14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross on kompakti crossover, jonka laatuvaikutelma on positiivinen. Moottoriksi kannattaa kuitenkin harkita malliston järeintä tapausta. Volkswagenin pienin crossover-malli on Polo-kokoluokasta ponnistava T-Cross. Muutaman vuoden ikäinen malli saa pienen kasvojenkohotuksen, jonka ansiosta luvassa on enemmän digiä.Suurimmat muutokset aiempaa ovat analogisen mittariston korvaaminen digitaalisella, tietoviihdenäytön päivitys ja valojen siirtyminen nykypäivään. Keulalla on siis halogeenien sijaan LED-valot.Ulkoisesti T-Cross näyttää samalta kuin aiemmin, mutta pientä uudistusta on sentään luvassa. Muutos keskittyy auton takaosaan, jossa takavalojen design on modernisoitu. Päivitys ei ole merkittävä, mutta yhdessä sisustan viilausten kanssa sitä voidaan kutsua kasvojenkohotukseksi.Moottorivalikoima on ennallaan, ja vaihtoehtoja on tarjolla edelleen rajatusti. Kolmesylinterisen moottorin ympärille on tehty kaksi tehoversiota, joista miedompi on 95-hevosvoimainen ja pirteämpi 115-heppainen. Molempia tehoversioita on saatavilla joko manuaalina tai DSG:nä.T-Crossin tehoversio on puolestaan 1,5-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, joka tarjoaa Volkswagenin koko huomioiden varsin mukavasti suorituskykyä. 150 hevosvoimaa takaa 1300 kiloa painavalle mallille mukavasti suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkitehoa on, mutta onko riittävästi?Koeajetun auton moottori asettuu malliston keskivaiheille, ja kyseessä on 115 hevosvoimainen ja DSG-vaihteistolla varustettu versio. Voimanlähde liikuttaa T-Crossia kohtuullisesti, mutta mitenkään erityisen pirtsakka tapaus ei ole kyseessä.Kolmesylinterinen moottori tarjoaa hyvää arkitehoa, jonka suurimmat puutteet näkyvät isommalla lastilla taajaman ulkopuolella. Ohituskiihtyvyys on ujoa, vaikka DSG koettaakin saada irti kaiken mahdollisen pienestä tehoreservistä.Seitsemänportainen DSG-vaihteisto tuntuu kolmimukisessa pikkumoottorissa hyvin erilaiselta, kuin konsernin nelisylinterisessä ja 150 hevosvoimaa tuottavassa versiossa. Vaihdot tuntuvat erityisesti täydessä kiihdytyksessä selvästi, ja vaikuttaa siltä, että vaihteisto ei ole yhtä nopeatoiminen kuin normaalisti.Pienikokoinen moottori joutuu todella painiskelemaan oman jaksamisensa äärirajoilla pelkästään silloin kun autolla koetetaan kiihdyttää moottoritien rampista liikennevirran sekaan. On toki järkevää, että auton koko voimapotentiaali käytetään hyväksi, mutta välillä moottoria käy suoraan sanoen sääliksi.Ajettavuudeltaan T-Cross on perinteinen pieni crossover. Jousitus tuntuu jämäkältä, ja antaa itsestään jopa sporttisen vaikutelman. Autotoimittajat tykkäävät puhua termistä pintakova. Vauhdin ja lastin kasvaessa vaikutelma muuttuu, muttei liian pahasti. Sporttinen fiilis kuitenkin karisee pois helposti. Sisätilojen koko yllättää jopa positiivisestiVaikka auto on pieni, mahtuu sisään kohtuullisen vaivatta neljä aikuisen kokoista matkustajaa. Tilanahtaus on toki läsnä, mutta ei T-Cross välttämättä ole liian pieni auto perhekäyttöön. Takamatkustajien kommentit eivät olleet pitkälläkään matkalla negatiivisia, kokoluokka enemmänkin yllätti positiivisesti.Kuskin näkökulmasta tilanne on hyvä, mutta mikäli takamatkustajille haluaa tarjota kohtuullisen jalkatilan, joutuu omastaan tinkimään. Mutta sellaista se on elämä pikkuautoluokassa.Volkswagen sanoo kiinnittäneensä uuden mallivuoden kanssa huomiota myös kojelaudan laatuvaikutelmaan. Uudistus on onnistunut, sillä ilme todella on hieman laadukkaampi. Vaikka kyseessä on edullinen automalli, ei fiiliksestä paista läpi hinta edellä meneminen. Fiilistä nostavat myös digimittaristo ja uusi tietoviihdenäyttö.Tietoviihdeosasto kytkeytyy käyttäjän puhelimeen Android Autolla tai Apple Car Playlla, ja on näin ollen moderni viihdekeskus. Näytössä ilkeni koeajolla pientä temppuilua, mutta se tuntuu olevan tätä nykyä enemmän sääntö kuin poikkeus. Tässä tapauksessa kyse oli pienestä pätkimisestä ja yhteyden ajoittaisesta hukkumisesta.T-Cross on viehättävä pieni crossover, joka tekee perusvarman suorituksen. Kolmisylinteriset moottorivaihtoehdot ovat hieman siinä rajalla suorituskyvyn suhteen, mutta riittävät varmasti useimmille. Mikäli suorituskyky arveluttaa, kannattaa harkita vakavasti nelisylinteristä vaihtoehtoa. Volkswagen T-Cross Style Edition 1.0 TSI 85 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 85 kW (115 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,8 l/100km CO 2 -päästöt 133 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 huippunopeus 192 km/h Mitat Pituus 4 127 mm Leveys 1 760 mm Korkeus 1 573 mm Akseliväli 2 551 mm Tavaratila 455 l Omamassa 1 296 kg Perävaunu 640 kg Euro NCAP 5 (2019) Takuu 2 v / 100 000 km Hinta alkaen 28 966 € Koeajoauto 29 684 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?