21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Scrambler 400X on erinomainen pyörä aloittelijalle, mutta tarjoaa hauskaa myös kokeneelle kuskille. Voiko 400-kuutioinen ja 40 hevosvoimaa tuottava moottoripyörä olla oikeasti hauska? Triumph osoittaa, ettei kaikessa ole kyse huipputehosta, väännöstä ja kuutiotilavuudesta. Scrambler 400X on paljon kuutioitaan suurempi tapaus.Odotukset pienimoottoriselle scramblerille eivät olleet ennen koeajoa kovinkaan korkealla. Ennakkoon povasin pyörää aloitteljoile sopivaksi kuriositeetiksi, josta ei kokeneemmalle motoristille kerry kummallisia tarinoita jaettavaksi. Välillä on hyvä todistaa omat uskomuksensa vääriksi.Scrambler 400X ei sisällä superlatiiveja. Kyseessä on kuitenkin täysikokoinen moottoripyörä, jonka tahdit tuottaa 400-kuutioinen ja yksisylinterinen voimanlähde. Huipputehoa on 40 hevosvoimaa ja vääntöä 37,5 Nm. Omina nuoruusvuosinani lähes samanlaisia tehoja irrotettiin 125-kuutioisista kaksitahtivehkeistä.Voimaa Triumphissa ei ole liiaksi, minkä vuoksi jokainen hevosvoima pitää käyttää hyödyksi jokapäiväisessä ajossa. Kun Scramblerin keula kääntyy kohti moottoritietä, täytyy kaasukäden rystyset kääntää kohti perää voimalla. Kaasua annostellaan muodossa on-off, sillä kaikki muu on liian vähän.Motarilla pyörä jaksaa kulkea liikennevirran mukana, mutta ei juuri enempää. Toisaalta tämän luokan moottoripyörällä ei muutenkaan tee mieli ajella autobahnilla. Kyseessä ei välttämättä ole myöskään maailman mukavin matkapyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHykerryttävän hauska sorallaParhaimmillaan Scrambler 400X onkin kaupungissa, mutkateillä ja ennen kaikkea asfalttiviidakon ulkopuolella. Soralla Triumphista kuoriutuu hykerryttävän ketterä ja hauska kumppani, jonka potentiaalia ei heti uskoisi. Ensiasennuskumeina olevat Pirelli MT60:t toimivat hiekalla oikein hyvin.Ilahduttavaa on myös se, että Scrambler 400X:stä saa kytkettyä pois luistoneston ja takapyörän ABS:n. Luistonestoa ei toki näillä tehoilla tarvitsisi muutenkaan, mutta sen poistaminen soralla on aivan ehdoton edellytys. Luistonesto ja ABS kun pilaavat ajon asfalttitien ulkopuolella väkisinkin.Moottori on sorahommiin hieman ponneton, mutta oikeastaan juuri passeli. Vauhdit eivät kasva samalla tavalla kuin tonniluokassa, mikä on anteeksiantavaa. 400X:n kanssa ei tule tilanteita, joissa vauhtia on mutkaan tullessa 50 km/h liikaa. Ruutia on kuitenkin sen verran, että sora kyllä lentää takapyörästä iloisesti.Triumphin alusta on muut ominaisuudet huomioiden hyvä. Sen kanssa voi huoletta mennä enduroreitille kokeileman rajoja, mutta suurempia ilmalentoja kannattaa harkita tarkkaan. Keula on 43 mm USD, joka tuntuu pyörään mukavan järeältä. Keulassa ei ole lainkaan säätöjä, ja takajousessakin ainoastaan esijännityksen säätö.Joustoa on sekä keulassa että perässä 150 mm, ja kun tämä yhdistetään 19” eturenkaaseen, alkaa pyörässä olla mukavasti maavaraa. Alusta on juuri ja juuri riittävä, sillä tässä tapauksessa kuskin elopaino nousee sadan kilon tuhdimmalle puolelle. Tuntuu täysikokoiselta, ja onkinScrambler 400X tuntuu monessa suhteessa aivan täysikokoiselle pyörälle. Ja sitä se on rungoltaan ja alustaltaan. Moottori saattaa herättä monessa epäilyksiä, ja rehellisyyden nimissä on todettava, että kyllä hevosvoimien ja kuutioiden tuplaaminen olisi toki monessa tilanteessa paikallaan. Mutta se veisi pyörästä myös paljon pois.Yksi ylivertainen ominaisuus oli lähellä jäädä mainitsematta: hinta. Nelisatanen Scrambler maksaa alle 8000 euroa, mikä on suorastaan pilahalpa hinta. Siihen verrattuna yksityiskohdat ja viimeistely ovat huippuluokkaa.Vastaavalla hinnalla kilpailua ei käytännössä ole. Lähin vertailukohde on Husqvarna Svartpilen 401, mutta Husse on tyyliltään hyvin erilainen. Toki se tuo peliin hieman enemmän elektroniikkaa kuin brittiläinen kilpakumppani.Triumphin pikku-Scrambler edustaa moottoripyöräilyä aidoimmillaan. Moottori, ohjaustanko ja kaksi rengasta ovat kosenpti, joka takaa yksinkertaisimmillaankin mahdollisuuden hauskanpitoon. Muuta ei oikeastaan tarvita. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 27.1.2025 Moottoripyörät Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle