8.11.2022

Autoilija, tunnista salakavala musta jää!

Rengastesti nastarengas

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa vinkit, kuinka autoilija voi välttää salakavalan mustan jään vaarat.

Musta jää on salakavala riski, jonka tunnistaminen voi tuottaa päänvaivaa. Ohut ja liukas läpinäkyvä jääkerros on erittäin hankala havaita.

Mustan jään tekee petolliseksi sen huomaamattomuus ja paikallinen esiintyminen, tähdentää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Hyvä keino varautua on opetella tunnistamaan tyypillisimmät tienkohdat, joissa mustaa jäätä esiintyy. Mustaan jäähän voi varautua parhaiten ajamalla hyväkuntoisilla ja laadukkailla talvirenkailla, Vesalainen vinkkaa.

Ja tietty kenties kaikkein tärkein keino varautua mustaan jäähän on vaihtaa talvirenkaat ajoissa alle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaaranpaikkojen ennakointia

Mustalla jäällä tarkoitetaan asvaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta.

– Erityisen petolliseksi sen tekee heikko havaittavuus: autoilija ei joko erota tienpinnassa mitään poikkeavaa tai luulee sen olevan korkeintaan vain märkä.

Tutuilla ajoreiteillä mustaan jäähän on helpompaa varautua, sillä mustaa jäätä muodostuu tyypillisesti samoihin tiettyihin tienkohtiin.

Siltojen kannet ja rampit

Esimerkiksi siltojen kansien ajopinnan lämpötila voi poiketa merkittävästikin maavaraisen tienpinnan lämpötilasta. Siltojen kannet ja ajorampit voivat olla mustan jään päällystämät tai muutoin liukkaammat kuin tienpinnat ennen siltaosuutta. Autoilijan on syytä olla varovainen ja hiljentää nopeutta riskien minimoimiseksi.

Talvisin maaperä on lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva silta- tai ajoramppirakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa. Jäätymistä edesauttaa, jos sillan alla on vesistö.

Notkot ja varjopaikat

Teiden notkot ovat Vesalaisen mukaan vaaranpaikkoja mustan jään näkökulmasta, sillä kylmä ilma raskaampana laskeutuu notkelmiin ja voi jäätää tienpinnat.

Käyttötesti käytetyllä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aukealta varjoon

Avoimet tieosuudet esimerkiksi peltoaukeilla usein sulavat ja kuivuvat päivän edetessä ja auringon vaikutuksesta talvellakin. Toisaalta metsän puuston tai kallioleikkausten varjostamat tieosuudet voivat olla liukkaita, märkiä ja mustan jään valtakuntaa.

Sora- ja asvalttitien taitekohta

Kesäkelillä on totuttu siihen, että asvaltilla on parempi pito kuin soratiellä. Kun sitten sopivissa olosuhteissa musta jää verhoaakin asfaltin, kääntyy tilanne päälaelleen.

Vaihda ajomoodi ajoissa!

Vesalaisen mukaan autoilijan on syytä talvikauden tullen kääntää ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin.

– Ennakointia ja varovaisuutta ei voi talvisen ajokauden tullen liiaksi korostaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat