3.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: uusi tila-auto seitsemälle käytetyn auton hinnalla – Dacia Lodgy Stepway Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Lodgy Stepway on 18 399 euron erikoisuus, joka houkuttelee tilaa tarvitsevia asiakkaita valitsemaan uuden auton käytetyn sijaan. Hyvää: hinta, tilojen muunneltavuus, kuljetuskapasiteetti. Huonoa: sisätilojen viimeistely, istuimen säädöt. https://youtube.com/watch?v=HgVHoB70izM Tarvitsetko kuljetuskapasiteettia tila-auton verran? Kiinnostaisiko uusi auto, mutta tarjolla olevien vaihtoehtojen hinta huolestuttaa? Jos vastaus on kyllä, kuuluu seuraava kysymys, kestääkö kantti Dacian halpismielikuvaa ja parkkipaikkanaapurin vaikeasti tulkittavaa tuijotusta? Jos oma rohkeus ei petä, kannattaa koeajaa Lodgy Stepway.Ennakkoasenteet ovat todennäköisesti suurin haaste tämän seitsemänpaikkaisen tila-auton menestykselle, jonka hintalapussa lukee lisävarusteiksi valitun metallivärin, peruutuskameran ja varapyöränkin jälkeen 20 180 euroa. Hinta sisältää myös toimituskulut.Edullisimmillaan Lodgy Stepway vaihtaa omistajaa 18 499 eurolla, joten ei ihme, että autoa myydään sen hintaa korostaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa tarjollaTila-auton takimmainen penkkirivi sopii korkeintaan lapsien kuskaamiseen. Niinhän sitä luulisi, mutta totuus on toinen.Lodgy Stepwayn takariville kipuaa myös aikuinen ja nauttii matkasta siinä määrin kuin se takapenkillä on mahdollista. Auton seitsemän paikkaa on mitoitettu niin, että aikuismatkustajakin viihtyy.Tavarankuljetuskapasiteetti on lähinnä nimellinen, jos kaikki istuimet ovat käytössä, mutta tilanne on jokseenkin vakio tila-autojen saralla. Takimmaisen penkkirivin poistamalla ja keskimmäisen penkkirivin kaatamalla tavaratila kasvaa peräti 2,6 kuutiometrin kokoiseksi. Se tarkoittaa paljon tavaraa, mutta autosta tulee kaksipaikkainen. Jos keskipenkin jättää kaatamatta, on kuljetustilaa edelleen mukavasti.Muunneltavuus on ominaisuus, jota esimerkiksi harrastavan lapsiperheen autoiluvastaava osaa arvostaa. Samoin keskirivin kolmen istuimen Isofix-kiinnikkeitä.Parasta on, että kevyen takaistuimen jaksaa irrottaa ja nostaa kyydistä yksinkin. Tavaratilan suojapeitteen puuttuminen yllättää. Kaikki kyydissä oleva jää näkösälle.Penkkien alta paljastuva matto ei istu kunnolla paikalleen ja ruokkii yhdessä budjettiluokkaa edustavan sisustan kanssa auton halpisvaikutelmaa. Tekstiilimattoja käytännöllisempi materiaali olisi kumi.Keskimittaiselle kuljettajalle tehtyPitkäjalkainen kuljettaja manaa Lodgyn istuimen säätömahdollisuuksia. Kiskot loppuvat kesken, eikä penkkiä saa aivan niin taakse kuin mieli tekisi. Keskimittaisella tilanne on parempi, mutta penkki saisi olla tukevampikin. Tilaa kuitenkin riittää ympärillä ja ajoasennon saa säädettyä kelvolliseksi myös matka-ajon rasituksiin.Auton sisätilojen yleisilme on hivenen muovinen, mutta mikään ei nitise tai natise, vaikka ennakkoluuloinen niin saattaisi odottaa. Yksivärisyys luo levollisen tunnelman. Silmäkarkkia ei tarjolla ole, mutta mikään ei myöskään suoranaisesti häiritse.Ajossa Lodgy on niin ikään positiivinen yllätys. Silmämääräisesti kookas ja kolho auto ei ole kankea jättiläinen. Näkyvyys on hyvä ja lisävarustelistalta poimitun peruutuskameran avustamana myös ahtaammistakin paikoista selvillä kunnialla.Alusta nielee kuopat moitteetta. Ilmeinen mukavuuspainotus ei pilaa ajettavuutta edes kuormattuna. Auto ei myöskään kallistele häiritsevästi tiukemmissakaan käänteissä, vaikka autolla on korkeutta. Ajossa vakaus on miellyttävää.Moottorivaihtoehtoja on kaksiDacia luottaa Lodgyn osalta kahteen moottorivaihtoehtoon. Koeajetun 116 hevosvoimaisen bensiiniversion lisäksi tarjolla on 116 hevosvoiman diesel. Molemmat ovat turboahdettuja. Vaihteistovaihtoehtoja on tasan yksi. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto eri herätä suuria tunteita, vaihtaminen on sujuvaa ja välitykset kohdallaan.Nopeammissa kiihdytyksissä moottorille on annettava kierroksia surutta ja matka-ajossa ajonopeutta on tarkkailtava, sillä sakkorajan tavoittaminen käy huomaamatta jopa moottoritiellä.Melutaso pysyy aisoissa niin maantiellä kuin pienemmilläkin väylillä. Edes irtosora ei ropise häiritsevästi koteloissa, vaikka niin voisi luulla. Huokeaan hintaan nähden äänieristys on varsin kohdallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVisuaalinen viilaus ja varusteitaLodgyn kohdalla Stepway tarkoittaa lähinnä varustelua ja ilmeen viilausta hieman tyylikkäämpään suuntaan kromisomisteiden ja materiaalivalintojen avulla. Sisarmalli Loganissa Stepway-vesiointi tuo mukanaan muun muassa lisämillejä maavaraan.Muuhun mallistoon verrattuna rengaskoko kasvaa Stepwayssä 16 tuumaan. Myös seitsemän tuuman näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, peruutustutka ja navigaattori ovat vakiovarusteita.Stepway-varustelu nostaa auton hintaa tuhannella eurolla. Sijoitukselle saa siinä määrin vastinetta, että mallistolisäys kiilannee myyntitilastoissa muiden vaihtoehtojen ohi.Dacia Lodgy Stepwaytä voi sanoa tila-autojen perusversioksi. Eikä perus-etuliite ole tällä kertaa kirosana. Suuria ajoelämyksiä tila-autoilu tuskin tarjoaa koskaan. Pikemminkin se on elämäntilanteen sanelema ratkaisu. Silloin huokea hinta, kolmen vuoden takuu ja yksinkertaiset perusratkaisut saattavat riittää ostopäätöksen vauhdittajiksi.Teksti: Antti Hentinen Kuvat ja video: Jari SaarentausLisätietoja: www.dacia.fi/lodgy Dacia Lodgy Stepway TCe 115 7p Hinta alkaen 18 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 180 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³ 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4521 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster