6.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.3:n tehomalli lataa tiskiin lähes 300 hevosvoiman tehot ja järeän vääntömomentin. Sähköiseen voimalinjaan saa helposti reilun määrän tehoa ja vääntöä. Etenkin jos sitä vertaa polttomoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin. Jos polttikseen mielii saada 300 hevosvoimaa, on edessä yllättäviä kuluja. Sähköllä temppu on valovuosia helpompi.ID.3:n GTX-versio hyötyy tehonlisäyksen helppoudesta, ja uudessa tehomallissa onkin muhkeat 286 hevosvoimaa ja 545 Nm. Tehoa on auton koko huomioiden reippaanlaisesti, minkä huomaa etenkin liukkaalla kelillä. Takapyörät lyövät joutavaa käytännössä koko ajan.Koska lisävoiman loihtiminen on helppoa, on Volkswagen tehnyt ID.3 GTX:stä myös Performance-version, joka yltää 326 hevosvoimaan. Tämä on teholukema, joka kurkottelee jo Golf R:n lukemia. Ärrä onkin oiva vertauskohta sähköiselle tehomallille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokas pikkusportti Vakiovarustelu Heikko pito liukkaalla Heikko pito liukkaalla Performance-version kiihtyvyys Ärrä-Golfia pienempi, vaikka polttomoottoriversio raapiikin neljästä nurkasta. ID.3 ampuu makuulta sataseen 5,7 sekunnissa. Aikaa ennen sähköisiä voimalinjoja kiihtyvyydestä olisi laulettu ylistyslauluja Esson baarissa. Nykyään lukema on hyvä, muttei mitenkään poikkeuksellinen.Sutiiko? No sutiihan seTehon välittäminen tiehen muodostuu GTX:n haasteeksi etenkin liukkaalla kelillä, sillä takavetoinen ID.3 ei meinaa saada pitoa muodostettua alla olevaan pintaan. Auto sutii käytännössä suoralla tiellä maantievauhdissa, jos kaasupolkimen tällää kohti konehuonetta.Vetopito on suorastaan olematonta. Taka-akselin liukkaus on toki myös hauskaa, mutta aiheuttaa oikeita ongelmia silloin kun auto juuttuu kiinni tasamaalle. Pahassa lumikelissä moisia tilanteita sattuu helposti. Silloin tarve olisi Marjo Matikaisen tavoin pienelle lisäpidolle vaikkapa havujen muodossa.GTX saa kulkunsa 79 kWh akusta, joka takaa WLTP-vertailuarvolla 589 km sähköistä toimintamatkaa. Koska kyseessä on vertailuluku, saattaa kulutus vaihdella reippaastikin ilmoitetusta. Koeajolla kilsoja riitti yhdellä latauksella kuitenkin helposti 400 kilometrin paremmalle puolelle.Volkswagenin lataus on nopea, maksimiteho on 185 kW. 10–80 prosentin varaus saavutetaan parhaimmillaan 26 minuutissa, mutta tuolloin olosuhteet pitää olla kohdallaan ja akku esilämmitettynä. Akun esilämmitys onnistuu joko navipohjaisesti tai tietoviihdenäytön akun optimointivalikon alta.Näyttö toimii vihdoinkinVolkswagenin tietoviihdenäyttö on saanut olemassaolonsa aikana paljon kritiikkiä lastentaudeista, mutta nyt vaikuttaa siltä, että homma on alkanut toimia sillä tavalla kuin se on tarkoitettu. Koeajolla ei tullut kohdattu yhtäkään mustaa ruutua tai muutakaan ongelmaa.ID.3:n suurimmat haasteet ovat käyttäjän näkökulmasta kosketusnäppäimistä, jotka toimivat liu’uttamalla tai hipaisemalla. Toiminta on niin epäloogista ja -intuitiivista, että fyysisiä näppäimiä tulee nopeasti ikävä. Liukupinnat eivät reagoi niin kuin niiden odottaisi ja virhepainalluksia tulee tuon tuostakin.Tehomalli on hulppeasti varusteltu: 13” tietoviihdenäyttö, HUD-näyttö, matriisiajovalot, säädettävä alusta, Premium äänentoisto, ja kattava turvallisuusvarustepaketti. Myös istuimet ovat sporttiset, ja sisällä ja ulkona on GTX-logoja, jotka kertovat lisääntyneestä suorituskyvystä.GTX-versio on hyvä paketti sporttista suorituskykyä, joka ei ole parhaimmillaan talven liukkailla. Tai sitten on, kyse on katsantokulmasta. Volkswagen ID.3 GTX Performance SÄHKÖAUTO, takaveto 240 kW (326 hv), 1545 Nm Akku brutto / netto 84 / 79 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 185 kW WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km Toimintamatka 589 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 322 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 538 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 385 l Omamassa 2 000 kg Perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 vuotta Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 970€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster