Liikenne Uutinen 29.10.2014

Autohuollon ärsytyskohdat selville

Suomalainen hiiltyy autohuollossa, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon. Myös epäselvä hinnoittelu, ylimielinen asiakaspalvelu ja pitkät jonotusajat ottavat päähän.

Autoasi-korjaamoketju selvitti, mitkä asiat ärsyttävät suomalaisia eniten autohuollossa. Lähes puolet vastaajista koki ärsyttäväksi sen, että vikaa ei saada kerralla kuntoon. Epäselvä hinnoittelu ärsytti 40 prosenttia, ylimielinen asiakaspalvelu 36 prosenttia ja mahdollisista lisäkuluista kertomatta jättäminen 33 prosenttia vastaajista.

– Vastauksissa näkyy selvästi se, että suuri osa suomalaisautoilijoita hiertävistä asioista liittyy asiakaspalveluun ja -viestintään, Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Tuomas Mustakallio kertoo.

Viiden ärsytyskärki autohuollossa

  1. Lähes 50 prosenttia vastaajista ärsytti se, että vikaa ei saada kerralla kuntoon.
  2. Epäselvä hinnoittelu ärsytti 40 prosenttia vastaajista.
  3. Ylimielinen asiakaspalvelu ärsytti 36 prosenttia vastaajista.
  4. Kolmasosaa (33 %) ärsytti se, että mahdollisista lisäkuluista ei ole kerrottu.
  5. Pitkät jonotusajat huoltoon ärsyttivät 24 prosenttia vastaajista. Pitkät jonotusajat ärsyttävät miehiä enemmän kuin naisia.

Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2014. Siihen vastasi tuhat 18–70-vuotiasta autoilevaa suomalaista. Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy ja tulokset analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Älyautopalvelusta apua?

Autoasi korjaamoketju kertoo kehittävänsä älyautopalvelua, joka yhdistää autoilijan, auton, huoltopalvelut ja ajamisen tietopalvelut yhteen sovellukseen.

Palvelu perustuu siihen, että autoon kytkettävä lähetin on yhteydessä pilvipalveluohjelmistoon ja Autoasi-korjaamoon.

Älyautopalvelusta uskotaan olevan apua myös asiakkaiden autohuollossa kokemien epäkohtien ratkaisemisessa.

– Kun korjaamo saa vikakoodit tietoon, pystyy se tilaamaan tarvittavat osat jo etukäteen ja vika saadaan todennäköisemmin kerralla kuntoon. Autoilija pystyy seuraamaan sovelluksesta auton huoltotarpeita, pyytämään huoltotarjouksen ja varaamaan huollon. Hän saa myös muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta tai katsastuksesta automaattisesti, Mustakallio kuvailee.

Palvelun käyttöliittymä tulee olemaan App Storesta tai Android-kaupasta ladattava maksuton Autoapsi-sovellus. Palvelu on vielä käyttäjätestauksessa.

Älypalvelut käyttöön asteittain

Autoasi ketjun mukaan uuden Älyautopalvelun ominaisuuksia otetaan käyttöön asteittain.

Alkuvaiheessa palvelu tarjoaa ominaisuuksia, jotka tekevät autoilusta huolettomampaa. Korjaamo näkee esimerkiksi vikakoodit ja neuvoo tämän jälkeen autoilijaa tarvittaviin toimiin ilman varsinaista korjaamokäyntiä. Sovelluksen avulla seurataan auton huoltotarpeita.

Autoilijan palvelunäkymään yhdistetään vaiheittain myös tiepalvelu, ajosäätieto ja ajoneuvon hätäpuhelujärjestelmä.

Palvelua käyttämällä rakentuu myös auton tarina, jossa yhdistyy huoltohistoria, katsastustiedot ja ajotapahistoria. Näistä tiedoista saattaa olla apua esimerkiksi autoa myytäessä.

Auton omistaja saa toki itse määritellä, haluaako hän esimerkiksi huoltohistoriaan, paikkatietoon tai ajotapaan liittyviä etuja ja palveluita käyttöönsä.

Jaa artikkeli