14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross on kompakti crossover, jonka laatuvaikutelma on positiivinen. Moottoriksi kannattaa kuitenkin harkita malliston järeintä tapausta. Volkswagenin pienin crossover-malli on Polo-kokoluokasta ponnistava T-Cross. Muutaman vuoden ikäinen malli saa pienen kasvojenkohotuksen, jonka ansiosta luvassa on enemmän digiä.Suurimmat muutokset aiempaa ovat analogisen mittariston korvaaminen digitaalisella, tietoviihdenäytön päivitys ja valojen siirtyminen nykypäivään. Keulalla on siis halogeenien sijaan LED-valot.Ulkoisesti T-Cross näyttää samalta kuin aiemmin, mutta pientä uudistusta on sentään luvassa. Muutos keskittyy auton takaosaan, jossa takavalojen design on modernisoitu. Päivitys ei ole merkittävä, mutta yhdessä sisustan viilausten kanssa sitä voidaan kutsua kasvojenkohotukseksi.Moottorivalikoima on ennallaan, ja vaihtoehtoja on tarjolla edelleen rajatusti. Kolmesylinterisen moottorin ympärille on tehty kaksi tehoversiota, joista miedompi on 95-hevosvoimainen ja pirteämpi 115-heppainen. Molempia tehoversioita on saatavilla joko manuaalina tai DSG:nä.T-Crossin tehoversio on puolestaan 1,5-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, joka tarjoaa Volkswagenin koko huomioiden varsin mukavasti suorituskykyä. 150 hevosvoimaa takaa 1300 kiloa painavalle mallille mukavasti suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkitehoa on, mutta onko riittävästi?Koeajetun auton moottori asettuu malliston keskivaiheille, ja kyseessä on 115 hevosvoimainen ja DSG-vaihteistolla varustettu versio. Voimanlähde liikuttaa T-Crossia kohtuullisesti, mutta mitenkään erityisen pirtsakka tapaus ei ole kyseessä.Kolmesylinterinen moottori tarjoaa hyvää arkitehoa, jonka suurimmat puutteet näkyvät isommalla lastilla taajaman ulkopuolella. Ohituskiihtyvyys on ujoa, vaikka DSG koettaakin saada irti kaiken mahdollisen pienestä tehoreservistä.Seitsemänportainen DSG-vaihteisto tuntuu kolmimukisessa pikkumoottorissa hyvin erilaiselta, kuin konsernin nelisylinterisessä ja 150 hevosvoimaa tuottavassa versiossa. Vaihdot tuntuvat erityisesti täydessä kiihdytyksessä selvästi, ja vaikuttaa siltä, että vaihteisto ei ole yhtä nopeatoiminen kuin normaalisti.Pienikokoinen moottori joutuu todella painiskelemaan oman jaksamisensa äärirajoilla pelkästään silloin kun autolla koetetaan kiihdyttää moottoritien rampista liikennevirran sekaan. On toki järkevää, että auton koko voimapotentiaali käytetään hyväksi, mutta välillä moottoria käy suoraan sanoen sääliksi.Ajettavuudeltaan T-Cross on perinteinen pieni crossover. Jousitus tuntuu jämäkältä, ja antaa itsestään jopa sporttisen vaikutelman. Autotoimittajat tykkäävät puhua termistä pintakova. Vauhdin ja lastin kasvaessa vaikutelma muuttuu, muttei liian pahasti. Sporttinen fiilis kuitenkin karisee pois helposti. Sisätilojen koko yllättää jopa positiivisestiVaikka auto on pieni, mahtuu sisään kohtuullisen vaivatta neljä aikuisen kokoista matkustajaa. Tilanahtaus on toki läsnä, mutta ei T-Cross välttämättä ole liian pieni auto perhekäyttöön. Takamatkustajien kommentit eivät olleet pitkälläkään matkalla negatiivisia, kokoluokka enemmänkin yllätti positiivisesti.Kuskin näkökulmasta tilanne on hyvä, mutta mikäli takamatkustajille haluaa tarjota kohtuullisen jalkatilan, joutuu omastaan tinkimään. Mutta sellaista se on elämä pikkuautoluokassa.Volkswagen sanoo kiinnittäneensä uuden mallivuoden kanssa huomiota myös kojelaudan laatuvaikutelmaan. Uudistus on onnistunut, sillä ilme todella on hieman laadukkaampi. Vaikka kyseessä on edullinen automalli, ei fiiliksestä paista läpi hinta edellä meneminen. Fiilistä nostavat myös digimittaristo ja uusi tietoviihdenäyttö.Tietoviihdeosasto kytkeytyy käyttäjän puhelimeen Android Autolla tai Apple Car Playlla, ja on näin ollen moderni viihdekeskus. Näytössä ilkeni koeajolla pientä temppuilua, mutta se tuntuu olevan tätä nykyä enemmän sääntö kuin poikkeus. Tässä tapauksessa kyse oli pienestä pätkimisestä ja yhteyden ajoittaisesta hukkumisesta.T-Cross on viehättävä pieni crossover, joka tekee perusvarman suorituksen. Kolmisylinteriset moottorivaihtoehdot ovat hieman siinä rajalla suorituskyvyn suhteen, mutta riittävät varmasti useimmille. Mikäli suorituskyky arveluttaa, kannattaa harkita vakavasti nelisylinteristä vaihtoehtoa. Volkswagen T-Cross Style Edition 1.0 TSI 85 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 85 kW (115 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,8 l/100km CO 2 -päästöt 133 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 huippunopeus 192 km/h Mitat Pituus 4 127 mm Leveys 1 760 mm Korkeus 1 573 mm Akseliväli 2 551 mm Tavaratila 455 l Omamassa 1 296 kg Perävaunu 640 kg Euro NCAP 5 (2019) Takuu 2 v / 100 000 km Hinta alkaen 28 966 € Koeajoauto 29 684 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta 27.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg R – ekonaamioitu tehopakkaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä