27.8.2019

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: ”Mielikuva siitä, että ulkomailta tuodaan vanhoja romuja on harhaanjohtava.”

Pasi Nieminen

Autoliiton toimitusjohtajan mukaan ihmistä, joka vaihtaa vanhan autonsa uudempaan käytettyyn siellä, missä se edullisimmin onnistuu, ei kannata syyllistää.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ottaa kantaa käytettyjen autojen tuontiin 28.8.2019 ilmestyvän Moottorin kolumnissaan.

Niemisen mukaan näkemykset siitä, että käytettynä maahantuotavat autot olisivat elinkaarensa lopussa olevia romuja ja käytettyjen tuontiautojen kauppa olisi suoraan pois uusien autojen kaupasta, johtavat helposti harhaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliiton mukaan Suomessa myydään vuodessa 120 000 uutta ja noin 600 000 käytettyä autoa. Käytetyistä autoliikkeet myyvät noin 60 prosenttia ja 40 prosenttia vaihtaa omistajaa yksityisten ihmisten välisessä kaupassa.

Käytettyinä maahantuotuja autoja tulee Suomeen tänä vuonna noin 55 000 kappaletta, joista niin ikään autokauppa tuo noin 60 prosenttia ja yksityiset ihmiset loput. Suomessa käytettyjen autojen kauppa on merkittävä työllistäjä.

Monta syytä tuontiautojen suosioon

Miksi tuonti sitten vetää hyvin? Siihen on Niemisen mukaan useita syitä.

Käytettyjen autojen tuonnin esteet ovat poistuneet ja mielikuva tuontiautojen kategorisesti heikommasta laadusta ja arvosta ovat karisseet. Ostaminen, auton etsiminen, auton historiatietojen selvittäminen, maksaminen, autoverotuksen ennakointi ja tuonti- sekä rekisteröintimenettelyt ovat digitalisoitumisen myötä parantuneet ja helpottuneet.

Epävarmuus tulevasta veropolitiikasta laittaa myös monet harkitsemaan käytetyn ostoa.

Viime aikoina vilkastuneeseen Ruotsin tuontiin on useita syitä, kuten heikko kruunu, Ruotsissa oleva ylitarjonta käytetyistä autoista sekä ruotsalaisten autojen kattava ja pohjoisten olosuhteiden mukainen varustelu.

Vanha vaihtuu parempaan

Tyypillisessä kaupassa käytetty auto vaihtuu toiseen, vähemmän käytettyyn autoon. Keskimääräisen auton arvo on Niemisen mukaan Suomessa 3600 euroa.

Mielikuva siitä, että ulkomailta tuodaan vanhoja romuja on Autoliiton toimitusjohtajan mukaan harhaanjohtava.

– Sieltä haetaan parempaa  ja vähemmän käytettyä kuin se, josta ollaan luopumassa.

Mielikuva siitä, että käytettyjen tuontiautojen kauppa on suoraan pois uusien autojen kaupasta, on sekin Niemisen mukaan harhaanjohtava.

– Harva ostaa käytetyn tuontiauton uuden auton sijaan. Täytyy muistaa myös, että käytettyinä maahantuoduista autoista maksetaan yhtä lailla autoveroa ja lisäksi huolto- ja korjaustoiminta sekä varaosakauppa ovat Suomessa merkittäviä työllistäjiä.

Ymmärrettävästi autokaupan huoli tulevasta on aiheellinen ja saman huolen jakavat myös autojen ostajat ja omistajat.

– Ihmisten syyllistäminen siitä, että he pyrkivät saamaan rahoilleen mahdollisimman hyvän vastineen ja hankkivat käyttötarkoitukseensa sopivia autoja, on typerää ja tarpeetonta.

Ongelmallinen autovero

Ympäristötavoitteet, joihin Suomi on sitoutunut ovat ristiriidassa Suomessa kannettavan autoveron kanssa, Nieminen muistuttaa.

– Ei voi olla niin, että valtio kerää rahaa rekisteröinnin yhteydessä ja samaan aikaan olettaa kansalaisten käyttävän enemmän pääomia uudempien autojen hankintaan.

Poliittisten päättäjien pitäisi linjata tavoitteet ja toimenpiteet nopeasti epävarmuuden poistamiseksi.

– Sitä odottaessa raha ratkaisee ja markkinat toimivat olosuhteiden mukaan.

Lähde: Autoliitto Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat