3.3.2021

Maistiainen: Paragan Eurobox – 20 kuutiota tavaraa B-kortilla

Paragan Eurobox

Tarvitsetko yli 20 kuutiometriä suoraseinäistä tavaratilaa, mutta sinulla on vain henkilöauton ajokortti? Paragan Eurobox tarjoaa ratkaisun.

Tšekkiläinen Paragan on jo 30 vuotta valmistanut hevoskuljetusautoja pakettiautojen alustalle. Siinä hyväksi havaitut ominaisuudet, matala lattia, reipas sisäkorkeus, suuri kuormatila ja suorat seinät sopivat moneen muuhunkin tehtävään. Niinpä nyt samalla peruskonseptilla on tuotu markkinoille laatikkomaisia Eurobox-pakettiautoja.

Lähtökohtana on kuormatilan maksimointi lattiaa pudottamalla ja seiniä levittämällä. Siinä missä peltiseinäisten pakujen tilavuudet ehtyvät 17 kuutioon, Eurobox jatkaa siitä 18–25 m3 -kokoisina. Toisena ilmiselvänä etuna ovat pystysuorat seinät: tila on tarkemmin hyödynnettävissä ja helpommin rakenneltavissa. Rungolle tehtyyn jakelukoriin verrattuna lattia on matalammalla, mutta takalokasuojat anastavat osan kuormatilasta.

Paragan Eurobox

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnetut alustavalmistajat

Euroboxien ohjaamo ja tekniikka tulevat tunnetuilta pakettiautojen valmistajilta kuten matkailuautoissakin, mutta niistä poiketen alustan voi valita useimmilta merkeiltä. Yleisimpiä niin sanottuja tonniluokan autoja ei kuitenkaan ole kelpuutettu, vaan pykälää järeämpiä malleja 3 500 kilogramman kokonaispainoisina. Matalan lattian edellytys on etuveto – tilauksesta saa myös taka- tai nelivedon.

Aivan mieltymystensä mukaan merkkiä ei voi valita, sillä korin pituudet (3,6–5,1 m) ja akselivälit ovat merkkikohtaisia. Korin sisäleveys (2 027 mm) ja -korkeus (2 287 mm) ovat kaikissa yhtenevät. Jokaiselle merkille tehdään kahta eripituista koria, XL ja XXL. Vähiten tilaa (18–22 m3) on Renault Masterin ja Opel Movanon alustoilla. Suurimpia ovat (20–25 m3) MAN TGE, Volkswagen Crafter ja Mercedes-Benz Sprinter.

Paragan Eurobox

Väliin jääviä vaihtoehtoja ovat Fiat Ducato, Peugeot Boxer ja Citroen Jumper. Valintaan vaikuttanee myös hinnoitteluporras, saksalaiskolmikko maksaa kymppitonnin enemmän kuin koko muun joukon 59 900 euroa.

Monipuolisesti räätälöitävissä

Euroboxin korin seinät ja katto on valmistettu polyuretaanieristetystä levystä. Perusvarustukseen kuuluu vanerilattia kuormankiinnityslenkkeineen ja pariovet takaseinässä. Vaihtoehtoja löytyy niin lattiamateriaaleille, kiinnitysratkaisuille kuin korin värityksellekin. Ohjaamosta tavaratilaan on saatavissa ovi ja ohjaamon päällä olevaan ilmanohjaimeen lepotila kuljettajalle. Erilaisia oviratkaisuja, ikkunoita tai vaikka kioskilippa on räätälöitävissä. Lisävarusteiksi on tarjolla muun muassa lämmitin, kylmäkone, peruutuskamera, ajosilta, astinlauta tai ilmajouset. Autoa varustellessa on oltava maltti mukana. Henkilöautokortilla ajettavan auton kokonaismassa ei saa ylittää 3 500 kiloa, tällöin kantavuus on 950–1 250 kg mallista riippuen.

Paragan Eurobox

Ohjaamoihin, moottoreihin ja alustaratkaisuihin Eurobox ei tee muutoksia. Niinpä ajettavuus ja mukavuus ovat alkuperämallien kaltaiset. Pisimmillään 4,5 metrin akseliväli ja 8 metrin pituus toki vaativat kääntyäkseen peruspakua enemmän tilaa. Samoin kolmen metrin korkeus on liikaa useimmille porttikongeille ja pysäköintitaloille. Joka tapauksessa ihmetyttää, ettei tällaista ratkaisua ole ennen nähty. Kevyitä tilaa vieviä kuljetuksia on paljon muutoista alkaen. Tilan voi myös rakentaa kioskiksi, pieneksi verstaaksi, moottoripyörä tai -kelkkavarikoksi; vain mielikuvitus on rajana.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia