2.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi monet ajavat takavalot pimeänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyn koittaessa ja pimeän tullessa kannattaa perehtyä oman auton valojen toimintaan. Kysymys: Miksi on autoja, joiden takavalot ei pala. Edessäkin vain parkit. Kyse siis Suomesta, ei itänaapurista. Tieliikennelain mukaan autossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Ajo- ja takavalojen käyttöä edellytetään vasta olosuhteiden vaatiessa, esimerkiksi pimeällä tai huonolla kelillä ajaessa. Liikenteessä näkee kuitenkin usein hämärälläkin autoja, joissa palaa vain huomiovalot, eli tutummin parkkivalot. Useimmiten tämä johtuu päiväajovalotoiminnosta, jolloin valokatkaisijan ollessa 0-asennossa vain huomiovalot palavat. Joissakin automalleissa takavalot eivät tällöin pala automaattisesti. Nykyautoissa valokatkaisijassa on myös automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella. Ajovalot kytkeytyvät päälle, kun valoa on auton automatiikan mielestä tarpeeksi. Näkyvyys voi olla heikko myös päivisin huonon kelin takia, eivätkä päiväajovalot ole silloin lain mukaan riittävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päiväajovalotoiminnon takana on EU-direktiivi Jotkut saattavat muistaakin EU:n vuonna 2011 antaman direktiivin, jonka mukaan uusissa autoissa tulee olla päiväkäyttöön erilliset pienitehoiset päiväajovalot eli huomiovalot. Alkuperäisen direktiivin mukaan autojen etu- ja takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa samaan aikaan päästö- ja energiansäästösyistä. Myöhemmin vuonna 2013 direktiiviä täsmennettiin ja vaadittiin, että päiväajovalotoiminnon yhteydessä autossa tulee näkyä kuljettajalle, mitkä valot ovat käytössä. Vaihtoehtoisesti takavalojen on oltava toiminnassa päiväajovalojen kanssa. Direktiivin tarkoitus oli parantaa turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa. Suomessa taas useimmissa autoissa ajovaloautomatiikka on ollut vakiovarusteena jo 1990-luvulta lähtien, joten oltiin totuttu siihen, ettei ajovalojen kytkemiseen tarvinnut kiinnittää huomiota. Direktiivi teki huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin niiden käyttö on täysin laillista tieliikenteessä, sillä kansallisen lainsäädännön tulee toteuttaa direktiivin sisältö. Toivottavaa kuitenkin olisi, että päiväajovaloja osattaisiin käyttää oikein, ja aina tilanteen vaatiessa kytkettäisiin ajovalot päälle. Oman auton valojen toimintaan kannattaa perehtyä Edelleenkään moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä päivävaloajotoimintoa käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös takana palaa valot. Useimmissa uusissa automalleissa ajo- ja takavalot syttyvät, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Valot myös sammuvat, kun auto pysäköidään. Tällöin ajovalo-asento kannattaa olla koko ajan päällä valokatkaisijasta varsinkin, jos oman auton valojen automaatti-asento epäilyttää tai usein unohtaa laittaa katkaisijan oikeaan asentoon. Valojen automatiikan asetuksia useimmiten pystyy säätämään. Esimerkiksi hämärätunnistimen herkkyyttä voi muuttaa sopivammaksi. Syksyn tullessa olisi hyvä säätää tunnistin herkimmilleen. Jokaisen tulisi siis vilkaista käyttöohjekirjaa ja perehtyä oman auton valojen toimintaan, jotta liikenneturvallisuus paranisi. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Finlex, Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa