4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on aiheuttanut hämmennystä erityisesti sähköpyörien omistajien keskuudessa. Sähköpyörän vakuuttaminen riippuu pyörän nimellistehosta ja rakenteellisesta enimmäisnopeudesta. Suurin osa markkinoilla olevista tieliikenteessä sallituista sähköavusteisista polkupyöristä ei tarvitse liikennevakuutusta, jolloin pelkkä kotivakuutus voi riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköavusteinen polkupyörä – yleensä kotivakuutus riittääTieliikennekelpoinen sähköavusteinen polkupyörä kulkee nimensä mukaisesti polkemista avustavalla, enintään 250W tehoisella moottorilla, joka kytkeytyy pois päältä 25 km/h nopeudessa. Polkematta sähköavusteiset pyörät voivat kulkea enintään 6 km/h niin sanotulla lähtöavustuksella. Valtaosa markkinoilla olevista sähköpyöristä kuuluu tähän luokkaan, eikä niitä tarvitse liikennevakuuttaa. Nämä pyörät kuuluvat yleensä kotivakuutuksen piiriin, joka kattaa esimerkiksi varkaudet ja vahingot vakuutuksesta riippuen.Mitä kotivakuutus kattaa?Kotivakuutusten kattavuudessa on eroja eri vakuutusyhtiöiden välillä, joten on tärkeää lukea tarkasti oman kotivakuutuksen ehdot. Eroja on esimerkiksi korvausrajoissa eli siinä, minkä arvoisia pyöriä korvataan kotivakuutuksen kautta. Yleisesti ottaen kotivakuutus kattaa kolari- ja varkausvahingot.Jos kotivakuutukseen kuuluu vastuuvakuutus, se korvaa vahingot, joita sähköpyöräilijä aiheuttaa ulkopuolisille henkilöille tai omaisuudelle. Mikäli vakuutukseen sisältyy irtaimiston rikosturva, se kattaa lukittujen sähköpyörien varkaudet ja ilkivallan. Korvauksen saaminen edellyttää yleensä rikosilmoituksen tekemistä.Kotivakuutus ei yleensä korvaa tavanomaisessa käytössä tai kulumisen seurauksena tapahtuvia rikkoutumisia, mutta esimerkiksi kaatumisen seurauksena tapahtuvat vauriot korvataan yleensä.Milloin tarvitsee liikennevakuutuksen?Tieliikenteessä ovat sallittuja myös sähköpyörät, joiden teho on enintään 1 kW ja rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. Ne ovat virallisesti moottorilla varustettuja polkupyöriä (L1e-A). Ne tarvitsevat lakisääteisen liikennevakuutuksen vain, jos paino on yli 25 kg, mutta niitä ei tarvitse rekisteröidä.Sähköpyörät, joiden teho on yli 1 kW tai niiden sähköavustus avustaa yli 25 km/h nopeudella, eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Jos tällaista laitetta halutaan käyttää liikenteessä, on sen oltava hyväksytty sopivaan luokkaan, esimerkiksi mopoksi (L1e-B). Niille on hankittava tieliikennelain mukaan liikennevakuutus. Tällaista ajoneuvoa koskevat myös ajokorttisäännökset.– Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei vakuuteta. Lisäksi markkinoilla on sähköpyöriä, joissa moottorin teho on yli 250 W. Niiden vakuuttaminen määräytyy sähköisten liikkumisvälineiden nopeutta ja painoa arvioivan 25/25-säännön mukaan. Pyörän tekniset ominaisuudet löytyvät pyörän mukana tulevista papereista. Niitä kannattaa tutkia jo ennen ostopäätöstä, jottei jälkikäteen tule yllätyksiä, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.Liikennevakuutusvelvollisuuden voi selvittää esimerkiksi Liikennevakuutuskeskuksen verkkotestillä, vastaamalla muutamaan ajoneuvoa koskevaan kysymykseen. Jos et tiedä, sopiiko sähköpyöräsi tieliikennekäyttöön, asia kannattaa tarkistaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös maastoajoon tarkoitettu sähköpyörä on vakuutettavaTieliikenteeseen soveltumattomilla pyörillä voi ajaa maastossa maanomistajan luvalla. Silloin pyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, jos nopeus ylittää 25 km/h tai sen paino on yli 25 kg. Pakollinen liikennevakuutus ei kuitenkaan tee niistä laillisia tieliikenteessä, vaan vakuutus on oltava maastossa tapahtuvien vahinkojen varalta.– Sähköpyöriä myyvät tahot ovat hyvin sisäistäneet uuden lain. Kuluttajille myydään pääsääntöisesti lain tarkoittamia vakuutusvelvollisuudesta vapautettuja sähköavusteisia polkupyöriä. Muiden myytävien sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus olisi syytä tuoda selkeästi esille, mutta valitettavasti myös harhaanjohtavaa markkinointia esiintyy, Jumppanen toteaa.Nopeuden rajoittaminen jälkikäteen ei tee sähköpyörästä tieliikennekelpoistaPyörän ominaisuuksien määrittely on herättänyt kysymyksiä rakenteellisen nopeuden osalta. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan sillä tarkoitetaan nopeutta, jonka pyörän valmistaja tai maahantuoja on sille ilmoittanut ja asettanut. Näitä asetuksia tai rajoituksia ei saa muuttaa. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka maastoon tarkoitetun sähköpyörän, jonka rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoittaisi itse kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.Sähköpyörän painon ja tehon määrittelyPainon osalta sähköpyörissä arvioidaan niiden nettopainoa, kun ne ovat käyttövalmiina. Esimerkiksi ajoneuvon akun paino lasketaan mukaan ajoneuvon nettopainoon, mutta erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa. Teholla puolestaan tarkoitetaan pyörän nimellistehoa, ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna.Lähteet: Helkama, Liikennevakuutuskeskus, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti