7.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uudenkaupungin pelastaja – Mercedes-Benz A 180 A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elinkaarensa ehtoopuolellakin Uudenkaupungin pelastanut Mercedes-Benz A-sarja on hyvä kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, tyyli, tarina. Huonoa: vanhahtava sisäilme, viihdejärjestelmä. Vuonna 2012 johtotähden sisäänheittomalli, Mercedes-Benz A-sarja, päätyi otsikoihin useammankin kerran. Uusi pitkä ja matala ulkomuoto hylkäsi kahden ensimmäisen sukupolven tila-automaisen pulleuden. Muutos tapahtui osin jopa tilojen kustannuksella, mutta lopputuloksena syntynyt kolmannen sukupolven A-sarja ei ollut enää outolintu Mercedeksen mallistossa, vaan oleellinen osa merkin kokonaisvaltaista tuotevalikoimaa.Toinen uutispommi saapui myöhemmin kesällä, kun A-sarjan odotettuun kysyntään varauduttiin valmistuskapasiteetin kasvattamisella. Daimlerin valinta kohdistui yhteistyöhön Uudenkaupungin autotehtaan kanssa, joka oli edeltävät vuodet tarttunut pelastusrenkaasta toiseen. Nyt saksalaisen autojätin kanssa tehty monivuotinen sopimus toisi vakautta tehtaan toimintaan. Myöhemmin A-sarja sai faceliftin ja valmistusta Ukissa jatkettiin elinkaaren loppuun saakka.Lopulta W176 pelastikin Uudenkaupungin autotehtaan useammallakin tavalla. Työpaikkojen lisäksi Daimlerin kanssa hyvin sujunut hanke kantoi hedelmää tuomalla taloon myös GLC-katumaasturin valmistuksen. Uudempi GLC puolestaan valmisteli tehdasta seuraavaan vaiheeseen, eli horisontissa siintävään uuteen A-sarjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallisempi aloitusaskelKun A-sarja hylkäsi edeltäjiensä tila-automaiset kaupunkijuuret, tuli siitä huomattavasti tavallisempi kilpakumppani Volkswagen Golfille, BMW 1-sarjalle sekä Audi A3:lle. Segmentin tyyliin sopivasti tilaa onkin asiallisesti, vaikka takaistuimia ei voi suositella kovin kookkaille aikuisille ainakaan pitkille matkoille. Etuistuimilla ergonomian perusasiat ovat hyvällä mallilla, kuten Mercedekseltä sopii odottaa.Tavaratilaa on 341 litraa, siis periaatteessa riittävästi, mutta tilavien edeltäjien jälkeen tulos tuntuu pettymykseltä. Myös takavalojen väliin puristettu lastausaukko tuntuu kapealta varsinaiseen tilaan verrattuna. Matkustamon muodot ja materiaalit kertovat ensimmäisenä siitä, että kyseessä on edellisen aikakauden tuote. Käytetyt muovilaadut, erityisesti AMG Linen kauheat sporttibakeliitit, korostavat vanhahtavia muotoja, jotka saavat A-sarjan tuntumaan jopa ikäistään vanhemmalta autolta. Vaikutus korostuu raskaasti muotoillun kojelaudasta ja erillään kelluvan viihdejärjestelmän näytöstä.Myös itse viihdejärjestelmä on vanhahtava. Pieneen ruutuun ahdistettu Comand-järjestelmä on käyttökokemuksena kulmikas, mutta onneksi perusasiat hoituvat harmittoman helposti. Musiikki soi bluetoothin yli näppärästi, eikä järjestelmää tarvitse vaivata liian usein. Varsinaiset ajotietokoneen toiminnot säädetään mittareiden välissä olevalla pikkunäytöllä – kuten monessa autossa on edelleen tapana. Viihdejärjestelmän ohella eräs tulevan A-sarjan kehityskohteista on äänieristys, eikä ole vaikea hoksata miksi. Suoritus on kyllä kilpailijoihin nähden keskitasolla, mutta premium-segmentissä lienee lupa odottaa hiukan enemmän. Onneksi ääni on sekalaista tie- ja rengasmelua ilman selkeitä taajuuksia.A niin kuin ajettavuusKatumaastureiden valtakaudella A-sarja on edelleen positiivinen yllätys jousitusmukavuudeltaan. Jämäkästä perusluonteesta huolimatta alusta ei ole tarpeettoman pintakova ja hyvä iskunvaimennus korjaa heilahdukset kerralla. Selkeistä kehityskohteista huolimatta suoritus on mukiinmenevä.Asia, jossa väistyvä A-sarja todella haastaa tulevan seuraajansa, on ajettavuus. Ilahduttavan suora ja hyvin painotettu ohjaus tekee A-sarjasta todellisen arkiajon ilopillerin kurveissa ja liikenneympyröissä. Ei ihme, että mallin rahkeet riittivät aina hilpeään Mercedes-AMG A 45 -sporttiversioon saakka.A 180:n voimanlähteenä oleva 1,6-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo on reipas työjuhta, joskin sen moottoriääni on sangen mitäänsanomaton. 122 hevosvoimaa ja terävästi toimiva seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on sopivan reipas yhdistelmä.Kohti seuraavaa lukuaSuomalaisen autonvalmistuksen uudeksi kulmakiveksi noussut Mercedes-Benz A-sarja W176 on edelleen hyvä kokonaisuus, vielä näin valmistuksen ehtoopuolellakin. Tämä korostuu erikoismalleissa, kuten nyt koeajetussa Suomi 100 -versiossa, jotka tuovat tullessaan kasan lisävarusteita.Ei ole kuitenkaan vaikea nähdä alueita, joissa Daimler haluaa parantaa seuraavan sukupolven malliversiossa. Äänieristyksen ja jousitusmukavuuden hiomisen lisäksi matkustamon ilme ja viihdejärjestelmä muistuttavat menneestä aikakaudesta. Ja koska neljännenkin sukupolven A-sarjaa valmistetaan Suomessa, näyttää Uudenkaupungin seuraava luku lupaavalta.Näkemiin, ja kiitos kaikesta!Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz A 180 A Suomi 100 Edition Hinta alkaen 29 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 632 € Moottori Bensiinimoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1433 mm, akseliväli 2699 mm Tavaratila: 341 l Omamassa: 1395 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla