25.3.2015

Koeajo: Tesla – nelivedon villiä voimaa

Neliveto-Tesla on kaupungissa äänetön, arjessa mukava ja vapautettuna villipeto. Hyvää: voimat, neliveto, ajettavuus, muotoilu. Huonoa: näytön valikkorunsaus, hinta, peruslatauksen kesto.

700, 931 ja 3,4. Neliveto-Teslan hevosvoimat, vääntö ja kiihtyvyys paljastavat auton urheilulliset kyvyt. Ja silti alla on ajokäytökseltään luonteva ja äänettömänä mukava käyttöauto. Täyslatauksella sähköajoa on tarjolla noin 460 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syke nousee

Sähkö-Tesla ei jätä kylmäksi, ellei siksi lasketa otsalle puskevaa kylmää hikeä. Kun kaasupolkimen painaa pohjaan, alkaa maisema vilistää ja syke nousta.

Sähkömoottoreita on kummallakin akselilla, ja huippuvääntö on käytettävissä koko kierrosalueella.

Michelinin Pilot Sport 2 -renkaiden (245/35 ZR 21) kyvyt ovat sopusoinnussa kannattelemansa kulkupelin kanssa. Pito kuivalla alustalla ja täsmällinen ohjautuvuus antavat takeet hallita autoa rivakoissa kiihdytyksissä. Menoa rauhoittaa myös matala painopiste.

Yllättävän väljät tilat

Teslassa on yllättävän väljät sisätilat, kiitos tasaisen lattian. Tilaa riittää 745 litraa matalassa, mutta leveässä takakontissa. Ulkomuodoissa on aikaa kestävää sulavuutta.

Sisällä hellii nahka. Viimeistelyn taso on kohentunut sitten Teslan esiinmarssin.

Auton takaosa aukeaa kookkaan takaluukun ansiosta apposelleen, joten tavaratilan käyttö on vaivatonta.

Teslan 17-tuumainen näyttö on kuin pystyyn asennettu iPad, jonka kosketuksella hoituvat lähes kaikki toiminnot. Ilmastoinnin ja lämmittämisen säädöt ovat ruudun alareunassa, joten niitä ei onneksi tarvitse etsiä usean painalluksen takaa.

500 kilometriä 10 eurolla

Teslalla 500 kilometriä taittuu noin 10 eurolla. Bensiiniauto saisi niellä vain litran menovettä sadalla kilometrillä, jotta sillä päästäisiin yhtä huokeisiin käyttökuluihin kilometriä kohden.

Sähköauton etuna polttomoottorisiin autoihin verrattuna on sen huoltovapaus. Tesla ei kaipaa sytytystulppien tai moottoriöljyn vaihtoja.

Toki sähköautonkin tekniikka voi temppuilla. Epäluuloja kitkee takuu, joka on akkujen ja voimansiirron osalta kahdeksan vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton arvo – ja ihmisen

Tesloja myyvästä Auto-Outletista kerrotaan, että Tesloja on myyty tähän mennessä noin 150 autoyksilöä, joista nelivetoisten osuus on jo noin 25 yksilöä.

Teslaan mieltynyt voi perustella omaa valintaansa nollapäästöillä sekä hintavertailulla.

Esimerkiksi nelivetoinen ja neliovinen bensiinimoottorinen Porsche Panamera Turbo S suo käskijänsä käyttöön 570 hevosvoimaa (419 kW), vääntöä 800 newtonmetriä ja kiihtyvyyden nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Saksalainen maksaa edullisimmillaan 314 456 euroa.

Antropologi Nancy Munn on kiteyttänyt osuvasti ihmisten ja esineiden maailman välisen sidoksen.

”Vaikka ihmiset näyttävät määrittävän esineiden arvon, ilman esineitä ihmiset eivät kykene määrittämään omaa arvoaan.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Tesla Model S Dual Performance

Hinta alkaen

135 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

157 838 €

Ajoneuvovero

43 €/ v

Käyttövoimavero

148 €/ v

Moottori

Sähkömoottori, neliveto

Teho

(700 hv), 5000–8600 r/min

Vääntö

(0–5100 r/min)

Teho

515 kW, 931 r/min

Vääntö

(0–5100 r/min)

Akku

Akusto litium-ioni 85 kWh. Latausaika täyteen vie noin vuorokauden (16A-virralla), super charger -pikalatauksella 0,5 tuntia (270 km toimintamatka). Akkujen takuu 8 vuotta ilman kilometrirajoitusta

Toimintamatka

460 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,4 s

Huippunopeus

250 km/h

Mitat

pituus 4978 mm, leveys 1963 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2959 mm
Omamassa: 2108 kg

Muu tieto

tavaratila edessä/takana 150/745 l.

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat