11.10.2016 Liikenne Autoliitto ja Liikenneturva nostaisivat ylinopeuksien rikesakkorajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rikesakkojen soveltamiseen toivotaan muutoksia. Autoliitto ja Liikenneturva haluaisivat muuttaa nykykäytäntöä, jossa rikesakko määrätään korkeintaan 20 kilometrin ylinopeudesta. Sen jälkeen sovelletaan päiväsakkoja. Autoilu- ja liikennejärjestöjen mukaan ylärajan tulisi ulottaa 30 kilometriin tunnissa. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.fi. – Pienintäkään ylinopeutta ei tulisi ajaa, se on selvä, linjaa Moottorin haastattelema Autoliiton viestintäpäällkkö Jukka Tolvanen. – Mutta toisaalta pienistä, aidosti vahingossa ajetuista ylinopeuksista koituvien seuraamusten tulisi olla oikeudenmukaisia, Tolvanen muistuttaa. Liikenneturvan mukaan se, että korkean nopeuden teillä nopeuden ylitys olisi 30 kilometrin ylinopeuteen asti kevyemmän rikesakkomenettelyn alaista, kohentaisi teiden turvallisuutta. Päiväsakkoja kevyempi rikesakkomenettely veisi poliisilta vähemmän henkilöresursseja ja poliisien työaikaa vapautuisi liikennealvontaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hämäävä liikenneympäristö Autoliitto haluaisi karsia pois vahinkoylinopeudet, joista järjestön mukaan rangaistaan nykyisin turhan kovalla kädellä. Tyypillisesti nopeusrajoitus ylittyy epähuomiossa, kun nopeusrajoitus vaihtuu esimerkiksi satasesta 80 kilometrin tuntinopeuteen. – Liikenneympäristö ei välttämättä laisinkaan kerro autoilijalle, mikä on kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus. Tämä voi johtaa ajamaan hetkellisesti vahingossa liian lujaa, Autoliiton Tolvanen toteaa. Jos autolla on vauhtia 101 kilometriä tunnissa ja peltipoliisi väläyttää ylinopeudeksi 21 km/h, siirrytään rikesakosta päiväsakkoihin, joiden suuruus riippuu autoilijan tuloista. Autoliiton ja Liikenneturvan mielestä rikesakkoa pitäisi porrastaa nopeusylitysten mukaan: isosta ylityksestä iso rikesakko, pienestä pieni. Hallituksen korotusesityksessä rikesakon maksimiksi on ehdotettu lähes kolmeasataa euroa. Kuva: Liikennevirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku