24.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover on maastoautojen kummisetä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover on maastoautoista ensimmäinen. Hyvää: tyylikkyys, mukavuus, maastokykyisyys. Huonoa: navigaatiojärjestelmä turhankin perinteikäs. Niin upea auto kuin Audi SQ7 onkin, sillä ajaessa ei voi välttyä pohtimasta suureen katumaasturiin liittyviä imagoasioita. Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden katseet kyseenalaistavat myös BMW X5:n ja muut kilpailijat. Mukava ja tilava katumaasturi mielletään helposti pelkäksi statussymboliksi.Olisi valheellista väittää, etteikö myös Range Rover kääntäisi päitä. Auton valtavaa kokoa korostavat klassisen kulmikkaat, mutta tyylipuhtaat linjat.Range Roverin etuna on aika. Seitsenkymmentäluvulla esitelty Land Roverin ja henkilöauton yhdistelmä ehti muodostua käsitteeksi kauan ennen katumaasturibuumia. Siksi Range Roveria ei joudu selittelemään – eikä kukaan kyseenalaista sen maastokykyä. Edullisimmillaan ohjaksiin pääsee 145 448 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsään ja takaisinKoeajettuna tasan 200 000 euroa maksavaa mobilisoitua kartanoa ei kehdannut viedä metsään. Jos olisi kehdannut, olisi sieltä teknisten tietojen perusteella päässyt myös pois: alennusvaihteistoa ja keskitasauspyörästön lukitusta täydentää Autobiography-varustetasossa Terrain Response 2 -luistonestojärjestelmä.Land Roverin kehittämä järjestelmä perustuu pyöräkohtaiseen pidon mittaamiseen ja hallintaan. Renkaiden sutimista pyritään välttämään, sillä tyhjää lyövä pyörä kaivaa autoa syvemmälle. V8-malleihin saa tasauspyörästön lukon myös taka-akselille.Ääripaikkoihin Range Roverinsa vievän kannattaa ruksata lisävarustelistalta 577 euroa maksava kahluusyvyyden tunnistin. Ilman sitä tehtaan sallima 90 sentin kahluusyvyys voi vahingossa ylittyä.Kauttaaltaan nahkaaKahluuta ja kauppareissuja mukavoittaa ilmajousitus. 22-tuumaisista vanteista huolimatta suuretkin töyssyt ylittyvät lähes edustusautomaisesti. Myös alhainen melutaso miellyttää.Korkeudensäätö tapahtuu Range Roverissa poikkeuksellisen nopeasti, ja yläasennossa maavaraa riittää 296 milliä.Pysäköitynä Range Rover niiaa sisäänkulkukorkeuteen, jotta ylelliseen ohjaamoon pääsee vaivatta. Sisätiloja hallitsee nahka. Istuimet, ovet, kojelauta ja jopa kauhukahvat ovat verhoiltu pehmeällä nahalla. Alcantaraa muistuttavan kattoverhoilunkin voi vaihtaa nahaksi 1 731 eurolla!Tyylikkyys, maastokykyisyys ja ylellisyys ovat brittiperinteiden mukaisesti kunnossa. Ympäristöystävällisyydestäkään autoa ei voi moittia. Paras Autobiography-varustetaso on nyt saatavilla pienimmällä TDV6-dieselmoottorilla. Aivan luvattuun 6,9 litraan dieseliä sadalla kilometrillä ei koeajossa päästy, mutta reilun litran suurempaakin kulutusta voi pitää kohtuullisena sekalaisessa ajossa. Voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen.Tunteet pelissäUpean kokonaisuuden heikkous on viihde-elektroniikka. Kojelaudan keskinäyttö on karkea ja käyttöliittymä kömpelöhkö. Lohtua tuo erittäin kätevä jaetun ruudun toiminto, jossa katselukulmasta riippuen näytöltä näkee kahta eri kuvaa. Kuljettaja voi siis tarkkailla navigaattoria, kun matkustaja nauttii elokuvasta!Range Rover on hulppea ajoneuvo. Kylmän objektiivisesti katsottuna esimerkiksi edellä mainittu Audi Q7 päihittää brittiklassikon niukasti lähes jokaisella osa-alueella, kenties maastoajo unohtaen.Harva ajoneuvo pystyy kuitenkaan tarjoamaan Range Roverin kaltaista yhdistelmää edustusautomaista mukavuutta, työkonemaista maastokykyä ja ajatonta tyylikkyyttä. Statussymbolin sijaan Range Roverin ratissa tuntee ajavansa jotain erityistä.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Range Rover TDV6 Autobiography Hinta alkaen 181 659 € Koeajetun auton hinta varusteineen 200 197 € Moottori 2 993 cm³, 6-sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 190 kW (258 hv), 3750 r/min Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 2200 mm, korkeus 1835 mm, akseliväli 2922 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita