15.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi Audace – mattamusta voittaa blingblingin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi Audace:n retro ulkonäkö kätkee hienoa tekniikkaa. Hyvää: moottori, tasapainoinen ulkonäkö. Huonoa: polttoaineen kulutus, värinät tyhjäkäynnillä. Huomion herättämiseksi ei aina tarvita kirkkaita värejä ja blingblingiä. Mattamusta väritys ja mahdollisimman karu ulkonäkö ovat nekin toimiva ratkaisu.Kolmesataakiloinen pitkän akselivälin Moto Guzzi Audace vaatii määrätietoisia otteita. Ensimmäisen varoituksen Audace antaa jo paikallaan kaasuteltaessa, jolloin pitkittäinen moottori heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa kaasua käännettäessä. Vauhdissa ilmiötä ei esiinny.Liikkeellelähdössä ja parkkipaikkapyörittelyssä painon huomaa. Mitä enemmän vauhtia, sen paremmalta Audace tuntuu. Parhaimmillaan se on loivia mutkia sisältävällä tiellä, jyrkemmissä mutkissa pitkä akseliväli ja leveä takarengas ehdottavat loivempaa käännöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAggressiivinen ajoasentoAjoasento on linkkuveitsimäinen. Jalkatapit on viety eteen, samoin leveä ohjaustanko.Kaupungissa ja mutkateillä aggressiivista ajoasentoa ei voi moittia, mutta suorilla teillä paino on liikaa istumalihasten varassa ja se aiheuttaa puutumista.Audacen ei ole tarkoituskaan olla matkapyörä, siihen tarkoitukseen sopii paremmin samalla rungolla ja moottorilla varustettu California Touring.Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö. Vaimennus toimii mainiosti hitaassa ja urheilullisessa ajossa, vain terävissä heitoissa vaimennus ei ehdi mukaan. Customiksi joustovarat ovat ilahduttavan pitkät: edessä ja takana 120 milliä. Brembon radiaalijarruilla vauhti pysähtyy tehokkaasti.Paljon elektroniikkaaKatteettoman pyörän uumeniin on kätketty yllättävän paljon elektroniikkaa. Tehoasetuksia on kolme, joista sadekelin vaihtoehto (Pioggia) leikkaa huipputehoa ja touringissa (Turismo) moottori reagoi pehmeästi kaasuun. Hauskimmaksi osoittautuu Veloce eli urheilullisin vaihtoehto, joka ei kuohi moottorin voimavaroja. Luistonesto on hyvä apuväline vääntävän moottorin yhteydessä. Vakionopeussäädintä käytetään kaasukäden sormilla.Moto Guzzi on yhdistänyt onnistuneesti power cruiserin ja hillityn retrotyylin. Mattamusta yleisväri ja ilmajäähdytteinen moottori sopivat tyyliin. Kokonaisuuden täydentävät onnistuneesti muotoillut lyhyet vaimentimet yhdessä stereoperän kanssa.Katso lisää: Motoguzzi.comTeksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi Audace Hinta alkaen 22 300 € Moottori V2-bensiinimoottori 1 380 cm³, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 71 kW (96 hv), 6500 r/min Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1695 mm Omamassa: 299 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 740 mm. Tankin tilavuus: 20,5 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70R18, takana 200/60R16. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?