24.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover on maastoautojen kummisetä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover on maastoautoista ensimmäinen. Hyvää: tyylikkyys, mukavuus, maastokykyisyys. Huonoa: navigaatiojärjestelmä turhankin perinteikäs. Niin upea auto kuin Audi SQ7 onkin, sillä ajaessa ei voi välttyä pohtimasta suureen katumaasturiin liittyviä imagoasioita. Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden katseet kyseenalaistavat myös BMW X5:n ja muut kilpailijat. Mukava ja tilava katumaasturi mielletään helposti pelkäksi statussymboliksi. Olisi valheellista väittää, etteikö myös Range Rover kääntäisi päitä. Auton valtavaa kokoa korostavat klassisen kulmikkaat, mutta tyylipuhtaat linjat. Range Roverin etuna on aika. Seitsenkymmentäluvulla esitelty Land Roverin ja henkilöauton yhdistelmä ehti muodostua käsitteeksi kauan ennen katumaasturibuumia. Siksi Range Roveria ei joudu selittelemään – eikä kukaan kyseenalaista sen maastokykyä. Edullisimmillaan ohjaksiin pääsee 145 448 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Metsään ja takaisin Koeajettuna tasan 200 000 euroa maksavaa mobilisoitua kartanoa ei kehdannut viedä metsään. Jos olisi kehdannut, olisi sieltä teknisten tietojen perusteella päässyt myös pois: alennusvaihteistoa ja keskitasauspyörästön lukitusta täydentää Autobiography-varustetasossa Terrain Response 2 -luistonestojärjestelmä. Land Roverin kehittämä järjestelmä perustuu pyöräkohtaiseen pidon mittaamiseen ja hallintaan. Renkaiden sutimista pyritään välttämään, sillä tyhjää lyövä pyörä kaivaa autoa syvemmälle. V8-malleihin saa tasauspyörästön lukon myös taka-akselille. Ääripaikkoihin Range Roverinsa vievän kannattaa ruksata lisävarustelistalta 577 euroa maksava kahluusyvyyden tunnistin. Ilman sitä tehtaan sallima 90 sentin kahluusyvyys voi vahingossa ylittyä. Kauttaaltaan nahkaa Kahluuta ja kauppareissuja mukavoittaa ilmajousitus. 22-tuumaisista vanteista huolimatta suuretkin töyssyt ylittyvät lähes edustusautomaisesti. Myös alhainen melutaso miellyttää. Korkeudensäätö tapahtuu Range Roverissa poikkeuksellisen nopeasti, ja yläasennossa maavaraa riittää 296 milliä. Pysäköitynä Range Rover niiaa sisäänkulkukorkeuteen, jotta ylelliseen ohjaamoon pääsee vaivatta. Sisätiloja hallitsee nahka. Istuimet, ovet, kojelauta ja jopa kauhukahvat ovat verhoiltu pehmeällä nahalla. Alcantaraa muistuttavan kattoverhoilunkin voi vaihtaa nahaksi 1 731 eurolla! Tyylikkyys, maastokykyisyys ja ylellisyys ovat brittiperinteiden mukaisesti kunnossa. Ympäristöystävällisyydestäkään autoa ei voi moittia. Paras Autobiography-varustetaso on nyt saatavilla pienimmällä TDV6-dieselmoottorilla. Aivan luvattuun 6,9 litraan dieseliä sadalla kilometrillä ei koeajossa päästy, mutta reilun litran suurempaakin kulutusta voi pitää kohtuullisena sekalaisessa ajossa. Voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen. Tunteet pelissä Upean kokonaisuuden heikkous on viihde-elektroniikka. Kojelaudan keskinäyttö on karkea ja käyttöliittymä kömpelöhkö. Lohtua tuo erittäin kätevä jaetun ruudun toiminto, jossa katselukulmasta riippuen näytöltä näkee kahta eri kuvaa. Kuljettaja voi siis tarkkailla navigaattoria, kun matkustaja nauttii elokuvasta! Range Rover on hulppea ajoneuvo. Kylmän objektiivisesti katsottuna esimerkiksi edellä mainittu Audi Q7 päihittää brittiklassikon niukasti lähes jokaisella osa-alueella, kenties maastoajo unohtaen. Harva ajoneuvo pystyy kuitenkaan tarjoamaan Range Roverin kaltaista yhdistelmää edustusautomaista mukavuutta, työkonemaista maastokykyä ja ajatonta tyylikkyyttä. Statussymbolin sijaan Range Roverin ratissa tuntee ajavansa jotain erityistä. Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Range Rover TDV6 Autobiography Hinta alkaen 181 659 € Koeajetun auton hinta varusteineen 200 197 € Moottori 2 993 cm³, 6-sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 190 kW (258 hv), 3750 r/min Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 2200 mm, korkeus 1835 mm, akseliväli 2922 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?