2.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi palaa kehityksen kärkeen Q6 e-tronin ja uuden sähköautopohjan myötä. Samalla on luvassa osviittaa myös muista tulevista Audeista. Sähäkän startin jälkeen Audin sähköautomallisto on ollut hiukan odottavalla kannalla. Alkuperäinen e-tron saatiin toki verrattain aikaisin, 2018, osana saksalaisvalmistajien heräämistä sähköbuumiin. Sittemmin Q8 e-troniksi päivitetty malli on kyllä hyvin audimainen ja se toimii arkielämässä riittävän hyvin, mutta sähkö ja digi ovat kehittyneet viime vuosina hurjasti. Q4 e-tron puolestaan perustuu VW-ryhmän sähköiseen syömähampaaseen, MEB-pohjarakenteeseen, mutta malli kärsi toimitusvaikeuksista saapuessaan ja erottautuminen sisarmalleista on ollut paikoin vaikeaa. Tätä taustaa vasten merkin parissa suhtaudutaan innolla Audi Q6 e-troniin. Uuteen Premium Platform Electric (PPE) -rakenteeseen perustuvana auto on sukua uudelle sähkö-Macanille. Samassa rytäkässä Audi on päivittänyt myös digitekniikan ja sisustassakin on uusi konsepti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavaa sukunäköäAudihan se on, siitä ei ole epäilystäkään. Q6 e-tron ei tee räväkkää pesäeroa ulkopuolen muotoilussa, mutta pientä kehitystä on tapahtunut. Singleframe-keulamaski sulautuu nyt paremmin auton ilmeeseen. Q6 e-tronin melko normaalista katumaasturikattolinjasta voi päätellä, että loivakattoinen Sportback on horisontissa. Ilmanvastuskerroin on 0,28. Uudet ajovalot on varustettu lukuisilla pikselielementeillä ja uudet takavalot ovat peräti 360-alueiset Oled-valot, joiden avulla voidaan luoda jopa kuvia takana tulevien varoittamiseksi. Valojen tervetuloa-animaation voi valita useista eri vaihtoehdoista. Valokuvion voi vaihtaa jopa älypuhelinsovelluksesta käsin, sillä kuulemma tällainen toiminto on kuumaa valuuttaa Kiinassa. Pituutta uusi Audi Q6 on saanut 4,77 metriä, josta akselivälin osuus on 2,90 metriä. Pitkä akseliväli tekee hyvää matkustamon tiloille. 1,94 metrin leveys on tyypillistä tässä luokassa ja korkeutta katumaasturilla on 1,65 metriä. Ulkomittojen puolesta Audi Q6 e-tron on siis paikallaan mallistossa Q4 ja Q8 e-tronien välissä.OlkkaritunnelmaaSisätiloissa Q6 e-tron kuitenkin hätyyttelee jo isoveljeään. Tavaratilaa on 526 litraa ja se on laajennettavissa 1 529 litraan takapenkit kaatamalla. Lisäksi keulalla on 64 litran tila esimerkiksi auton tarvikkeita varten. Takapenkillä jalkatilaa on hyvin ja keskitunnelin puuttuminen tarkoittaa ainakin helppoa jalkojen asettelua, joskaan viides matkustaja ei ole poissuljettu lyhyemmillä matkoilla. Korkean kattolinjan ansiosta pääntilaa on hyvin ja istuinosa on voitu tehdä sopivan korkeaksi istuma-asentoa ja reisitukea ajatellen. Etuistuimillakin odottaa pieni yllätys. Audin uusi sisustakonsepti on olohuonemaisempi ja se myös näkyy. Paksuhko puulista ja vaalea nahka korostavat efektiä, vaikka mustaharmaat ja alumiinit ovat edelleen saatavissa. Edellisten isojen mallien kolmen näytön systeemistä on luovuttu ja ilmastoinnin ohjaus on siirretty keskinäyttöön suuttimien ohjailua myöten. Yhdessä nappityylisen vaihdevalitsimen kanssa keskitunneliin on jäänyt tilaa mukitelineille, säilytyslokeroille ja kännykän lataustelineille. Ihmisläheisempi matkustamo on Audille hyvä linjaus. Näyttöjä on kuitenkin kolmin kappalein. 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän Oled-näyttö on paketoitu samoihin karmeihin, mutta näyttöjä ei ole yhdistetty Peugeot 3008:n tapaan. Lisäksi kuljettajalla voi olla käytössään tuulilasin heijastusnäyttö päivitetyillä lisätyn todellisuuden (AR) toiminnoilla. Hyvät ja huonot puolet Tekniikka Tilat Mukavuus Yllätyksettömyys Uusi versio MMI-tietoviihdejärjestelmästä perustuu E³ 1.2 -tietoarkkitehtuuriin ja Volkswagen-ryhmän Cariad-ohjelmistoyksikön työhön. Käyttöliittymä on edelleen toteutettu audimaiseen tapaan, mutta järjestelmän kyvyt ovat kasvaneet tuntuvasti. Tietovihdepuolen yhteensopivuudesta huolehditaan Android Automotive -käyttöjärjestelmällä, joten esimerkiksi pysäköintisovellusten ja äänikirjojen maailmat ovat auki ilman älypuhelintakin. Kolmas näyttö on 10,9-tuumainen ja se on sijoitettu apukuljettajan eteen. Näyttö myös pimenee kuljettajan näkövinkkelistä heti auton liikahtaessa, joten periaatteessa apukuski voi jatkaa vaikka sarjamaratonia autossakin. Järjestelmän osana on myös “Hey Audi” -ääniavustin, joka saa myöhemmin ChatGPT-tuen. Volkswagenin ID.-malleista tuttu tuulilasin alareunan valonauha on myös Q6 e-tronissa kertomassa auton reaktioista äänipyyntöihin tai näyttämässä vaikka vilkkuanimaatiota. Kojelauta ja keskitunneli on raivattu melko tyhjiksi painikkeista. Harmittavasti ohjauspyörän painikkeet ovat hipaisutyylisiä ja ne tulevat melko helposti kämmenen alle rattia pideltäessä, joten virhepainalluksilla on suuri vaara. Valojen ja peilien kytkimet on Audi Q6:ssa siirretty kuljettajan ovessa olevaan hipaisupainikelevyyn. Viiksimallinen vakionopeudensäädin on ehkä vanhahtava muun kokonaisuuden keskellä, mutta ainakin se toimii ilman epäröintiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet sähkötPPE-pohjarakenne on suuunniteltu 800 voltin ympärille, jolloin auton kaapelointi on voitu tehdä kompaktimmaksi. Latausteho on ideaaliolosuhteissa 270 kilowattia, jolloin 10-80% lataus vie vain 21 minuuttia. Yleisempien 400 voltin latausasemien kohdalla Q6 e-tron jakaa akkupaketin kahdeksi 400 voltin puoliskoksi, joita ladataan 135 kW teholla. AC-latausteho on 11 kilowattia, joskin 22 kilowatin sisäinen laturi tulee myöhemmin saataville. Q6 e-tronissa on latausliitännät molemmin puolin autoa, mutta vain vasemmalla takana olevassa liittimessä on CCS-pikalatausmahdollisuus. Lämpöpumppu on vakiovaruste, minkä lisäksi Q6 e-tron on varustettu 800 voltin PTC-sisälämmityselementillä. Molempien lupaillaan vähentävän energiahukkaa lämmitystarpeen kasvaessa. Myös akun lämmitykseen ja jäähdytykseen on kiinnitetty huomiota PPE:ssä, joten akkua jäähdytetään esimerkiksi ennen pitkiä nousuja. Akku valmistetaan Audin kotitehtaalla Ingolstadtissa ja sähkömoottorin Unkarissa. Audin mukaan PPE on noin kolmanneksen alkuperäistä e-tronia parempi niin energiankulutuksessa, tehossa kuin akkukennojen energiatiheydessä. Q6 e-tronin akku koostuukin vain 12 moduulista ja 180 akkukennosta, kun Q8 e-tronin akku koostuu 36 moduulista ja 432 kennosta. Yksinkertaistuneen rakenteen myötä akun valmistusaika on pudonnut kahdesta tunnista 55 minuuttiin. Kuva: Audi Käännös: Vesa Eskola100 kilowattitunnin akusta (NMC811 asiaan vihkiytyneille) on käytettävissä 94,9 kilowattituntia. Myöhemmin joukkoon liittyy 83 kilowattitunnin akkuversio. Ensimmäisessä aallossa Audi Q6 e-tron tulee saataville kahtena nelivetoversiona, mutta takavetomalli näkyy jo hinnastoissakin. Audi Q6 e-tron quattro on nelivedon perusmalli. 285 kilowatin järjestelmäteho ja 625 kilometrin WLTP-toimintamatka ovat hyvä tasapaino ominaisuuksia. Auton WLTP-kulutus on saavutettavissa, sillä mäkisessä maastossa säästelemättä kulutuslukemat pyörivät 21 kilowattitunnin tuntumassa. Pirteämpi vaihtoehto on Audi SQ6 e-tron quattro, joka nostaa järjestelmätehon 380 kilowattiin (517 hv). 0–100 km/h vie enää 4,3 sekuntia. Lisätehosta huolimatta toimintamatka lyhenee vain maltillisesti 598 kilometriin. Mielummin Manskulla kuin mutkatielläOletuksena Audi Q6 e-tron on varustettu tavallisella jousituksella ja passiivisilla taajuusselektiivisillä iskunvaimentimilla. Teknologiapaketin tai SQ6:n myötä alusta muuttuu ilmajousitukseen ja säädettäviin iskunvaimentimiin, jolloin maavaran lisäksi myös alustan jäykkyyteen pääsee vaikuttamaan. Alustan osalta Q6 e-tron onkin tuttua Audia, eli alusta on perusvireeltään pehmeähkö. Samalla se sallii kohtuullisen määrän korin sivusuuntaisia liikkeitä. Jos autossa on säädettävä ilmajousitus, kannattaa ripeämmässä ajossa tai mutkatiellä harkita jäykempää Dynamic-ajotilaa jo mukavuussyistäkin. Efekti on tuttu esimerkiksi väistyvästä A6:sta.Ohjauksen ja alustan virityksestä voi päätellä, että Audi on antanut samalla Porschen olla lestissään Macanin kanssa, joten rinkulakeula on keskittynyt perusvarmaan arkimukavuuteen. Tavallinen Q6 e-tron quattro ei jää alitehoiseksi, mutta SQ6 e-tronin lisäteho tuntuu mukavana lisäpotkuna vielä kaasupolkimen loppusenteilläkin. Isoveljen varpailleAudi Q6 e-tron on saksalaismerkille odotettu sähköautouutuus. Sen kannukset riittävät kosiskelemaan jopa Q8 e-tronin ostajia. Jos kookkaahko katumaasturi ei toimi omalla kohdalla, nähdään Q6:n esittelemiä sähkö- ja digitekniikan innovaatioita nopeassa tahdissa myös muissa tulevissa Audeissa. Audi Q6 e-tronin hinnasto alkaa Performance-takavetomallista 73 990 eurosta ja nelivedon hinnat alkavat 77 990 eurosta. SQ6 e-tronin hinta on 99 990 eurossa. Ensimmäisiä autoja odotetaan asiakkaille vielä syksyn kulmilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi Q6 e-tron quattro SÄHKÖAUTO, neliveto 285 kW (388 hv), 855 Nm Akku brutto / netto 100,0 / 94,9 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 270 kW WLTP-kulutus 18,8 kWh / 100 km toimintamatka 625 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 771 mm Leveys 1 939 mm Korkeus 1 648 mm Akseliväli 2 899 mm Tavaratila 526–1 529 l + 64 l keulatila Omamassa 2 350 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 77 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”