11.10.2016

Autoliitto ja Liikenneturva nostaisivat ylinopeuksien rikesakkorajaa

Talvirajoitus

Rikesakkojen soveltamiseen toivotaan muutoksia.

Autoliitto ja Liikenneturva haluaisivat muuttaa nykykäytäntöä, jossa rikesakko määrätään korkeintaan 20 kilometrin ylinopeudesta. Sen jälkeen sovelletaan päiväsakkoja. Autoilu- ja liikennejärjestöjen mukaan ylärajan tulisi ulottaa 30 kilometriin tunnissa. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.fi.

– Pienintäkään ylinopeutta ei tulisi ajaa, se on selvä, linjaa Moottorin haastattelema Autoliiton viestintäpäällkkö Jukka Tolvanen.

Mutta toisaalta pienistä, aidosti vahingossa ajetuista ylinopeuksista koituvien seuraamusten tulisi olla oikeudenmukaisia, Tolvanen muistuttaa.

Liikenneturvan mukaan se, että korkean nopeuden teillä nopeuden ylitys olisi 30 kilometrin ylinopeuteen asti kevyemmän rikesakkomenettelyn alaista, kohentaisi teiden turvallisuutta. Päiväsakkoja kevyempi rikesakkomenettely veisi poliisilta vähemmän henkilöresursseja ja poliisien työaikaa vapautuisi liikennealvontaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hämäävä liikenneympäristö

Autoliitto haluaisi karsia pois vahinkoylinopeudet, joista järjestön mukaan rangaistaan nykyisin turhan kovalla kädellä. Tyypillisesti nopeusrajoitus ylittyy epähuomiossa, kun nopeusrajoitus vaihtuu esimerkiksi satasesta 80 kilometrin tuntinopeuteen.

– Liikenneympäristö ei välttämättä laisinkaan kerro autoilijalle, mikä on kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus. Tämä voi johtaa ajamaan hetkellisesti vahingossa liian lujaa, Autoliiton Tolvanen toteaa.

Jos autolla on vauhtia 101 kilometriä tunnissa ja peltipoliisi väläyttää ylinopeudeksi 21 km/h, siirrytään rikesakosta päiväsakkoihin, joiden suuruus riippuu autoilijan tuloista.

Autoliiton ja Liikenneturvan mielestä rikesakkoa pitäisi porrastaa nopeusylitysten mukaan: isosta ylityksestä iso rikesakko, pienestä pieni. Hallituksen korotusesityksessä rikesakon maksimiksi on ehdotettu lähes kolmeasataa euroa.

Kuva: Liikennevirasto

Luetuimmat