27.11.2024

Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa

Kuva Eetu Kokkonen
MG HS

MG HS on kiinalainen lataushybridi, jonka valttikorttina on odotettuun tapaan hinta.

Kiinalaiset aloittivat marssin Suomen automarkkinoille alun perin täyssähköautoilla. Maxus Euniq 5 avasi pelin muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen markkinoille on ilmaantunut kourallinen tai parikin uusia merkkejä.

MG HS

Näistä merkeistä MG kuuluu yksiin olennaisimpiin. Nyt virallisen maahantuonnin alettua perinteisen brittimerkin nimeä kantava kiinalaisvalmistaja alkoi tuomaan sähköautojen lisäksi Suomeen myös täys- ja lataushybridejä. Yksi niistä on tämän artikkelin lataushybridi MG HS.

MG HS

MG HS:n akseliväli on 2 765 millimetriä, kokonaispituus 4 670 mm, leveys 1 890 mm ja korkeus 1 663 mm. Kokoluokaltaan HS istuu siis kutakuinkin Toyota Rav 4:n ja Škoda Kodiaqin välille. Tavaratilaksi ilmoitetaan 441 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aina etuvetoinen

Auton bensiinimoottori on 1,5-litrainen ja turboahdettu. Sähkömoottorin kanssa voimalinjan kokonaisteho on parhaillaan 200 kilowattia (272 hevosvoimaa). Voima välitetään automaattivaihteiston kautta aina vain eturenkaille, nelivetoa ei ole siis saatavilla.

MG HS

Ajoakun kokonaiskapasiteetti on 21,4 kilowattituntia, ja WLTP-standardin mukainen täysin sähköinen toimintamatka on jopa 103 kilometriä. Auton sisäinen laturi on 6,6 kilowattinen, mutta ikävä kyllä vain yksivaiheinen. Suurimmalla osalla kotilataajista paras käytettävissä oleva teho 16 ampeerin sulakkeen kautta on 3,7 kW.

MG HS PHEV:n hinta alkaa Comfort-varustelulla 39 993 eurosta, ja paremmalla Luxury-varustelulla 40 843 eurosta. Auton varustevaihtoehtojen selailuun ei ostajan tarvitse käyttää kovin paljoa aikaa, sillä MG:lle tyypilliseen tapaan valmiiden varustepakettien päälle voi valita ainoastaan metallivärin, vetokoukun, ja talvirenkaat.

Tarkemmin autoon ja sen ajotuntumiin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon parissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat