22.6.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Kawasaki ZX-4RR – paljon asennetta ja vielä enemmän kierroksia Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän tauon jälkeen 400-kuutioisten luokassa on tarjolla jälleen nelisylinterinen vaihtoehto. Kawasaki tarjoileekin todella urheilullisen luonteen, mutta samalla edellyttää myös kuljettajalta urheilullista ajotyyliä. Kun 400-kuutioisesta moottorista puristetaan irti 77 hevosvoimaa, tarkoittaa se yli 190 hevosvoiman litratehoa. Lukema on siis täysin vertailukelpoinen tehokkaimpien 1000-kuutioisten sporttipyörien kanssa. Tällaisen teholukeman saavuttaminen edellyttää männän lyhyttä iskunpituutta (39,1 mm) ja korkeaa kierroslukua (punaraja 16 000 kierroksella). Kun tähän vielä lisätään yhdistettynä matala maksimivääntölukema 39 newtonmetriä ja sen saavuttaminen korkealla 13 000 kierroksella, niin saadaan jo aavistus millainen moottori on luonteeltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyt ykkösvaihteen välitys yllättääKun sporttipyörillä on tottunut pitkäksi välitettyyn ykkösvaihteeseen, niin Kawasaki yllättää ensimmäisen kerran jo liikkeelle lähdettäessä. Ykkösvaihteella kytkin vapautettuna ja tyhjäkäyntikierroksilla nopeusmittari näyttää vain yhdeksän kilometrin tuntinopeutta. Lyhyelle ykkösvaihteelle on hyvät perusteet; varsinainen tehoalue alkaa vasta 10 000 kierroksen paremmalta puolelta, joten pitkä ykkönen merkitsisi turhaa odottelua ennen kuin sitä. Huima huippunopeus80 hevosvoimaa lähentelevällä teholla ZX-4RR kerää lähes 240 kilometrin huippunopeuden, todellista nopeutta. Valmistajan mukaan se jää huippunopeudessa vain 4 km/h 124-hevosvoimaiselle isoveljelle eli ZX-6R:lle. Mainitun lukeman saavuttaminen tosin edellyttää myös kuljettajalta fyysisesti sopivia mittoja, eli katteen suojaan mahtumista. Moottorin koko saattaa unohtuaAjossa pieni, nelisylinterinen ja korkeaviritteinen moottori on hyvin kaksijakoinen. Käyntiääni on miehekäs ja sporttipyörille sopiva, mikä saa kuljettajan helposti unohtamaan, että kyseessä on vain 400-kuutioinen moottori. Maantienopeuksissa suurimmalla vaihteella kun kääntää kaasun pohjaan, niin tuloksena on lähinnä karkeiden imuäänien kovempi taso. Henkilöautoista toki pääsee ohi, mutta kuutosvaihteella ei mitenkään ripeästi. Jos haluaa edetä urheilullisemmin, on kiihtyvyyden maksimoimiseksi syytä vaihtaa kaksi, jopa kolme vaihdetta pienemmälle Parhaimmillaan menohalut ovat, kun pitää kierrosluvun 13 000 ja 16 000 kierroksen välillä. Kolmosvaihteella se tarkoittaa jo selvästi laittomia nopeuksia Suomessa, kakkosella taas mutkateille sopivia nopeuksia. Mutta näin se pitää ollakin tässä kokoluokassa, jos haluat urheilullisen ja korkeaviritteisen moottorin, niin juuri sellaisen Kawasaki tarjoaa, muttei juurevaa vääntöä alhaisilla kierroksilla .Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kawasaki ZX-4RR Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 399cc Teho: 57 kW (77 hv) / 14 500 r/min Vääntö: 39 Nm / 13 000 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1380 mm Istuinkorkeus: 800 mm Tankin tilavuus: 15 litraa Massa tankattuna: 189 kg Hinta: 12 700 € Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 12.3.2024 Ajoneuvot Uusin Kawasaki-malli myytiin loppuun kolmessa päivässä 16.11.2023 Ajoneuvot Kawasaki Ninja 40 vuotta – Erikoismalleilla juhlavuoteen 5.12.2021 Ajoneuvot Kawasaki Versys 650 – lisää tekniikkaa ja tyyliä 26.11.2021 Ajoneuvot Kawasaki H2 SX – Huipputehokas tutkailija 29.9.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z 650 RS – tyyli ja tekniikka lainattu eri malleista 28.8.2021 Ajoneuvot Z900RS SE – Retro-Kawasaki paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla 19.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z 650 on huomiota herättämätön suosikki 1.2.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z H2 SE – Z-malliston pehmeästi etenevä lippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti