2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: mutavelliä ja röykytystä Nissan X-Trailillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Nissan X-Trail kipuaa kerkeästi kalkkikivilouhoksen jyrkänteitä. Nelivetoisella Nissan X-Traililla on lysti päästellä Saksan Schwarzwaldissa Geisingenissä sijaitsevalla valtavan kokoisella kalkkikivilouhoksella. Olot ovat haastavat, jyrkkiä vastaleita ja myötäleitä riittää.Toimivalla louhokselle riittää myös väisteltävää. Järkyttävän suurten dumpperien eli maansiirtoautojen ja ahkerasti hyörivien kauhakuormaajien kanssa ei tee mieli kinastella etuajo-oikeudesta.Dumpperikuski ei välttämättä edes havaitsisi ajaneensa ylitsemme.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulokkaan uusi voimalinjaNissanin crossover-perheen uusin tulokas tiivistää mallistoa. Alla on Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT.Itse X-Trail ei toki ole automallina uusi, mutta uutta on voimalinja eli nelivedon ja portaattoman automattivaihteiston yhdistelmä.Ja ihan uutta on X-Trailin voimanlähde eli 177 hevosvoiman kaksilitrainen dieselmoottori, jonka voimat osoittautuvat louhoksellakin riittäviksi. Harmi kyllä tämä pätevä malliversio tulee Suomeen vasta keväällä 2017.Kapeilla harjanteillaAjolinjat vievät välillä kapeille harjanteille, joiden molemmilla puolilla on jyrkkä noin kolmikymmenmetrinen pudotus, joten ajolinjat saa valita tarkasti.Autoa ei sinänsä vaikea pitää keskellä kapeaa ajoväylää, onhan autossa ratti, mutta niljakkaaksi vettynyt tienpinta huojuttelee yllättävän ilkeästi – etenkin ylä- ja alamäissä.Maavara, rengastus tai älykkäät avustimet eivät riitä takaamaan etenemistä, jos kilvoitellaan fysiikan lakien kanssa. Jos ei kehrää vauhtia riittävästi vetisenliukkaaseen ylämäkeen, jää onnistuminen haaveeksi.Leikkimielen unohtaenLouhoksen hiekkatöyräiden ja aluetta ympäröivän metsän röykyttävien kinttupolkujen ajotehtävät ovat osa leikkimielistä ja monikansallista kisailua, jossa saa pisteitä kultakin rastilta.Leikkimielinen-sanan voi tosin unohtaa, kun omista rattikyvyistään vakuuttuneet vetomiehet asettuvat viivalle!Hiekkavellissä on hauska kokeilla kuinka rivakasti ja oikea-aikaisesti nelivedon automatiikka reagoi pidon vaihdellessa renkaiden alla. Ei empimisiä, ei valittamista.Kaikkein jyrkimmille osuuksille on fiksua valita lukittu neliveto ja napsauttaa kamerajärjestelmä päälle, jotta jyrkän mäen lakea lähestyttäessä näkee muutakin kuin konepellin ja taivasta. Näytöltä kamerakuvasta näkee ajoissa mitä edessä odottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVai ei 12 litraa riitä voittoon!Seuraavalla ajorastilla on maltti valttia, sillä X-Trailin katolla on ämpäri, jossa on 15 litraa vettä.Tieuran reunojen kuopat heiluttelevat vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle. Vesi läikkyy pitkin auton kylkiä heilahtelujen tahdissa, mutta jos tasaa kulkua kaasun ja jarrun hienovaraisella annostelulla, jää ämpäriin riittävästi pesuvettä rapaisten kenkien huuhtelemiseksi.Vaikea osio menee autokuntamme mielestä niin erinomaisesti, että heitämme ylävitoset.Lopputuloksia julkistettaessa tulee pettymys. On pakko äimistellä kuinka ruotsalaiskollegat muka voivat olla pisteissä suomalaisten edellä, jäihän ämpäriimme peräti 12 litraa vettä!Vaadin kisan uusintaa tai pisteiden tarkistuslaskentaa!Mitä mieltä olette, olisiko tarkistuslaskennan paikka? 2.0 4WD six-speed manual 149 g/km 5.6 l/100 km 2.0 2WD Xtronic CVT auto 148 g/km 5.6 l/100 km 2.0 4WD Xtronic CVT auto 158 g/km 6.0 l/100 km Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?