1.3.2018 Liikenne Autoliitto: poljinpakko ja ajorataharjoittelu vesittävät uutta ajokorttilakia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto on huolissaan, että osa ajokorttikoulutuksen selkeyttämiseen ja keventämiseen tähtäävän lakiesityksen tavoitteista on vaarassa vesittyä eduskunnan käsittelyssä. Hallitus antoi syksyllä eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esityksessä on runsaasti hyviä uudistuksia, kuten kolmivaiheisuudesta luopuminen ja mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hallituksen esitykseen on tuoreimpien tietojen perusteella tulossa eduskuntakäsittelyssä kuitenkin muutoksia, jotka vesittävät lain alkuperäisiä tavoitteita. Hallituksen esityksessä esimerkiksi ajorataharjoittelu oli rajattu pakollisen koulutuksen ulkopuolelle, mutta nyt sitä ollaan ujuttamassa takaisin lakiin. Asiassa on useita ongelmia. Ensinnäkin lähes kaikissa autoissa on nykyisin lukkiutumattomat jarrut ja valtaosassa ajonvakautusjärjestelmä. Liukkaan kelin harjoitteluun hyväksytyt ajoharjoitteluradat on kuitenkin rakennettu 90-luvun alussa vastaamaan silloin käytössä olleiden, 1970-90- luvun autojen tarpeisiin. Nykyisin nämä radat eivät mahdollista opetuksessa nopeuksia, joita vaadittaisiin hyödyllisen oppimiskokemuksen saavuttamiseksi ajonvakautusjärjestelmällä varustetuilla autoilla. Toinen ongelma on ratojen erilaiset pintamateriaalit ja keinoliukkauden toteutustavat, minkä vuoksi nykyaikaisella turvatekniikalla varustettujen autojen käyttäytyminen ei vastaa todellisia tieolosuhteita. Näistä syistä radoilla ei käytännössä järjestetä kuljettajien jatkokoulutusta, vaan ainoastaan opetusta, joka radoille lakisääteisesti pakotetaan. – Öljyisellä pellillä ajaminen 30 km/h nopeudella ei tee parempia kuljettajia. Enemmän turvallisuutta lisää se, että ajoharjoittelun voi lakiesityksen mukaan aloittaa jo 16-vuotiaana, mikä tuo mahdollisuuden pitkäaikaiseen oppimiseen valvotusti eri vuodenaikoina ja olosuhteissa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo. Ajorataharjoittelun pakollisuudesta luopuminen voisi käynnistää ajoratojen- ja ajorataharjoittelun pysähtyneen sisällöllisen kehittämisen ja auttaa sitä tarvitsevia kuljettajia saamaan parempaa koulutusta. Ajorataharjoitteluun liittyy lisäksi opetuslupalaisten kannalta ongelmia. Vaikka ratojen ylläpidossa ja omistuksessa on julkista rahaa, niin ratojen hinnoittelussa ja saatavuudessa suositaan autokouluja. Jo ennen eduskuntakäsittelyä hallituksen esitykseen tullut muutos on opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen lisääminen lakiin. Hallituksen esitykseen sisältyvä mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy näin merkittävästi. – Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla, Nieminen toteaa. Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen. Lisäjarrupoljinta ei vaadita opetusautoon missään muussa maailman maassa. – Ilmeisesti Suomessa opettajat ja oppilaat ovat päättäjien mielestä niin paljon kyvyttömämpiä kuin missään muualla. Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Ruotsissa vain 10 % hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa, Nieminen kertoo. Lähde: Autoliitto Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku