14.8.2014

Airbusin uutuus A350 kävi esittäytymässä Helsingissä

Viime vuonna ensilentonsa lentänyt Airbus A350 käväisi koelento-ohjelmansa viimeisiin vaiheisiin kuuluvan reittitarkastuslentosarjan lopuksi Helsingissä.

Viime vuonna ensilentonsa lentänyt Airbus A350 käväisi koelento-ohjelmansa viimeisiin vaiheisiin kuuluvan reittitarkastuslentosarjan lopuksi Helsingissä. Finnair on tilannut koneita kaukoliikenteeseensä sitovasti 11 kpl ja optioita 8 kpl.

Finnair saa kaksimoottorisen uutuuden käyttöönsä ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä ensi vuoden syyskuussa. Ensivierailun yhteydessä Finnair julkisti koneen sisustuksen. A350 on Finnairin nykyisiä A330/A340 –kaukoliikennekoneita pykälää suurempi niin ulkomitoiltaan kuin painoltaankin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää paikkoja

Nykykoneiden tyypillisimmässä versiossa on 263 matkustajapaikkaa, samoin varustetussa uutuudessa paikkoja on 297. Näistä 46 on vuoteeksi muuntuvia businessluokan istuimia. Jokaiselta istuimelta on suora yhteys käytävälle. Loosimaisuus takaa yksityisyyden.

Turistiluokan istuimet on ryhmitelty kolmenistuttaviin penkkeihin 3+3+3. Turistiluokan etuosassa on Finnairille uutuutena 43 Economy Comfort –istuinta reilummalla jalkatilalla. Kaikissa penkeissä on matkustajakohtainen kosketusnäyttö, busineksessa 16- ja turistissa 11-tuumainen. Myös nettiyhteys on otettu koneen varustukseen.

Vähemmän kulutusta

Airbus A350 on kokonaan uutta suunnittelua, tosin osaa ratkaisuista on koeteltu jo jättimäisessä A380 –koneessa. A350:n rakenteista yli puolet on hiilikuitua painon säästämiseksi. Myös titaanin osuutta on kasvatettu.

Rolls-Royce on kehittänyt Trent –suihkumoottoristaan uusimman version vain Airbussia varten. Nämä yhdessä aerodynaamisten parannusten kanssa lupaavat reilusti pienempää polttoainelaskua kasvaneesta koosta ja hivenen suuremmasta matkalentonopeudesta huolimatta. Yhtä merkittävää niin matkustajille kuin lentokenttien lähellä asuvillekin on melutason merkittävä lasku.

Matkustajat huomaavat myös suuremmat ikkunat ja värisävyltään muunneltavan LED-valaistuksen, ehkä myös matkustamon tehokkaamman paineistuksen ja ilmanvaihdon vähemmän väsyttävänä. Ensimmäisenä uutuutta pääsee kokeilemaan kaukolennoilla Shanghaihin, Bangkokiin ja Pekingiin ensi syksynä.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat