Liikenne Autoilun hinta Liikennepolitiikka Liikenteen verotus 9.1.2022

Dieselin hinta on ylittänyt sietokyvyn rajat – SKAL penää ammattidieselin käyttöönottoa

Dieselin hinnannousu viimeisen vuoden aikana on tarkoittanut kuljetusalalle jopa 500 miljoonan euron lisäkustannuksia, yksittäisille kuljetusyrittäjille lisälasku on ollut jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Moottori on uutisoinut liikennepolttoaineiden rajusti kohonneista hinnoista aiemminkin, eikä asia ole varmasti jäänyt huomaamatta satunnaisemmiltakaan moottoriajoneuvojen käyttäjiltä.

Dieselin hinta on viimeisen vuoden aikana joulukuun 2021 loppuun mennessä noussut 21 prosenttia ja peräti 29 senttiä litralta.

– Tämäkään ei vielä riittänyt. Heti vuoden 2022 alussa dieselin hinta nousi voimakkaasti, kun voimaan tullut biopolttoaineiden sekoitevelvoitteen kasvu näkyy suoraan dieselin pumppuhinnoissa. Kustannusten nousu alkaa olla jo sietämätöntä, Suomen Kuljetus- ja logistiikka ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto toteaa.

Kiristynyt jakeluvelvoite velvoittaa polttoaineyhtiöitä lisäämään aiempaa enemmän kalliimpaa uusiutuvaa raaka-ainetta liikennepolttoaineisiin. Vuoden vaihteessa tapahtunut hintojen nousu on ollut jopa yli kymmenen senttiä per litra.

Nykyisessä hallitusohjelmassa on olemassa kirjaus ammattibiodieselin mahdollisesta käyttöönotosta. SKAL vaatii moisen kevyemmin verotettavan polttoainevaihtoehdon käyttöönottoa hetimiten. Jakeluvelvoitteen tuomat roimat lisäkustannukset heikentävät yhdistyken mukaan maamme kilpailukykyä.

Käytännössä ammattidieselissä olisi kyse siitä, että EU:n energiaverodirektiivissä säädetyn mekanismin mukaisesti kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotetaan muissa ajoneuvoissa käytettävää kevyemmin. Kuljetusyritykset saavat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta. Järjestelmä on käytössä yhdeksässä EU-maassa.

Lähde: SKAL ry Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli