoneuvot Triumph Daytona 660 – Daytona palaa mallistoon yllättävällä twistillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä