24.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover on maastoautojen kummisetä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover on maastoautoista ensimmäinen. Hyvää: tyylikkyys, mukavuus, maastokykyisyys. Huonoa: navigaatiojärjestelmä turhankin perinteikäs. Niin upea auto kuin Audi SQ7 onkin, sillä ajaessa ei voi välttyä pohtimasta suureen katumaasturiin liittyviä imagoasioita. Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden katseet kyseenalaistavat myös BMW X5:n ja muut kilpailijat. Mukava ja tilava katumaasturi mielletään helposti pelkäksi statussymboliksi.Olisi valheellista väittää, etteikö myös Range Rover kääntäisi päitä. Auton valtavaa kokoa korostavat klassisen kulmikkaat, mutta tyylipuhtaat linjat.Range Roverin etuna on aika. Seitsenkymmentäluvulla esitelty Land Roverin ja henkilöauton yhdistelmä ehti muodostua käsitteeksi kauan ennen katumaasturibuumia. Siksi Range Roveria ei joudu selittelemään – eikä kukaan kyseenalaista sen maastokykyä. Edullisimmillaan ohjaksiin pääsee 145 448 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsään ja takaisinKoeajettuna tasan 200 000 euroa maksavaa mobilisoitua kartanoa ei kehdannut viedä metsään. Jos olisi kehdannut, olisi sieltä teknisten tietojen perusteella päässyt myös pois: alennusvaihteistoa ja keskitasauspyörästön lukitusta täydentää Autobiography-varustetasossa Terrain Response 2 -luistonestojärjestelmä.Land Roverin kehittämä järjestelmä perustuu pyöräkohtaiseen pidon mittaamiseen ja hallintaan. Renkaiden sutimista pyritään välttämään, sillä tyhjää lyövä pyörä kaivaa autoa syvemmälle. V8-malleihin saa tasauspyörästön lukon myös taka-akselille.Ääripaikkoihin Range Roverinsa vievän kannattaa ruksata lisävarustelistalta 577 euroa maksava kahluusyvyyden tunnistin. Ilman sitä tehtaan sallima 90 sentin kahluusyvyys voi vahingossa ylittyä.Kauttaaltaan nahkaaKahluuta ja kauppareissuja mukavoittaa ilmajousitus. 22-tuumaisista vanteista huolimatta suuretkin töyssyt ylittyvät lähes edustusautomaisesti. Myös alhainen melutaso miellyttää.Korkeudensäätö tapahtuu Range Roverissa poikkeuksellisen nopeasti, ja yläasennossa maavaraa riittää 296 milliä.Pysäköitynä Range Rover niiaa sisäänkulkukorkeuteen, jotta ylelliseen ohjaamoon pääsee vaivatta. Sisätiloja hallitsee nahka. Istuimet, ovet, kojelauta ja jopa kauhukahvat ovat verhoiltu pehmeällä nahalla. Alcantaraa muistuttavan kattoverhoilunkin voi vaihtaa nahaksi 1 731 eurolla!Tyylikkyys, maastokykyisyys ja ylellisyys ovat brittiperinteiden mukaisesti kunnossa. Ympäristöystävällisyydestäkään autoa ei voi moittia. Paras Autobiography-varustetaso on nyt saatavilla pienimmällä TDV6-dieselmoottorilla. Aivan luvattuun 6,9 litraan dieseliä sadalla kilometrillä ei koeajossa päästy, mutta reilun litran suurempaakin kulutusta voi pitää kohtuullisena sekalaisessa ajossa. Voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen.Tunteet pelissäUpean kokonaisuuden heikkous on viihde-elektroniikka. Kojelaudan keskinäyttö on karkea ja käyttöliittymä kömpelöhkö. Lohtua tuo erittäin kätevä jaetun ruudun toiminto, jossa katselukulmasta riippuen näytöltä näkee kahta eri kuvaa. Kuljettaja voi siis tarkkailla navigaattoria, kun matkustaja nauttii elokuvasta!Range Rover on hulppea ajoneuvo. Kylmän objektiivisesti katsottuna esimerkiksi edellä mainittu Audi Q7 päihittää brittiklassikon niukasti lähes jokaisella osa-alueella, kenties maastoajo unohtaen.Harva ajoneuvo pystyy kuitenkaan tarjoamaan Range Roverin kaltaista yhdistelmää edustusautomaista mukavuutta, työkonemaista maastokykyä ja ajatonta tyylikkyyttä. Statussymbolin sijaan Range Roverin ratissa tuntee ajavansa jotain erityistä.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Range Rover TDV6 Autobiography Hinta alkaen 181 659 € Koeajetun auton hinta varusteineen 200 197 € Moottori 2 993 cm³, 6-sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 190 kW (258 hv), 3750 r/min Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Vääntö 600 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 2200 mm, korkeus 1835 mm, akseliväli 2922 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen