20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman myydyin urheiluauto täytti hetki sitten 60 vuotta. Kyseessä on malli, jonka likipitäen jokainen auton konseptista joskus kuullut tunnistaa nimeltä. Mustang on ikoni, jonka tenho ei tunnu häviävän. Mustang on ehtinyt kuudenkymmenen vuoden aikana jo seitsemänteen kehitysversioon. Seitsemäs vuosikymmen starttaa siis seitsemännen sukupolven Mussella, eikä uutuus ole lainkaan hassumpi tapaus. Mukana on iso annos retroa, mutta myös digiä. Retro näkyy ennen kaikkea Mustangin muotokielessä. Vuoden 2024 Mustang lainaa piirteissään ensimmäisen mallisukupolven linjoja, mutta toki modernilla tavalla. Kattolinja noudattelee alkuperäistä ikonia, samoin keulan ilmanotto ja perän suunnitteluviivat. Pikaisella vilkaisulla uutuudessa on paljon vuonna 2015 julkaistua kuutossukupolvea, mutta tarkempi tutkiskelu osoittaa ajatukset hieman vääriksi. Uusi Mustang on terävämpi, tyylitellympi ja aggressiivisempi. Voimanlähteenä toimii ainoa oikea moottori, jollaisen Mustanginsa keulalle toivoo. Vapaasti hengittävä 5-litrainen V8. Se on synonyymi polttomoottorille, joka näkyy ja kuuluu. Viisilitrainen kahdeksikko kehittää hieman vähemmän voimaa kuin edeltäjänsä, mutta 446 hevosvoimaa ja 540 Nm ovat riittävät takaamaan sporttiset kyydit. Uuden automallin julkaisemin vähempitehoisella moottorilla on toki rohkea temppu. Yleensä auton uudistuksessa tuodaan lisää tehoa, veistetään kiloja ja parannetaan kiihtyvyyttä. Etenkin silloin, jos kyseessä on urheiluauto. Mutta homma ei onneksi ole kiinni muutamasta hevosesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tumma hevonen antaa sata heppaa litralle Jos tehonpuute ahdistaa, tulee tarjolle myös tehokkaampi Dark Horse -versio, joka rikkoo 500 hevosvoiman rajapyykin. Ja tuolloin vaihteistoksi vaihtuu 6-lovinen manuaali, joka on Tremecin valmistama. Vaikka tehoreservi on aiempaa pienempi, tuntuu moottorissa olevan enemmän potkua alakierroksilla. Vaikka vaparimoottorit ovat usein kierroskoneita, on Mustangin hevoset saatu heräämään yllättävän alhaisella kierroslukemalla. Toki huiput saavutetaan vasta 7250 kierroksen kohdalla. Potkua Fordin ponycarissa riittää, mutta edut ovat kaikkialla muualla kuin rajussa 0–100 km/h kiihtyvyydessä. Mustang tarjoaa hunajaa kuulo-, näkö- ja tuntuaistille. V8:n äänimaailma on rajun raaka. Kun kahdeksikko potkaistaan käyntiin, tuntuu se sielussa saakka. Tämä on autoilua aidoimmillaan. Parannuksia on tullut etenkin alustaan, joka kantaa auton massan aiempaa paremmin. Lyhyen koeajon aikana tarjoutui mahdollisuus ajaa uutta Mustangia pienellä moottoriradalla, jossa sen ominaisuudet pääsivät paremmin oikeuksiinsa. Vaikka rata on töyssyinen ja heikossa kunnossa, menee Mustang kiltisti kuskin toivomaan suuntaan. Uudistuksen myötä muskelia on digitalisoitu etenkin ohjaamosta. Mittaristo ja tietoviihdenäyttö muodostuvat yhdestä suuresta paneelista, ja fiilis on tuotu toden teolla vuoteen 2024. Ajotiloja on kuusi, joista yhtä saa räätälöityä oman makunsa mukaiseksi. Säätöä on tarjolla kaasunvasteeseen, äänimaailmaan, ohjaustuntumaan ja jousitukseen. Vaikka Mustangin kultaisten vuosien voisi kuvitella olevan takanapäin, on todettava, että kuusikymppinen on varsin vireässä kunnossa. Toki kolmen vuosikymmenen takaiset kehitysversiot ovat cooleja pelejä, mutta ei uutta sukupolvea sovi vähätellä. Yksi asia kaikkia sukupolvia kuitenkin yhdistää: V8-moottorin suloinen sointi on vastustamaton. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 11.4.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla 20.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille 10.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka? 26.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger – Mukavasti järeä lava-auto 3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta 22.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: onko Ford Ranger Raptor maailman hyödyllisin turhake? 9.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 29.6.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko kaikilla automaattivaihteisilla autoilla ajaa pesukadulle? 29.6.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Volkswagen Golf Cabriolet tarjoaa ulkoilmahupia ilman mailoja 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia